Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    “Endreçar” la coeducació? Doncs més formació i més recursos ja!

    Rosa Maria Aznar Garciamarç 2, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jornada formativa a Ca la Dona | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les companyes del Grup de Treball Educació Feminista de Rosa Sensat fa uns dies van publicar un article on explicaven, a propòsit de la celebració del 8 de març, quins eren els problemes més significatius que pateix l’educació a casa nostra des d’una perspectiva feminista. La nostra intenció és reblar el clau i, com a Grup de Coeducació i Pedagogies Feministes de Ca la Dona, volem també aprofundir en algun d’aquests aspectes i concretar algun fet significatiu.

    Sembla que hi ha la percepció per part de l’administració que cal «endreçar» perquè la complexitat de la situació actual ho requereix. Fins aquí les mestres i professores feministes estem d’acord perquè ja fa temps que detectem, per exemple, mancances i interferències en la tan necessària formació del professorat en coeducació, en drets sexuals i reproductius, en previsió de les violències masclistes i molts altres aspectes que conformen les Pedagogies Feministes en el que tenen d’alliberadores i crítiques.

    Estem d’acord perquè no partim de zero i, en aquest sentit, cal tenir en compte que portem molts anys reivindicant l’educació feminista, amb una significativa experiència i bons resultats que cal reconèixer, recollir i fer visibles. Cal insistir en la importància de tenir present tota la pràctica justament per poder avançar i anar molt més lluny que és el que la societat actual necessita.

    Sembla que seria lògic que els canvis promoguts pel Departament d’ Educació respectessin la tasca docent diària que s’ha fet bé, pedagògicament parlant. Massa vegades els canvis d’autoritats polítiques han implicat modificacions que no han tingut en compte la realitat del professorat i dels centres sense  justificacions pedagògiques clares. Sens dubte, es tracta de canviar per a millorar i sobretot cal fer-ho sense carregar d’elements burocràtics que no ajuden a agilitzar les feines i suposen una càrrega per al professorat.

    Malgrat comptar amb algunes lleis necessàries que afavoreixen la Coeducació, als centres escolars encara falta molt perquè sigui una realitat

    Aquestes consideracions parteixen d’una experiència feminista pràctica i quotidiana que, pot semblar minoritària, ens permet constatar que, malgrat comptar amb algunes lleis necessàries que afavoreixen la Coeducació, als centres escolars encara falta molt perquè sigui una realitat ja que no és només un problema de canviar programes, sinó de transformar maneres de fer i d’estar en un món que volem més just i coherent. Aquests canvis tan necessaris només són possibles amb una formació inicial i continuada del professorat obligatòria i de qualitat amb els recursos personals i materials pertinents.

    Reprenent el fil concret de la formació del professorat en Coeducació, comencem per expressar la nostra sorpresa, perplexitat i desacord amb les últimes decisions que ha pres conjuntament el Departament d’Educació i la Conselleria d’Igualtat i Feminismes. Ens referim als canvis proposats respecte al programa Coeduca’t. Ens preocupa la desaparició del programa malgrat sigui substituït o compensat per un altre projecte que està per concretar. Coeduca’t ha permès formar uns quants equips de docents i, com tot a la vida, pot ser millorable, però estaria bé fer una avaluació seriosa de què ha significat i com es podria millorar.

    Creiem que l’educació afectiva-sexual ha d’estar present a tots els centres educatius i a totes les etapes

    D’altra banda, pel que fa als continguts de formació afectiva i sexual, es pot considerar positiva la participació del Departament de Salut, malgrat que, en principi, aquesta formació no és un problema ni de salut ni mèdic i sembla que té molt més sentit plantejar-la sota el paraigües de la Coeducació. Creiem que l’educació afectiva-sexual ha d’estar present a tots els centres educatius i a totes les etapes. Estem parlant dels drets dels infants i adolescents, uns drets que de moment no estem assegurant i que, segons demana el nou currículum, mestres i professorat haurien d’aplicar ja. És responsabilitat dels equips docents treballar en aquesta línia i per això és imprescindible tenir la formació necessària, que de moment ningú està assegurant.

    Ens ha costat molts anys aconseguir la persona referent d’Igualtat i Coeducació als centres i encara n’hi ha que no la tenen, perquè manquen hores lectives per desenvolupar aquesta tasca, que massa sovint recau en un esforç voluntarista de les mestres i professores feministes. Ara sembla que es proposa que les persones responsables de Coeducació en els centres educatius passin a ser coordinadores o coordinadors de Convivència, Benestar i Coeducació. Aquesta diversificació d’àmbits d’actuació dilueix el sentit central de la Coeducació en una institució educativa.

    Els canvis necessaris per a una escola feminista estan vinculats a la formació integral coeducativa

    Les lleis, els decrets i les jornades que es puguin realitzar, recollint l’obligatorietat de la Coeducació ajuden, però no ens cansarem de repetir que els canvis necessaris per a una escola feminista estan vinculats a la formació integral coeducativa que requereix cursos de Coeducació per al professorat, mestres, equips directius, inspecció, personal laboral i subaltern… i famílies.

    En contrast a la manera de fer del govern, volem posar de manifest la força que demostraren tenir les Escoles Feministes que el passat 14 de febrer van convocar a l’Espai Jove Fontana més de 250 alumnes i gairebé 100 docents de cinquanta instituts públics d’arreu de Catalunya amb un objectiu que permetés la relació de tot l’alumnat i donés sentit a les comissions de gènere, feminismes, coeducació i igualtat que tenen aquests centres. Es tractava de, entre d’altres coses, acordar una acció conjunta per a la setmana del 8 de març. (Podeu consultar tots els detalls sobre les accions i descarregar-vos la guia en PDF aquí: http://www.escolesfeministes.org/2023/02/21/accio-8m-instituts-catalunya/)

    Cartell de jornada formativa de Ca la Dona

    Per acabar, i a mode de resum, volem fer una demanda a la Conselleria d’Educació i a la Conselleria de Feminismes:

    1.- Que abans de fer nous “Plans d’actuació” es tingui en compte la feina que s’ha fet i es fa des de les associacions feministes i des del propi Departament d’Educació sobre aquest tema. No podem partir de zero cada vegada, i estaria bé consensuar una estratègia comuna entre el govern i el moviment feminista per tal d’avançar plegades.

    2.- Que ja fem molt tard, i que per això necessitem tenir un “Pla estratègic” ben concret i tangible, valent, que deixi clar que és un projecte feminista per canviar les nostres escoles i instituts. Un Pla estratègic educatiu feminista a curt i llarg termini que concreti actuacions reals i consensuades entre totes.

    3.- Que s’entengui d’una vegada per totes que és imprescindible una formació de TOT el professorat per tal de dur a terme la tasca que per llei hem de fer: No es pot pretendre que els equips docents puguin aplicar la mirada de gènere i l’educació afectiva-sexual en els nous currículums sense que ningú asseguri aquesta formació.

    4.- Que si es proposa un càrrec nou als centres educatius que es diu “Coeducació, benestar i convivència” és que no s’ha entès què vol dir “Coeducació”. Aquest càrrec s’hauria de dir “Coordinació de Coeducació”, ja que entenem que un centre que treballa amb la perspectiva feminista de la coeducació, ja queda implícit que està treballant per la convivència i per al benestar de les persones.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    8M coeducació feminismes opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Xavier Massó (ASPEPC-SPS): “El que falla són les teories pedagògiques populistes”
    Next Article
    Actualitat
    La direcció de l’IES Moreria dimiteix per la falta de recursos per prevenir suïcidis
    Rosa Maria Aznar Garcia

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Teresa Sanz coll on març 2, 2023 10:36 am

      Molt bon article, molt clara la tasca feminista que es fa i que es senyala , molt clara la crítica al comportament institucional i molt precises i clares les propostes immediates… no hauria de començar la formació feminista pels càrregs que dirigeixen i decideixen les pautes generals de l’ensenyament???!!

      Reply
    2. Dolors Vique on març 2, 2023 10:42 am

      Gràcies per l’article.
      Estic totalment d’acord amb el contingut.
      Cal una aposta decidida, concreta i pressupostada, i la necessitem ja!!!!

      Reply
    3. Francisca Ocon on març 2, 2023 4:05 pm

      Gràcies per l’article, companyes.
      No es pot dir més clar i més arrelat a la realitat.
      Ho direm més fort als carrers el 8 de març i tots els dies als nostres centres.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}