Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Exalumnes i futures científiques: “No hi ha estudis d’homes i estudis de dones”

    Víctor Saurafebrer 12, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Hala Alkhatib, Maria Isern i Jiaji Shi, en la xerrada a l'Institut Joan d'Àustria | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jiaji Shi està estudiant el grau de Ciències Biomèdiques, Maria Isern fa Microbiologia i Hala Alkhatib Enginyeria Informàtica. Totes tres fa només dos anys eren companyes al batxillerat científic de l’Institut Joan d’Àustria, cap no està estudiant el que en aquell moment tenia més al cap i en canvi estan molt contentes amb el camí finalment triat. Shi es mou en l’àmbit de la millora dels diagnòstics i els tractaments mèdics per curar malalties, Isern ho fa en el de les infinites aplicacions de l’enginyeria genètica i al laboratori ja ha experimentat amb la combinació de dos ADN per produir una proteïna, mentre que Alkhatib deambula entre algorismes i ja controla tres idiomes de programació informàtica.

    Les tres exalumnes de l’Institut Joan d’Àustria han estat convidades per les seves antigues professores de Física i Química i de Biologia a parlar amb els alumnes dels quatre grups de 3r d’ESO que té aquest centre del barri de La Verneda. Són alumnes que feien 1r quan elles encara eren a l’institut, si bé és difícil que es reconeguin mútuament, no només pels sis anys que els separen, sinó perquè aquell va ser el curs del confinament.

    Shi, Isern i Alkhatib expliquen cadascuna què fa a la universitat i per què van triar el que van triar, però els missatges de fons són coincidents: no hi ha estudis d’homes i estudis de dones, i equivocar-se és part de la vida. “Feu sobretot el que us agrada i apassiona –diu Shi–, però no tingueu por de provar a 4t l’optativa de Física i Química, preneu-vos-ho com un any de proves per saber si us agrada més l’àmbit social o el científic”. “Penseu amb calma el que creieu que és millor i no tingueu por a equivocar-vos –afegeix Isern–, cometre errors és normal i us servirà per conèixer-vos una mica millor a vosaltres mateixos”. “Un s’ha de guiar pels seus gustos, però les coses de vegades surten diferent de com un s’havia imaginat i en canvi això no vol dir que no surtin bé”, remata Alkhatib.

    Més consells de les excompanyes a l’hora de triar un grau: mirar les assignatures que té i subratllar les que més t’agraden o les que menys t’agraden. “Fer-se preguntes i extreure respostes és la base del mètode científic”, diu Isern a l’audiència.

    Referents on emmirallar-se

    “A nosaltres l’alumnat ens veu cada dia, per això ens agrada aprofitar aquestes jornades per portar gent jove que ha estat abans on estan ells, i que ara està fent coses molt interessants”, explica la professora de Física i Química, Maria Arranz. “Els i les adolescents necessiten referents amb els quals poder-se emmirallar, i més quan parlem de dones, ja que la imatge que sovint els arriba de les dones a través de les xarxes socials reforça determinats estereotips”, subratlla Arranz.

    Maria Arranz, professora de l’Institut Joan d’Àustria, adreçant-se a l’alumnat de 3r | Foto: VS

     

    Però no es tracta només de despertar vocacions científiques entre les alumnes. “Avui, perquè és el dia de la ciència i la dona posem l’accent en això, però sobretot volem que vegin que amb esforç i treball podran arribar a ser allò que volen”, diu Arranz, la qual abans de donar pas a les exalumnes ha repassat les fites d’un bon grup de científiques cèlebres (Marie Curie, Josefina Castellví, Margarita Salas, Rachel Carson, Ada Lovelace, Jocelyn Bell…) i ha citat a Núria Salán, presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia, a l’hora de parlar de la importància de crear equips híbrids d’homes i dones en qualsevol àmbit.

    A banda d’aquesta xerrada, l’Institut Joan d’Àustria també ha comptat amb una altra exalumna, avui informàtica, que juntament amb una enginyera agrònoma i una doctorand en ciències biomèdiques, han parlat amb els alumnes de 4t d’ESO, així com amb una enginyera d’automoció industrial que ha parlat amb els de 1r d’ESO, en el marc de la iniciativa 100tífiques, endegada l’any 2019 per la Fundació Catalana de la Recerca i el Barcelona Institute of Science and Technology. Amb els de 1r de batxillerat aquesta setmana aniran al campus Besós de la UPC per visitar-lo i assistir també a una xerrada sobre dones científiques.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    100tífiques dia internacional de la dona i la nena a la ciència dones a la ciència
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Carnestoltes: a l’escola bressol ni disfresses ni presses…
    Next Article
    Actualitat
    Municipis i segregació escolar, l’experiència de Terrassa
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024

    1 comentari

    1. Cristina on febrer 12, 2023 10:21 pm

      Molt important el treball i esforç d’aquestes futures dones cièntifiques.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}