Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Escola Pere Calders: molt més que llibres, deures i exàmens

    Verónica Volantnovembre 15, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Pere Calders
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En primer lloc, però em permetreu que contextualitzi en el temps. El projecte actual de l’escola Pere Calders, neix fa uns 17 anys. Amb una finalitat molt clara, treballar per a la inclusió de TOTS els infants, tinguin les característiques que tinguin. Aquest objectiu no ha variat al llarg dels 3 projectes de direcció que el composen, cada equip que ha liderat hi ha afegit la seva essència, cadascun amb les seves peculiaritats que han fet enriquir el projecte de l’escola.

    En aquests 17 anys el projecte ha estat avaluat i posat a prova en moltes ocasions. L’objectiu principal en cap moment ha canviat, de fet s’ha reforçat i engrandit, encabint propostes que enriqueixen i faciliten l’assoliment. Aquests canvis sempre es basen en l’evidència i en coherència amb la finalitat, per tant, canvis tranquils però sòlids i així ens ho han reconegut.

    Aquest reconeixement ha vingut per les pròpies famílies del centre, que al llarg dels anys han valorat i estimat el projecte, pels resultats educatius i acadèmics obtinguts en les diferents proves internes i externes així com pel pas dels nostres alumnes als instituts. I, finalment, el reconeixement també ha vingut des de les diferents instàncies educatives catalanes, espanyoles i, fins i tot, internacionals: visitant l’escola, convidant-nos a explicar el projecte a congressos i seminaris o en la màxima expressió quan vam rebre les visites dels catedràtics d’universitats de Finlàndia i de Xina. Per tot això, podem dir que és un projecte consolidat, fort, coherent i perllongat en el temps.

    Des del nostre projecte d’escola entenem que TOTS els alumnes aprenen des del descobriment, la cooperació/col·laboració i des de la diferència com a eina i font d’aprenentatge. Així doncs busquem que sigui l’alumne el que estigui situat al centre del procés d’ensenyament-aprenentatge partint sempre de les seves experiències i coneixements previs. I buscant que TOTS assoleixin l’èxit dins d’una escola que treballa per a la inclusió de tota la comunitat educativa.

    Ara bé, aquestes paraules tant utilitzades i, podríem dir que fins i tot desgastades, segurament la majoria d’escoles les signarien. Tot i això, les escoles són entre elles diferents i diverses (en cap cas antagòniques, ja que persegueixen totes el mateix objectiu, l’educació dels infants i joves). Per tant la pregunta real és: L’escola Pere Calders com ho porta a la pràctica?

    Considerem que la diversitat a les aules s’ha d’entendre com una riquesa i, per tant:

    • S’ha d’atendre amb diversitat de metodologies (ambients, projectes, explicacions, cerques d’informació, laboratoris, racons,…).
    • S’han d’utilitzar diversitat de suports i eines (PDI’s, llibres, moodle, ordinadors, etc.) per apropar els infants i joves a l’aprenentatge des de diferents angles.
    • Fomentant des de ben petits una avaluació rigorosa, exhaustiva que permeti el pas d’una avaluació formativa a una avaluació formadora basada en el feedback, l’autoregulació i la metacognició (a partir de rúbriques, pautes d’observació, exàmens, autovaloracions o heterovaloracions).
    • Promoure el treball en equip dels professionals de l’escola, facilitant una formació d’alta qualitat.

    Considerem que el nostre objectiu, treballar per la inclusió de tot l’alumnat, només es pot assolir des de una diversitat de metodologies, eines i suports; ja que la diversitat de l’aula només és pot atendre amb diversitat de plantejaments.

    Per aquests motius, explicats breument, a tots aquells que estigueu interessats us convido a visitar el centre en qualsevol moment i aprofundir més en les explicacions del nostre projecte, a l’escola Pere Calders:

    • Utilitzem llibres, ja que són un suport o eina més que ens dóna un ventall més ampli per atendre la diversitat present, en tot cas i des del nostre punt de vista el problema no és l’eina, sinó l’ús que se’n fa d’aquesta.
    • Realitzem exàmens, una eina d’avaluació més (no la única, ni la definitiva) que ens permet obtenir una informació diferent d’altres eines d’avaluació. També ens permet posar els alumnes en situacions que es trobaran al llarg de la vida a les que s’hi hauran d’adaptar.
    • Els alumnes fan deures, fomenten l’autonomia, l’autoregulació, capaciten per planificar-se la setmana i/o la quinzena, permeten apropar el que es fa a l’escola a casa. Tanmateix, si volem li podem canviar el nom i dir-ne per exemple: tasques, feines, feinetes o propostes, ara bé, l’objectiu seguirà sent el mateix.

    En conclusió i, per tancar l’escrit, si algú està interessat en conèixer l’escola Pere Calders de Polinyà, el convidem al centre. En aquesta visita li donarem informació molt més detallada i profunda que la que ens permet aquest article. Així, de passada, també garantirem que la informació i la història del mateix, vingui de la font directa i coneixedora del projecte, evitant males interpretacions.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “La primera matrícula a la universitat hauria de ser gratuïta i les següents, no”
    Next Article
    Opinió
    Manifest per una educació emancipadora i transformadora: 25 principis i propostes
    Verónica Volant

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}