Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Emergències

    Redacciósetembre 1, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des de les escoles no podem permetre que es posi en perill el futur de les criatures desescolaritzades, ni el de les generacions que actualment estan en edat escolar. És molt greu que deixem a l’estacada a les que han quedat fora de les escoles per efectes col·laterals de la covid. N’havíem parlat fa uns mesos[1]; s’han buscat alternatives? Hi ha plans d’actuació? No tinc constància de cap pla d’actuació seriós per pal·liar la situació per part de les administracions implicades. Tinc constància dels esforços de mestres i professorat, de promotors, de treballadores socials… per evitar l’alt absentisme.

    Un departament d’ensenyament (escric conscientment ensenyament en comptes d’educació perquè és el seu àmbit exclusiu d’actuació) que obviï la desescolarització d’una part significativa de l’alumnat està incomplint les seves funcions. 

    Denunciem, amb raó, els països que dificulten o impedeixen l’escolarització de les nenes, els centres escolars del nostre país que segreguen per sexe; però oblidem majoritàriament alumnes que deixaran d’estudiar, que havent perdut el darrer curs de primària ja no passaran a fer l’ESO enlloc.

    Aviat començarà el nou curs escolar, continuarem sota les condicions sanitàries per frenar la pandèmia (provocada pels mateixos fets que provoquen el canvi climàtic). Ens preocuparem per les famílies que tenen més por als contagis atesa la situació vital que tenen, o el tipus d’habitatge que comparteixen? No són situacions exclusives de les famílies gitanes, però una majoria d’elles s’hi troba. No són de rebut les excuses que ens diuen que és la seva responsabilitat, els seus costums, les seves normes culturals. No és cert: són persones com nosaltres, que per les marginacions i segregacions que han sofert estan vivint en situacions d’exclusió.

    I parlant d’emergències, no podem oblidar la més greu de totes, la que provoca totes les altres: el canvi climàtic que s’està produint. L’escola és una part petita del nostre món, de les nostres societats, que haurien d’estar preocupades pel gravíssim canvi previst que posa en qüestió el futur de la humanitat tal com la coneixem.

    No es pot canviar el món només amb l’ensenyament, però podem ajudar criatures i adolescents a fer-se conscients del que està passant i del futur que els espera si els responsables màxims no reaccionen. Aquests no reaccionaran sense pressions. Estan pendent dels seus negocis, dels seus guanys, però no de l’herència que deixen a les generacions futures. No es tracta només, que també, de viure de manera menys consumista i més respectuosa amb la natura i amb el planeta que ens aixopluga a tots. El canvi dels nostres costums és un compromís ètic amb nosaltres mateixos i amb l’entorn humà i material. Són bones intencions que ens ajuden a viure reconciliats amb el planeta Terra, l’únic que tenim, però no són suficients, ni de bon tros, per canviar el procés autodestructiu que la humanitat en conjunt està portant a terme. Cal exigir i obligar als poders polítics i, sobretot, als econòmics, a canviar les seves prioritats i respectar el planeta i defensar les nostres vides. El pensament crític que impulsem, la conscienciació de les situacions ajuden a implicar-nos, a organitzar-nos per pressionar de manera pacífica però majoritària als governs.

    Ens preocuparem pels qui tenen més por als contagis atesa la situació vital que tenen o el tipus d’habitatge que comparteixen? No són situacions exclusives de les famílies gitanes, però una majoria d’elles s’hi troba

    La situació actual és molt greu. Les conseqüències del canvi climàtic no les patirà tothom igual; com sempre les persones en situacions d’exclusió, que viuen als marges de la societat les patiran molt més. No és un remei omnipotent però l’escolarització ajuda a evitar les marginacions, per això no és de rebut que ens oblidem de les criatures que no estan correctament escolaritzades, com escrivíem més amunt.

    Com a educadors o educadores tenim part important de responsabilitat per aconseguir l’assistència a classe de tothom, i ens hem d’implicar a les lluites per frenar el canvi climàtic. De la mateixa manera que les persones que no volen vacunar-se posen en perill a la resta (i s’aprofiten de la disminució de risc de contagi gràcies a les vacunacions massives), si no lluitem contra el canvi climàtic que ens amenaça posem en perill a la humanitat; no som solidaris amb la resta de persones del món. En aquesta línia caldria denunciar que, per beneficis econòmics dels fabricants de les vacunes, es dugui a terme una tercera vacunació a països del primer món mentre la immensa majoria de les persones que viuen a països de l’anomenat tercer món no estan vacunades amb cap dosi. Una gran insolidaritat que se’ns retornarà amb noves variants del virus.

    Mestres i professorat tenim el compromís d’ajudar l’alumnat a desenvolupar el seu pensament crític, a adonar-se del que està passant al seu voltant, al món on vivim, a pensar que el futur de tothom està en perill. I animar-los a exercir les seves responsabilitats. Caldrà també predicar amb l’exemple: les nostres presses de posició crítiques, els nostres compromisos… han de ser fars que il·luminin a infants, adolescents i joves. Un ensenyament que obviï l’enorme amenaça per la supervivència del canvi climàtic està fora del temps.

    Constato que, en general, som bastant conscients de les conseqüències de la pandèmia de la covid19, però molt poc del que representa el canvi climàtic que s’està produint, que és com la mare de totes les batalles, de totes les desgràcies que ens afecten i afectaran el futur de les generacions que ens seguiran. Les enormes desigualtats que la crisi climàtica està augmentant les trobarem, si ens hi fixem, en molts camps; en aquest article hem comentat les de l’escolarització, de les vacunacions, i indirectament de les condicions d’habitatge que provoquen una part de l’absentisme.

    La tasca educadora dels qui ens dediquem a ensenyar tot educant o educar tot ensenyant és bàsica per revertir situacions, és bàsica per mantenir utopies que són necessàries per viure i per ajudar a viure a les generacions joves. Sense nosaltres, els que portem anys en aquest món, el seu futur seria molt negre. Pintem-lo de colors! Fem que escoles i instituts siguin capdavanters en el procés endegat per Fridays for Future, la colla d’adolescents i joves que van començar a manifestar-se tots els divendres. Perquè tenen por a trobar-se sense futur, i intenten conscienciar tothom que cal lluitar. A nosaltres, adults educadors i educadores, ens toca, com a mínim, aconseguir que l’alumnat no es trobi sol, que es senti acompanyat pel seu professorat.

    Lluitant per un futur diferent lluitarem alhora per l‘escolarització de tothom i per avançar vers la utòpica però imprescindible igualtat.


    [1]
    https://diarieducacio.cat/que-en-sabem-de-lassistencia-a-classe-en-temps-de-la-covid/
    https://diarieducacio.cat/continuen-sent-invisibles/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    absentisme escolar emergència educativa opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Les colònies infantils en temps de guerra a Catalunya
    Next Article
    Actualitat
    Dues concertades de barri a Badalona i L’Hospitalet, tocades de mort
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}