Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Escola inclusiva, i ara què?

    Opinió
    Escola inclusiva, i ara què?

    Jordi Badiellaoctubre 18, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Iñaki
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Amb l’aprovació del decret que regula el model d’escola inclusiva, el Govern de Catalunya ha creat un nou marc de convivència per als infants i els joves en edat escolar, i ha donat compliment al dret de tot nen o nena, noi o noia, a créixer juntament amb tots els altres nens o nenes, nois o noies, sense distinció de cap tipus, tampoc física, psíquica o sensorial.

    La dimensió d’aquest avenç és enorme i ben pocs països l’han assolit. És feina de tots, però, que aquesta conquesta no quedi en un grapat de bones intencions irrealitzables. Per això cal que, més enllà de la lletra i l’esperit del decret, tots plegats portem a la pràctica les actuacions que ens pertoquin:

    • Les famílies han de sol·licitar, sense les restriccions d’ahir, un centre escolar per als fills, sigui quina sigui la seva capacitat o discapacitat.
    • Els centres ordinaris han d’admetre sense traves els alumnes discapacitats.
    • Els centres d’educació especial han de proveir de serveis i recursos els centres ordinaris.
    • Els mestres i professors de l’escola ordinària han d’accedir a una formació de qualitat que els capaciti, encara més, per atendre els alumnes amb necessitats educatives especials.

    Aquesta és una tasca factible. Ja fa molts anys que l’escola catalana avança pel camí de la igualtat d’oportunitats: amb les famílies que han reivindicat els seus drets per mitjà de la Plataforma Ciutadana per a una Escola Inclusiva; els centres ordinaris, que han acollit cada vegada més alumnes amb necessitats educatives especials; els centres d’educació especial, que s’han reinventat com a proveïdors de serveis i recursos; i els responsables de Departament d’Ensenyament, que han sabut ordenar-ho (gràcies, Carme Ortoll i Mercè Esteve).

    L’aprovació d’aquest decret també ens porta el record de l’enyorat Josep Maria Jarque. El seu darrer treball, publicat a l’anuari de la Fundació Bofill l’any 2015, ens dona la traça del camí que hem de seguir per no fer marrada:

    • Escolarització de tot l’alumnat en centres ordinaris.
    • Reconeixement de la singularitat de l’alumne.
    • Implicació de la comunitat educativa.
    • Adaptació dels recursos al sistema inclusiu.
    • Resposta a les noves necessitats educatives.
    • Equitat en l’escolarització entre centres públics i concertats.
    • Canvi radical de les actuals polítiques educatives i socials.

    Amb aquestes fites, fem, doncs, el camí cap a una escola inclusiva que l’aprovació del decret fa més assolible. Fem-lo perquè la igualtat d’oportunitats de tots els ciutadans, siguin quines siguin les seves capacitats, és un dret fonamental i, per tant, irrenunciable.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat aprova el decret que regula el model d’escola inclusiva
    Next Article
    Opinió
    He adoctrinat? Polítics piròmans, docents apagafocs
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Ni la Història és només una assignatura ni el Mal és només Auschwitz

    juliol 1, 2025

    Opinió
    Com cuidem els mestres?

    juliol 1, 2025

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}