Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘El Taller de Escritura’ i tres més de propina

    Jaume Celamaig 31, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    « L'Atelier » de Laurent Cantet
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    « L’Atelier » de Laurent Cantet

    A Laurent Cantet, director de “El taller de escritura”, ja li devem una altra pel·lícula molt interessant que parla del mon adolescent, del mon jove des del marc d’una escola de secundària. Ja haureu endevinat que parlo de “La clase”.

    Ara ens arriba “El taller de escritura” on els protagonistes son un grup de joves amb risc d’exclusió social que participen en un taller d’escriptura coordinat per una escriptora de relleu.

    Han de redactar una novel·la que parli de La Ciotat, una població francesa que va patir una gran crisi quan les drassanes van haver de tancar o reduir dràsticament la seva producció provocant molts problemes socials.

    El grup de joves posen en solfa la societat francesa i d’una manera especial un d’ells, l’Antoine, dotat per a l’escriptura, molt intel·ligent i provocador i que festeja amb grups d’extrema dreta. Aquest noi té l’habilitat de trepitjar els ulls de poll dels altres i no és ben acceptat per la resta de la colla, però fascina la seva professora d’escriptura, que no pot evitar sentir-se atreta pel talent d’aquest jove i per la seva capacitat de deixar les ferides obertes. El seu món i el món social s’aniran creuant i oferint a l’espectador, a més, un estudi sociològic molt estimulant i ple de preguntes.

    La possibilitat que la radicalitat del jove arribi a justificar pràctiques violentes encén tots els llums vermells d’aquesta escriptora que se sap qüestionada i que no és capaç d’encertar el camí que li permeti acostar-se a Antoine. L’escriptora acostuma a donar la sensació de sentir-se presonera de l’atractiu –no parlo del físic, que també– d’aquest jove que busca ser acceptar i de trobar sentit a la seva vida. Vaja, que fa el que fem tots i tota la vida, però quan ets jove el control dels sentiments i els vincles que estableixes amb els altres son més difícils d’explicar. L’epíleg acaba de donar sentit al missatge que ens vol transmetre la pel·lícula, perquè aquesta obra sí que té un missatge que ens cal descobrir.

    Hannah

    “Hannah”, dirigida per Andrea Pallaoro explica la història d’una dona madura, vulnerable, que rep un bona bufetada de la vida que no acabes de saber ben bé del tot, perquè el fora de camp és tant o més important que el queda recollit a la pantalla. Veus, però, que la seva vida es transforma i la soledat, la por al pas del temps, l’angoixa es van apoderant d’aquesta dona que passa bona part de la pel·lícula a la penombra, en habitacions fosques i viatges amb el metro mentre mira i remira amb una expressió que ho diu tot, perquè Hanna té els ulls i les arrugues de la gran Charlotte Rampling que va rebre la Copa Volpi a Venècia. No cal dir a aquestes alçades de la vida que la Rampling, ella sola, ja és un motiu per anar al cine.

    Un sol interior

    “Un sol interior”, dirigida per Claire Denis i interpretada per Juliette Binoche, un altre gran personatge femení interpretat per una sòlida actriu que està a la plenitud de la seva vida interpretativa. Una dona de bona posició social i cultural que no té sort amb els homes i busca i busca i busca i prova i prova i prova i no troba el que necessita. Només per veure la conversa que manté amb Gérard Depardieu al final de la pel·lícula ja justifica el preu de l’entrada.

    Lucky

    I acabem amb “Lucky”, dirigida per John Carroll Lynch. Contemplem en silenci gairebé religiós el testament d’un dels actors més grans de la història del cine. Parlo de Harry Dean Stanton. Veiem un home que viu sol, estimat per la seva comunitat, fidel complidor dels rituals, entre ells fumar a cada cinc minuts, que es planteja temes filosòfics, que rememora el seu passat i que commou profundament amb els comentaris que fa, les petites històries que van apareixent al llarg de la pel·lícula, una pel·lícula de ritme lent, pausat –heu de saber que comença amb una tortuga travessant un camí polsegós, la mateixa tortuga que surt al final de la pel·lícula i ja sabem què representen les tortugues.

    Una escena per a la història. L’actor cantant “Volver…” en una festa mexicana. És difícil controlar les llàgrimes perquè aquest moment ho diu tot. I l’últim pla, l’actor mira a la pantalla, ens mira breument i somriu i se’n va camí enllà, i també sabem que vol dir marxar camí enllà, cap a un territori on només ell podrà entrar, un territori que ens espera a tots perquè la vida i la mort formen part del mateix guió.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cela cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Espanya no és inclusiva, diu l’ONU: falla el model educatiu, la legislació, la gestió, el pressupost i la justícia
    Next Article
    Actualitat
    Les colònies, un valor fonamental del sistema educatiu català
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}