Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    És possible una universitat amb tribunals acadèmics imparcials i transparents?

    Víctor Sauranovembre 10, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Facultat d'Economia i Empresa de la UB | Foto: Universitat de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un tribunal acadèmic és en teoria un òrgan imparcial, que valora els mèrits dels diferents candidats amb objectivitat i neutralitat. A la pràctica, però, pot ser tot el contrari, gràcies al fet que té la potestat de fixar a conveniència els criteris específics que guiaran la seva avaluació, sumat al fet que abans de fer-ho ja coneix la trajectòria i el perfil de cada aspirant (malgrat que suposadament no sigui així). Per tant, pot ajustar fàcilment una cosa (els criteris) amb l’altra (el perfil).

    El cas del Programa de Talent Intern impulsat des del rectorat de la UB n’és un exemple clar. El rectorat va definir uns criteris per promocionar el professorat, i els departaments o seccions posteriorment van ajustar-se o no a aquests criteris, suposadament en funció de les necessitats que cadascun tenia i que només ells coneixen, de tal manera que a la Facultat d’Economia i Empresa la persona que havia estat triada pel rectorat no va ser la que va acabar obtenint la plaça de lector. És més, no va arribar ni a passar el tall de l’entrevista personal.

    Com pot ser que un professor que, a partir del seu currículum i trajectòria acadèmica i docent, va situar-se en els primers llocs d’entre 121 candidatures a tota la universitat després no reunís prou mèrits com perquè el tribunal ni tan sols considerés la necessitat d’entrevistar-lo? És aquesta una realitat assumida per tota la comunitat universitària? N’hem parlat amb representants de dues forces sindicals, CGT i CCOO, que formen part del comitè d’empresa del PDI Laboral de la UB.

    Publicar abans els criteris específics

    “Ja fa temps que diem als vicerectors que no pot ser que els tribunals siguin tan poc transparents a l’hora de decidir els criteris específics de qualsevol convocatòria que té com a punt d’arribada un contracte laboral”, explica Patrícia Victòria Martínez, representant de la CGT i presidenta del comitè d’empresa del PDI Laboral de la UB. “Aquests criteris es decideixen sempre a porta tancada”, afegeix, i en aquest sentit apunta que en la darrera reunió que els representants del comitè han mantingut amb els vicerectors de personal docent i de relacions laborals aquests han adquirit el compromís de que les facultats facin públics els criteris específics 48 hores abans de l’inici del procés de revisió dels CV.

    Per la seva banda, els delegats i delegades de CCOO al comitè d’empresa del PDI Laboral (han volgut contestar col·lectivament) coincideixen en la manca de transparència. “La perfilació de places –apunten– és interessant per afinar bé les necessitats del departaments i assegurar que les persones que s’incorporen als equips docents i als grups de recerca podran desenvolupar les tasques necessàries, però a l’hora obre el camp a l’arbitrarietat i a la tria per afinitat, sense dubte”. Per això, consideren que “cal anar revisant criteris i vigilar estretament la composició dels tribunals i les seves decisions. Nosaltres insistim en la importància de la participació del professorat laboral en els tribunals que assignen places laborals i creiem que cal introduir elements de transparència que permetin fiscalitzar les decisions dels tribunals”.

    “Si el tribunal et coneix, impugna’l”

    Patrícia Victòria Martínez afegeix un element que, pel que sembla, poca gent coneix: “Si et presentes a un concurs i veus que en el tribunal hi ha membres que coneixen la teva trajectòria i el teu currículum tens el dret i has d’impugnar-los”, diu. Martínez, especialista en Història d’Amèrica i formadora de formadors en temes d’igualtat de gènere, explica que ella mateixa ha estat víctima de l’arbitrarietat en una ocasió en què “em vaig presentar a un concurs en el qual la presidenta del tribunal havia dirigit les tesis doctorals de totes les persones que ens presentàvem a la plaça i era la investigadora principal del grup de recerca del que totes formàvem part”.

    Situacions com aquesta no només donen peu a l’arbitrarietat i l’amiguisme, sinó a l’establiment de relacions professionals d’abús i dependència. “Jo sempre dic que la universitat està ubicada entre el feudalisme i el capitalisme: el feudalisme perquè s’hi estableixen relacions senyorials, per les quals sembla que t’estiguin fent un favor al tenir-te allà quan el favor l’estàs fent tu, i el capitalisme perquè sense mà d’obra barata no sobreviuria; els associats cobrem vuit vegades menys que un catedràtic per fer la mateixa feina”, comenta Martínez.

    “El dia que la societat digui prou”

    “Ara s’ha fet un pla de millora del professorat associat que ha consistit en apujar la nòmina 100 euros al mes, però amb tot i així estem parlant de nòmines que van dels 300 als 700 euros”, afegeix la presidenta del comitè, la qual, com la majoria dels professors associats, és pluriempleada. Té dues feines de docència i una tercera de consultoria. “La docència no dona prestigi, el que dona és feina i per això poca gent la vol fer i es paga amb mà d’obra barata, i la recerca s’ha convertit en un sistema de privilegis, tu em fas la feina i ja t’ho compensaré, és molt trist però és així”, afirma. En la seva opinió, és un problema “que només es resoldrà el dia que la societat digui prou, nosaltres no tenim prou força”.

    Des de CCOO també parlen de la perversió de la figura del fals associat. “Clarament és un abús i cal afrontar la situació de forma contundent. Aquesta realitat s’ha de corregir amb un pla potent i dotat pressupostàriament per obrir places predoctorals i postdoctorals suficients per a reubicar els falsos associats que actualment desenvolupen tasques de docència estructural, de recerca i de gestió a la UB i que volen i poden iniciar o seguir la seva carrera acadèmica. Sembla que la LOSU podria establir noves figures contractuals que farien possible aquesta migració però caldrà veure com serà el text finalment aprovat i de quins recursos es disposarà. Els precedents ens fan ser escèptics”.

    “Poc més que maquillatge”

    Els delegats i delegades de CCOO tampoc valoren gaire positivament el que ha fet la Universitat de barcelona en els darrers anys per estabilitzar la plantilla. “Per ara s’ha fet poc més que expressar voluntats. El problema és greu, la situació s’ha allargat en el temps de forma injustificada i les posicions ara estan molt enrocades. Només amb un pla ambiciós i amb recursos suficients es podrà abordar l’estabilització de la plantilla per assegurar condicions dignes pel professorat universitari, com a condició sine qua non per a garantir l’excel·lència en la docència i en la recerca”.

    Pel que fa al Programa de Talent Intern, tot i les bones intencions, ha tingut un “abast insuficient i un plantejament poc ambiciós”. Segons aquest grup de delegats, “sense les dotacions pressupostàries oportunes aquesta mena de mesures són poc més que maquillatge i crispen encara més els ànims que no pas solucionen problemes. A més, la precipitació de tempos ha portat a nombroses queixes en l’aplicació dels criteris de puntuació i ordenació dels candidats i candidates, ja que les bases eren massa inconcretes i interpretables”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    UB
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Cartes a l’Ainhoa
    Next Article
    Opinió
    L’educació sexual…
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}