Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els museus com a projectes pedagògics

    Gemma Carbósetembre 5, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Exposició 'Plàstic: genial o pervers?' | Museu Terra Barcelona del Museu Terra a partir de l’octubre.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La humanitat ha tingut sempre la necessitat de preservar el coneixement, els objectes o els recursos naturals que considera importants per a les noves generacions. Ho ha fet a través de les col·leccions, dels museus, dels espais patrimonials culturals o naturals protegits. A vegades, aquesta inèrcia conservadora ha generat controvèrsia amb altres tendències també històriques al creixement il·limitat i a la innovació permanent. Els mateixos museus són, en definitiva, projectes construïts sobre històries passades.

    Però la dicotomia entre el patrimoni i la innovació tecnològica, econòmica, social etc., no és tan evident. Edgar Morin, el reconegut assessor de la UNESCO en matèria d’educació i cultura, defensava que passat, present i futur són conceptes que ens han permès ordenar el coneixement i el temps, però que en realitat, són discutibles en la seva essència.

    No es tracta de defensar que el temps és cíclic i “tot torna” sinó d’entendre que els sabers adquirits al llarg dels anys d’història de la terra i de la humanitat no tenen data de caducitat i, per això, és important identificar-los, arxivar-los i tenir-los a mà per si ens cal fer-ne ús altra vegada.

    Ara que la intel·ligència artificial ha irromput amb força, hi ha qui defensa que serà l’eina tecnològica definitiva per gestionar de manera ràpida i eficient aquesta memòria ancestral de la humanitat. Però, com en totes les tecnologies, el que serà rellevant serà l’ús que fem del poder que implica i les normes de joc que establim per a la seva funció en les nostres societats.

    En aquest sentit, els museus i les escoles estem repensant el sentit de les nostres tasques en aquest nou context digital. En el cas del Museu Terra, hem anat avançant en la documentació i digitalització de la nostra col·lecció per oferir-la al món a través del cercador online. Hem reforçat també les propostes culturals i educatives pensades ja explícitament en aquests nous llenguatges i formats com l’exposició “Jugar amb foc” o el recurs “el joc de la sostenibilitat”.

    Estem convençudes que el patrimoni que gestionem és rellevant per educar en els reptes de la sostenibilitat que són cada cop més urgents i necessaris. El museu permet entendre i conèixer com la pagesia i els oficis lligats als recursos naturals i les formes de vida dels pobles al llarg de la història i també avui, ens aporten informació important per pensar i projectar canvis que, com dèiem al principi, potser tenen molt a veure amb la recuperació de formes ancestrals de treballar.

    Entenem la sostenibilitat en tota la seva complexitat i interrelació amb els eixos socials, econòmics, ambientals, i en reivindiquem els culturals

    Un dels exemples més recents al Museu Terra és, per exemple, el sistema de rec amb tinalles que permet estalviar aigua i fer-ne un ús més eficient en un moment de sequera persistent a l’Espluga de Francolí. El podreu conèixer al nostre hort i jardí etnobotànic. Un altre bon exemple és la recuperació de materials orgànics i naturals com el vímet, el cànem o l’espart per innovar en la recerca d’alternatives al plàstic, un material extraordinari, el mal ús del qual, ens ha portat a una situació límit de contaminació global. En podreu conèixer tots els detalls a l’exposició Plàstic: genial o pervers? que es podrà veure a la Sala Barcelona del Museu Terra a partir de l’octubre.

    Des del Museu Terra entenem la sostenibilitat en tota la seva complexitat i interrelació amb els eixos socials, econòmics, ambientals, i en reivindiquem els culturals. Per això també estem investigant, generant espais de participació i debat al voltant de qüestions com la igualtat de gènere, la reivindicació del patrimoni artístic i literari entorn la natura, l’economia circular i el desenvolupament local a través de l’impuls de llocs de treball per a joves al món rural, etc.

    El canvi cultural, de mirada i de relat que necessitem per viure de manera més sensata i interessant passa per l’aliança cultura – educació que els museus i l’educació ambiental fa temps que treballem i que ens defineix com a projectes socials i comunitaris.  A Catalunya, estem ara immersos en la reivindicació política dels drets culturals i per això és important recordar que parlar de cultura és també parlar d’educació i de sostenibilitat.

    L’educació és un dret cultural que hem d’entendre com a dret  a la participació, des de la diversitat de mirades

    L’experta independent de Nacions Unides pel dret a l’educació ho diu molt bé en el seu darrer informe. L’educació és un dret cultural que hem d’entendre com a dret  a la participació, des de la diversitat de mirades i aportacions, estètiques, generacionals, geogràfiques, en tots aquells debats i projectes de futur en els que vulguem, lliurement, implicar-nos.

    Educar per la sostenibilitat vol dir donar eines per pensar críticament, de manera imaginativa, vinculant ciència, art, tecnologia o política. Recosint camp i ciutat, cultura i natura, patrimoni i creativitat en cada proposta didàctica.

    L’objectiu és desenvolupar la imaginació que ens caracteritza com a espècie i establir noves pautes de convivència entre nosaltres o amb les altres espècies vives per fer possible que tothom tingui garantits els drets fonamentals per a una vida digna i exerceixi els deures que hi corresponen.

    L’agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible són el marc internacional en el qual Catalunya suma una experiència històrica fonamental en l’àmbit dels museus i l’educació cultural o ambiental. El Museu Terra us permet vincular-les a través de les propostes educatives que trobareu a Barcelona o a l’Espluga, de manera física i presencial o virtual, apropant-vos  als seus projectes pedagògics de llarga durada com el Pla Educatiu d’Entorn a l’Espluga de Francolí o a les formacions que ofereixen els espais Mutare.

    Us hi esperem per seguir avançant en fer possible futurs que necessitem fer imaginables.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Art Fundació Carulla museu museus opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    La universitat comença a apropar-se als joves extutelats
    Next Article
    Actualitat
    Només un terç de la infància en risc de pobresa i exclusió té ajuts per al menjador
    Gemma Carbó

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}