Cuidem-nos és un equip interdisciplinari de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.
SABEM que la base del benestar és la salut. El concepte de salut posa de manifest la seva naturalesa multifactorial, en què, al costat dels aspectes físics, apareixen els condicionants psíquics i socials. Això incorpora una perspectiva positiva de salut que entén que va més enllà de l’absència de malaltia i hi afegeix la noció de benestar com a objectiu (OMS, 1946).
La salut també s’entén com una condició d’equilibri funcional, físic i psíquic de la persona dinàmicament integrada en el seu medi natural i social (ACMCB, 1978), que fa èmfasi en els factors comportamentals i en «la capacitat de resposta dels individus, els grups i les organitzacions, per desenvolupar el propi potencial i afrontar els reptes ambientals de manera positiva» (OMS, 1986).
PODEM aconseguir una vida autònoma, oberta, creativa, solidària, en la qual tinguem capacitat de gaudir, partint de l’acceptació realista de les pròpies competències i el seu desenvolupament. Podrem influir en la motivació i en les emocions, treballant sobre el nostre autoconcepte i la nostra autoeficàcia. Tenint en compte que les expectatives de resultats poden influir en la salut i en el benestar, podrem enfrontar-nos als reptes de la vida educativa i actuar per optimar la realitat quotidiana.
VOLEM fer actuacions per perfeccionar la salut i el benestar incorporant-hi una doble perspectiva: la millora dels comportaments de les persones i la dels recursos de l’entorn, entenent la naturalesa sistèmica de totes dues realitats. Volem que les actuacions de les persones i les seves interaccions siguin saludables i articulin entorns que generin benestar.
Volem que la transformació es faci amb filosofies noves, cultures noves, més integradores, més participatives, més democràtiques i més coherents, amb l’evidència que la realitat la construïm entre tots i totes.
La nostra mirada haurà d’integrar l’objectiu de la salut a tres nivells inseparables: individu, organització i context, focalitzant-nos en esforços d’anticipació creativa, de planificació estratègica, i articulant, de manera coordinada i consistent, les diferents sensibilitats i els diversos interessos que calgui atendre.
L’impacte en la pràctica educativa és la nostra finalitat.
FONT: Revista GUIX n.411. (Realitat, vida i mesura). Graó, 2015. Clic aquí.