– Quines fonts d’energia coneixeu?
– Eòlica!
– Nuclear!
– Solar!
Així comença una de les activitats que Endesa Educa realitza amb estudiants dels primers cursos de secundària. Es tracta d’un petit joc, semblant al Trivial, en el qual noies i nois han de demostrar els seus coneixements sobre l’energia elèctrica, com es mesura, quines són les fonts principals que utilitza, quins electrodomèstics consumeixen més, etc.
L’objectiu és acostar el concepte de transició energètica. Un procés pel qual les societats passen d’un ús massiu d’energies “brutes”, contaminants, a un de fonts netes, renovables. Avui dia, el pes de les renovables a l’Estat suposa el 30% de l’energia que es produeix. Els objectius europeus en aquesta matèria estan assolits. Principalment per l’ús de l’energia eòlica i la hidràulica, i en menor mesura, la solar.
Una cosa és la producció i l’altra el consum. La Directiva 2009/28/CE, sobre foment de les energies renovables, obliga als estats membres a aconseguir un 20% de consum final d’energia de fonts renovables (la que usem a empreses, a les llars, als col·legis o als edificis de l’Administració pública, per exemple). Avui Espanya hi està relativament a prop, al voltant del 17%, la qual cosa vol dir en la mitjana de la UE, però a tres punts encara de l’objectiu marcat per 2020. Fonamentalment utilitzem energia eòlica i hidràulica, mentre que la solar encara té bastant camp per córrer, precisament en un país en el qual hi ha zones que reben una quantitat enorme de llum solar. Per a això, comptem amb un full de ruta.
Queda encara bastant camí. I els centres educatius són llocs privilegiats en els quals fomentar l’ús en les noves generacions d’aquest tipus d’energies netes.
Congrés de Medi Ambient
Som a Madrid, al Congrés de Medi Ambient (CONAMA 2018) que té lloc al Palacio Municipal de Congresos. Carmen Chacón és professora de Llengua i Literatura en el col·legi Montserrat, de la Fuhem. És la responsable de portar 15 dels seus alumnes per a l’activitat amb Endesa Educa. “Els més motivats”, diu, d’entre tot l’alumnat de 1r i 2n d’ESO en relació als temes mediambientals.
La seva escola ha anat convidada a l’activitat per l’Ajuntament de Madrid, ja que participen junts en un programa de mobilitat sostenible de l’administració local. Carmen és una de les dues persones que coordinen aquest programa dins del centre.
Noies i nois, repartits en petits grups de tres o quatre, debaten entre si sobre quines són les respostes a les diferents preguntes. Han d’arribar a un acord abans de respondre. Es juguen el futur de les renovables de la seva ciutat.
La lògica del joc no és simplement respondre correctament a una sèrie de preguntes sobre l’electricitat. Que també. La meta és fer realitat (almenys sobre plànol) aquesta transició energètica que ens porti a un major consum de renovables.
En funció de les seves respostes a les 10 preguntes que els llancen, aconsegueixen diferents fitxes de Lego. Amb aquestes fitxes, i després d’una petita deliberació, noies i nois posen sobre la taula la seva aposta: parc eòlic, parc solar o central hidroelèctrica. I, al mateix temps, van eliminant les fonts no renovables: central nuclear o central tèrmica de carbó. Cada peça blava (renovables) ha de substituir una vermella (no renovables).
Prendre consciència, d’una banda, de com afecta el medi ambient l’ús de fonts d’energia com puguin ser les fòssils, amb un alt nivell de contaminants, és capital. En especial quan des de fa temps se sap que aquest tipus de matèries estan en vies d’exhaurir-se a tot el planeta.
És un dels treballs que realitzen des d’Endesa Educa per aconseguir l’objectiu que s’han proposat: “Fomentar un ús eficient i racional de l’electricitat i promoure la presa de consciència sobre el valor de l’energia per a una millor qualitat de vida”.
Per això, aquesta divisió de la Fundació Endesa realitza diferents tipus d’activitats amb centres educatius. Activitats que van des de la visita a centrals de generació i distribució d’energia per a una millor comprensió del cicle de l’electricitat, activitats online amb recursos, i activitats que poden utilitzar-se a l’aula, altres realitzades als centres d’informació d’Endesa als diferents territoris i, finalment, tallers a escoles, en els quals un educador es desplaça al centre per realitzar una activitat sobre electricitat i electromagnetisme basat en l’experiència.