Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El valor educatiu del temps del migdia

    Laura Chaparro - Agencia Sincfebrer 3, 20208 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Escola Vila-roja
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Així doncs, el nostre repte va ser apostar per mesures i accions que vinculessin el temps de migdia al projecte educatiu de centre i fer les activitats que fins ara anomenàvem extraescolars, més obertes i properes a les famílies i a l’entorn, sempre des d’una perspectiva d’equitat per a tots els infants i les seves famílies.

    La nostra escola, qualificada de Centre de Màxima Complexitat, està ubicada al barri de Vila-roja de Girona. La majoria del nostre alumnat (79%) té necessitats educatives vinculades a situacions socioeconòmiques desfavorides, fet que impossibilita a les famílies poder fer-se càrrec de les despeses escolars i garantir que els seus fills i filles puguin accedir a activitats d’enriquiment acadèmic, lúdiques o esportives. Per aquest motiu, l’escola esdevé l’única oportunitat que tenen d’accedir a activitats educatives i de lleure.

    Partir de les necessitats

    Quan vam formar el nou equip directiu, la Sira Canyigueral (cap d’estudis i coautora del projecte “El valor educatiu del Temps de migdia”) i jo mateixa, teníem molt clar que havíem de posar fil a l’agulla amb el menjador. Fins aleshores era, tal com deia el seu nom, un simple menjador, on la funció dels monitors era donar menjar i omplir els llargs minuts de pati amb massa temps lliure i activitats amb poc contingut educatiu. Aquests llargs espais de temps tan buits provocaven en els infants molts moments d’avorriment i de conflictes, que sovint havien de ser treballats i mediats a les tardes per les mestres. S’afegia el fet que no hi havia coordinació entre l’equip de monitores, les docents i les famílies, fet que provocava molts mals entesos i, en definitiva, dificultava el bon funcionament de l’escola i la relació amb les famílies.

    També ens trobàvem amb la dificultat que el monitoratge no disposava de formació pedagògica ni de lleure; això feia que, de vegades, el modelatge fos més empobrit i s’oferís un ventall de recursos poc ampli. Per part de les empreses adjudicatàries del servei i el consell comarcal tampoc es vetllava per garantir espais de programació i coordinació entre els monitors, els quals, si s’havien de reunir en algun moment, ho feien de manera voluntària, sense compensar-ho econòmicament. Tot això, afegit a una feina amb un horari tan reduït i poc retribuïda, generava poca motivació i inestabilitat de monitoratge any rere any.

    Tots aquests factors són l’antítesi a la manera de treballar del nostre centre, on la coordinació contínua entre professionals, el vincle amb les famílies, l’educació emocional, la mediació, la resolució de conflictes  i l’oferta d’activitats per a tots els infants, són els puntals del nostre projecte educatiu.

    La nostra mirada, els nous canvis

    Totes aquelles necessitats i el fet de participar en la crida de centres educatius 360 de la Fundació Jaume Bofill, ens van fer replantejar un projecte amb una mirada més àmplia i a temps complet. Un projecte que havia de garantir l’equitat i millorar la cohesió social i el clima escolar en col·laboració amb la comunitat educativa. Calia que connectés el temps lectiu i no lectiu, que fomentés l’accessibilitat de tots els infants a les activitats del temps de migdia i que vinculés tota la comunitat educativa al Projecte Educatiu de Centre. Finalment calia aconseguir un perfil específic del monitoratge, pel que fa a coordinació, formació, estabilitat, habilitats i vocació, un monitoratge disposat a prioritzar l’educació emocional i la gestió i resolució de conflictes, que havia d’anar molt lligada a la manera de fer i de ser de l’escola.

    Per fer-ho possible vam concretar una sèrie d’accions que havien de configurar una nova manera de treballar en la qual havíem de creure tots els professionals havíem de creure i a la qual calia aportar molt esforç i dedicació.

    Són propostes de canvi d’organització, d’activitats, de metodologia, d’avaluació, i ho són per tots els professionals del centre:

    • Donar a conèixer els eixos principals del PEC als monitors de migdia i vetllar per la seva implementació:

    o Conèixer el Pla de Convivència del centre i el protocol de gestió de conflictes

    o Facilitar el Pla d’Acollida de Professionals als monitors nous

    o Treball transversal dels hàbits i les normes a qualsevol moment i espai del centre

    • Canvi de terminologia: de Menjador a TEMPS DE MIGDIA, d’extraescolars a activitats de migdia. Considerem que la paraula menjador se centra únicament en el fet de donar menjar, i deixa de banda la part més pedagògica de l’espai, no només durant el dinar, sinó també abans i després. La paraula extraescolar té sentit només si s’entén com una activitat fora o a més de l’escola, utilitzar-la significaria que no l’estem incloent dins el projecte educatiu.
    • Creació d’un equip impulsor format per l’equip directiu, la coordinadora de migdia, les coordinadores d’infantil i primària i la Tècnica d’Integració Social (TIS)
    • Disseny d’un Pla d’Activitats del Migdia: 1 hora diària d’activitats d’enriquiment acadèmic, esportives, artístiques, teràpia psicològica i emocional per a infantil i primària. Sempre tenint en compte els interessos de l’alumnat i les famílies.
    • Establir un Perfil específic del monitoratge: vetllar perquè els monitors tinguin un perfil alineat amb el nostre PEC pel que fa a formació, habilitats i vocació.
    • Establir un horari de coordinació periòdica entre monitors i equip directiu
    • Definir els rols de tots els agents educatius que intervenen en el treball en xarxa: Claustre, equip impulsor, AMPA, TIS, monitors de migdia, PEE, Consell comarcal, empresa de monitoratge/activitats de lleure, Ajuntament i voluntariat.
    • Avaluació de l’alumnat del temps de migdia en coordinació amb les tutores, integrada en el sistema d’avaluació de centre.
    • Tutories individualitzades i autoavaluació: tant les monitores de migdia com les mestres incorporen tutories individuals cada setmana i quan convé, per tal d’atendre els infants i que reflexionin sobre els canvis i aprenentatges que han d’adquirir.
    • Avaluació del projecte de Temps de Migdia: participació activa de tota la comunitat educativa en l’avaluació/valoració del projecte mitjançant enquestes o formularis.
    • Participació en subvencions i cerca de finançament per dur a terme el projecte.

    L’impacte del projecte

    No podem fer encara una valoració exhaustiva i rigorosa del projecte, ja que és el primer curs que l’hem posat a la pràctica. Caldrà esperar com a mínim un altre curs escolar per mesurar el grau d’impacte i analitzar els indicadors d’avaluació i veure si hem aconseguit els objectius proposats.

    Tanmateix, sí que puc fer una valoració qualitativa perquè, de fet, això és el que es palpa i es respira en l’ambient i en el dia a dia de l’escola.

    Pel que fa a les famílies, hem millorat la seva relació amb el monitoratge, ja que cada matí hi ha un espai d’atenció i tutoria de la coordinadora amb aquelles famílies que ho necessiten, ja sigui per temes més burocràtics com de seguiment de l’infant. El fet de poder establir-hi un vincle afectiu millora tant la relació com el comportament dels infants.

    Pel que fa a l’alumnat, els hem pogut oferir a tots activitats gratuïtes en la franja de migdia, ja siguin o no usuaris del servei de menjador. Això ens ha permès connectar amb els interessos i motivacions del nostre alumnat i garantir l’accés de tots els infants a activitats de lleure, d’estudi i d’esport. També hem observat una millora del clima escolar i de la cohesió social, ja que amb aquestes activitats i les tutories individualitzades es treballen les habilitats de competència social i la resolució de conflictes.

    Pel que fa a la coordinació entre professionals, hem notat una millora notable a diferents nivells. En primer lloc, entre el monitoratge i l’equip directiu ens hem reunit cada quinze dies per programar i fer el seguiment del projecte, de manera que podem anar modelant-lo i redefinint-lo perquè quedi ben integrat dins el PEC. La coordinació diària entre el monitoratge i les tutores també ha possibilitat que hi hagi un seguiment dels alumnes i que els infants vegin el temps de migdia com un espai educatiu més dins el centre. Els infants veuen que el que passa al temps de migdia està passant dins l’escola.

    Creure en un projecte vol dir lluitar per fer-lo possible. Encara ens queda camí per recórrer, haurem de treballar de valent per aconseguir que les poques oportunitats que ens ofereix el nostre entorn no limitin els objectius i aspiracions de la comunitat educativa. Si tenim la confiança i l’esperança en els nostres infants i les seves famílies, si els apoderem amb expectatives d’èxit, podrem aconseguir el que ens proposem, encara que haguem de buscar infinitat de camins per arribar-hi.

    Tal com diu Pierre Bourdieu:

    “Hem de construir camins diferents per arribar a l’excel·lència” 


    L’experiència de l’Escola Vila-roja és una de les que es presentarà durant la Jornada Anual d’Educació 360, que tindrà lloc aquest dimecres 5 de febrer al CCCB

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació 360 opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Criatures d’educació especial
    Next Article
    Actualitat
    De les fake news a les imatges fake
    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}