Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » ‘El Taller de Escritura’ i tres més de propina

    Opinió
    ‘El Taller de Escritura’ i tres més de propina

    Jaume Celamaig 31, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    « L'Atelier » de Laurent Cantet
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    « L’Atelier » de Laurent Cantet

    A Laurent Cantet, director de “El taller de escritura”, ja li devem una altra pel·lícula molt interessant que parla del mon adolescent, del mon jove des del marc d’una escola de secundària. Ja haureu endevinat que parlo de “La clase”.

    Ara ens arriba “El taller de escritura” on els protagonistes son un grup de joves amb risc d’exclusió social que participen en un taller d’escriptura coordinat per una escriptora de relleu.

    Han de redactar una novel·la que parli de La Ciotat, una població francesa que va patir una gran crisi quan les drassanes van haver de tancar o reduir dràsticament la seva producció provocant molts problemes socials.

    El grup de joves posen en solfa la societat francesa i d’una manera especial un d’ells, l’Antoine, dotat per a l’escriptura, molt intel·ligent i provocador i que festeja amb grups d’extrema dreta. Aquest noi té l’habilitat de trepitjar els ulls de poll dels altres i no és ben acceptat per la resta de la colla, però fascina la seva professora d’escriptura, que no pot evitar sentir-se atreta pel talent d’aquest jove i per la seva capacitat de deixar les ferides obertes. El seu món i el món social s’aniran creuant i oferint a l’espectador, a més, un estudi sociològic molt estimulant i ple de preguntes.

    La possibilitat que la radicalitat del jove arribi a justificar pràctiques violentes encén tots els llums vermells d’aquesta escriptora que se sap qüestionada i que no és capaç d’encertar el camí que li permeti acostar-se a Antoine. L’escriptora acostuma a donar la sensació de sentir-se presonera de l’atractiu –no parlo del físic, que també– d’aquest jove que busca ser acceptar i de trobar sentit a la seva vida. Vaja, que fa el que fem tots i tota la vida, però quan ets jove el control dels sentiments i els vincles que estableixes amb els altres son més difícils d’explicar. L’epíleg acaba de donar sentit al missatge que ens vol transmetre la pel·lícula, perquè aquesta obra sí que té un missatge que ens cal descobrir.

    Hannah

    “Hannah”, dirigida per Andrea Pallaoro explica la història d’una dona madura, vulnerable, que rep un bona bufetada de la vida que no acabes de saber ben bé del tot, perquè el fora de camp és tant o més important que el queda recollit a la pantalla. Veus, però, que la seva vida es transforma i la soledat, la por al pas del temps, l’angoixa es van apoderant d’aquesta dona que passa bona part de la pel·lícula a la penombra, en habitacions fosques i viatges amb el metro mentre mira i remira amb una expressió que ho diu tot, perquè Hanna té els ulls i les arrugues de la gran Charlotte Rampling que va rebre la Copa Volpi a Venècia. No cal dir a aquestes alçades de la vida que la Rampling, ella sola, ja és un motiu per anar al cine.

    Un sol interior

    “Un sol interior”, dirigida per Claire Denis i interpretada per Juliette Binoche, un altre gran personatge femení interpretat per una sòlida actriu que està a la plenitud de la seva vida interpretativa. Una dona de bona posició social i cultural que no té sort amb els homes i busca i busca i busca i prova i prova i prova i no troba el que necessita. Només per veure la conversa que manté amb Gérard Depardieu al final de la pel·lícula ja justifica el preu de l’entrada.

    Lucky

    I acabem amb “Lucky”, dirigida per John Carroll Lynch. Contemplem en silenci gairebé religiós el testament d’un dels actors més grans de la història del cine. Parlo de Harry Dean Stanton. Veiem un home que viu sol, estimat per la seva comunitat, fidel complidor dels rituals, entre ells fumar a cada cinc minuts, que es planteja temes filosòfics, que rememora el seu passat i que commou profundament amb els comentaris que fa, les petites històries que van apareixent al llarg de la pel·lícula, una pel·lícula de ritme lent, pausat –heu de saber que comença amb una tortuga travessant un camí polsegós, la mateixa tortuga que surt al final de la pel·lícula i ja sabem què representen les tortugues.

    Una escena per a la història. L’actor cantant “Volver…” en una festa mexicana. És difícil controlar les llàgrimes perquè aquest moment ho diu tot. I l’últim pla, l’actor mira a la pantalla, ens mira breument i somriu i se’n va camí enllà, i també sabem que vol dir marxar camí enllà, cap a un territori on només ell podrà entrar, un territori que ens espera a tots perquè la vida i la mort formen part del mateix guió.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cela cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Espanya no és inclusiva, diu l’ONU: falla el model educatiu, la legislació, la gestió, el pressupost i la justícia
    Next Article
    Actualitat
    Les colònies, un valor fonamental del sistema educatiu català
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.