Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Escola inclusiva?

    Enric Aragonès Jovégener 28, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Tal com diu l’article 26 de la Declaració dels drets humans: “Tota persona té dret a l’educació. L’Educació es dirigirà al desenvolupament ple de la personalitat humana i a reforçar el respecte als drets humans i a les llibertats fonamentals.” És a dir, l’escola inclusiva és una escola per a tots i totes, al marge de quines siguin les necessitats de cadascun. Una escola inclusiva ha de treballar més enllà dels coneixements que es deriven de les assignatures; la bona convivència, el respecte, les actituds, els valors i les emocions també són part essencial del procés d’aprenentatge de tots els qui formen part de la comunitat educativa en qüestió. És important respectar les diferències que ens acompanyen, com també ho és valorar i potenciar les capacitats que pot desenvolupar cada un.

    Tenir infants amb diferents capacitats i necessitats a l’aula enriqueix a tots els alumnes i els fa ser més conscients de la realitat que els envolta. Com més petits comencen a veure i treballar la inclusió com a una normalitat de l’escola i de l’aula, millor desenvolupen certs valors i dinàmiques. El respecte cap a l’altre, l’estima i l’empatia són part important del desenvolupament i creixement personal que poden acompanyar en els diferents processos d’aprenentatge. Per això és important que tots els alumnes se sentin part d’un equip, d’un mateix grup, d’aquesta manera poden ajudar-se mútuament i fomentar les seves capacitats. No hi ha una persona diferent, tots som diferents, i aquestes diferències no haurien de suposar una dificultat, sinó una virtut que els ha d’ajudar a créixer i enriquir-se. Cal fer entendre que allò que els fa ser diferents, serà també allò que ells podran aportar als altres. En aquest procés hi té un paper molt important l’educador o educadora, a l’igual que també l’escola. Són ells els qui han d’ajudar als infants a veure la inclusió com un potencial i no com a una dificultat o obstacle.

    Actualment ens trobem amb un alt grau de diversitat a les aules, tant per alumnes nouvinguts com amb alumnes amb diferents capacitats. És un fet normalitzat al dia a dia de l’escola. Cal doncs, tenir més en compte el treball de la inclusió. El docent hi posa la voluntat, però no sempre amb les millors condicions. Les altes ràtios a les aules, la manca de recursos i personal dificulten poder donar una bona atenció per a tots els nens i nenes. Unes aules més preparades i amb més recursos, i amb un nombre menor d’estudiants, certament facilitarien l’atenció a la diversitat, i evidentment fomentarien una bona inclusió a les aules.

    Poder oferir una bona atenció a tots els infants no només recau en l’escola i el docent; és important que es treballi conjuntament amb diferents serveis com són l’EAP, els serveis socials o serveis educatius específics. I sobretot, el factor que més influencia, la família. És important que a casa hi hagi voluntat i dedicació. Si el treball es fa de forma conjunta es podran atendre de forma més específica les necessitats de cadascú.

    Hem de partir de la base que tots som diferents i que per tant tots, absolutament tots, tenim unes necessitats individuals, úniques i diferents. Són aquestes mateixes diferències entre nosaltres que ens fan únics i irrepetibles. Les diferències són l’essència fonamental de cada persona i per això és important acceptar-nos a cada un tal com som i acceptar també els del nostre voltant amb les virtuts i defectes que els caracteritzen.

    El problema recau en com la societat veu segons quines necessitats d’inclusió; ja que sovint es perceben com un problema o es confonen les adaptacions per necessitat i les adaptacions per comoditat. Quan ens trobem davant d’un grup de nens i nenes, hem de tenir la capacitat d’observar-los a cadascun d’ells de forma individual i amb les seves característiques, i partir de l’observació per pautar el camí a seguir per cadascun d’ells. És impossible voler-los fer anar tots per un mateix camí. El sistema educatiu dins l’aula va canviant a poc a poc, costa assumir que no tots els nens aprenen de la mateixa manera i encara costa més buscar el mètode per poder arribar a tots per igual. No és una tasca fàcil d’afrontar dins de l’aula, i menys quan, com ja s’ha dit anteriorment, les ràtios augmenten i els recursos no. És per aquest motiu que com a docents ens hem de qüestionar com, amb el que tenim a l’abast, podem acompanyar cada infant fins ajudar-lo a assolir els seus reptes i a créixer com a persona, valorant-se i estimant-se tal com és.

    No hi ha un mètode perfecte que es pugui instaurar d’un dia per l’altre, ni trobarem una resposta unànime, però sí que es veu la creixent necessitat que, per una escola inclusiva i per un bon treball inclusiu, hi juga un paper molt important l’educació emocional dels alumnes, dels docents i de les famílies.  L’empatia envers els altres és la clau, i el treball de les emocions a les aules per tal que se sàpiga verbalitzar i posar nom al que un sent, és la base per comprendre’s a un mateix, comprendre als altres i poder treballar en equip. Els docents davant de moltes situacions necessiten el suport dels companys; l’equip directiu de l’escola necessita el suport i confiança dels mestres; els infants necessiten desenvolupar una millor comprensió entre iguals… tots necessitem sentir-nos part del grup. La inclusió comença en entendre’s un mateix i acceptar-se, per després poder ser capaç d’acceptar, entendre i valorar els altres i aconseguir formar un bon equip.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un documental recorda Paquita Sanchis, mestra republicana represaliada pel franquisme
    Next Article
    Opinió
    25 Curts per treballar les emocions i els valors
    Enric Aragonès Jové

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}