Els estereotips de gènere estan molt presents en la nostra societat. Podem trobar-los en els mitjans de comunicació, en la publicitat, en el llenguatge que utilitzem i llegim diàriament, en l’assignació de responsabilitats i obligacions dins de la família, en el desenvolupament de les relacions afectives, etc.
Treballar-los per desmuntar-los dins les aules és el que proposa la Wàitala, amb el projecte formatiu “Rebentem estereotips”, que planteja una sèrie de dinàmiques, basades en vuit icones que serveixen com a fil conductor per treballar i reflexionar sobre els estereotips a les aules de la ESO i el Batxillerat.
“Aquest conjunt d’icones representen conceptes que o bé fins ara no hem vist representants o s’han fet des de perspectives poc inclusives”, explica Mariona López, impulsora de Wàitala.
Aquestes dinàmiques s’han fet pensant en les assignatures de Filosofia i Cultura i valors ètics, així com els espais de Tutoria i Habilitats socials. A més, els docents poden triar de quina forma prefereixen accedir als continguts en funció del seu estil d’aprenentatge.
La proposta pedagògica està formada per un llibre en format digital amb informació i l’explicació de cadascuna de les dinàmiques per treballar els diferents valors de manera immediata dins les aules.
També hi ha disponible gratuïtament un curs virtual que explica les dinàmiques mitjançant textos i vídeos. Els docents poden importar-lo directament a l’espai formatiu de la seva escola i començar a treballar. Només cal omplir un formulari per a rebre el material.
Les dinàmiques fomenten el treball cooperatiu, inclusiu i experiencial de l’alumnat a partir de la definició d’un repte inicial i l’aprenentatge actiu que combina la reflexió i l’acció, per activar la seva curiositat i ser part en la construcció d’un món millor.