Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Hilda Farfante: “Compte amb l’educació perquè Espanya està acostumada a fer salts enrere”

    Mireia Bielnovembre 21, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Hilda Farfán ./ Foto: Enric Català
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hilda Farfán ./ Foto: Enric Català
    Hilda Farfante ./ Foto: Enric Català

    Enèrgica i decidida, Hilda Farfante continua buscant respostes a la desaparició dels seus pares quan ella encara era una nena. Als seus 83 anys, té la mirada cansada però feliç. El franquisme li va prendre la seva família, ha buscat amb les seves pròpies mans les restes dels seus pares per donar-los sepultura, sense resposta. Amb l’energia i rebel·lia d’una noia de vint anys, a Hilda no li agrada que la tractin de vostè. Té les idees clares, molt clares. “La Transició va ser un nyap”, assegura. Res aconsegueix fer-la callar. Ha participat en diversos documentals sobre memòria històrica, un d’ells, ‘Les Mestres de la República’, que a través de la recreació de la vida d’una mestra de l’època, i imatges d’arxiu inèdites, ens descobreix el llegat que ens han deixat les mestres republicanes i que ha arribat fins als nostres dies. Per Hilda, el documental s’ha convertit en el seu crit i ha arribat on ella no ha pogut: a les escoles, als instituts. “Cal que se sàpiga tota la veritat”.

    Vau rebre el premi Goya al millor documental per ‘Les Mestres de la República’. Va ser com fer un homenatge a aquella generació?

    El documental no va ser un homenatge, va ser un de tants que se n’estan fent. Era el tercer documental que feia sobre aquest tema. Ha estat un documental que s’ha fet amb molt pocs diners i que va néixer d’unes reunions sindicades. Es van fer a Madrid unes jornades a les quals va venir moltíssima gent. Després d’allò es va escriure un llibre. I així va ser com va néixer el documental i vam tenir sort. Va començar a anar tanta gent a veure-la, que va optar al Goya i el va guanyar. I mira quina mala sort, que jo no vaig anar a la gala perquè creia que no ho aconseguirien.

    Els teus pares van ser mestres durant la Segona República. Quin era el distintiu d’aquella educació?

    Ells van donar un salt tan gran! Van modernitzar l’educació de tal manera… Tenien una de projectes, era impressionant. Els meus pares no van pertànyer mai ni a un sindicat ni a un partit polític, però sí que van formar part d’un Centre de Col·laboració Pedagògica a Oviedo amb el qual procuraven que tots els mestres poguessin perfeccionar-se, reunir-se un cop per setmana i compartir les seves experiències. Van organitzar una setmana pedagògica, excursions, una biblioteca escolar… Formaven ciutadans que pensessin. Les marees verdes que protesten ara porten un pin que diu ‘escola de tots i per a tots’. Fixa’t! Aquest pin se’l podria haver posat la meva mare a la seva capelina. Estaven demanant el mateix que avui!

    Així que el sistema educatiu no ha evolucionat molt?

    Han passat moltíssims anys. Hem passat pels 40 anys del desert de Franco, durant els quals el catolicisme va centrar l’educació. Però per sort ens hem anat recuperant a poc a poc. Hi ha molts estudis i informes que ens diuen que anem malament, però em sembla que l’educació ha millorat i va per bon camí. Encara que clar, aquests són mals temps perquè fan retallades i fan la traveta a l’educació pública. Cal anar amb molt de compte perquè Espanya està acostumada a saltar enrere.

    La història dels teus pares és un exemple del que va passar en moltes famílies. Una realitat que encara avui no té resposta. Sovint tampoc apareixen relats així en els llibres de text d’Història.

    Els llibres escolars no ho expliquen i és una vergonya. Però és que és només una conseqüència del que s’ha fet en aquest país, que és tapar-ho tot. S’ha passat pàgina de la memòria històrica perquè ningú ho sàpiga, perquè no existeixi. I ara la gent no entén per què no els van explicar tot això. Durant moltíssims anys no van explicar què va succeir durant la República perquè no interessava políticament.

    La història dels teus pares et va portar a demanar que s’investigués, que busquessin respostes per a les víctimes del franquisme, que se cerquessin els desapareguts en fosses comunes. Què has aconseguit?

    Vaig ser una de les primeres que va cridar que havíem de fer alguna cosa. Fa 32 anys vaig buscar als meus pares amb les meves pròpies mans després que ens donessin un permís no molt legal, oral. Em va semblar tremendament humiliant! No teníem per què veure’ns així després del que els van fer. Són les autoritats les que han de fer-ho, les que han de retornar als nostres familiars. Som el segon país després de Cambodja amb més fosses comunes del món. Això és una vergonya! Els que com jo tenim tants anys, esperàvem que amb la transició democràtica s’arreglés i es donessin respostes. La Transició es va fer sobre cunetes i fosses comunes i l’única cosa que han construït són nyaps.

    Ara, una jutgessa de l’Argentina demana la detenció d’alguns responsables de crims comesos durant el règim franquista que, al seu torn, es refugien en la Llei d’Amnistia per justificar que allò ha prescrit. Haurien de declarar?

    Mentre no retirin la Llei d’Amnistia, no hi ha res a fer. Estic com una mica desil·lusionada amb la justícia argentina perquè no està fent el que esperàvem. No haurien de posar altres casos davant d’aquests, perquè els més joves tenim 80 anys. És que en el fons, no hauríem de recórrer a la justícia argentina, és Espanya qui té la responsabilitat de respondre sobre això. Però, és clar, ens va fallar tot, fins i tot Garzón.

    Però, creus que a Espanya es repararà la memòria històrica?

    Sí. Es farà. Jo no ho veuré segurament. Les generacions futures no aguantaran aquesta vergonya. Qui pot oblidar un pare i una mare en una cuneta? Jo segueixo esperant. Aquest viatge a Barcelona m’ha donat moltes esperances, perquè s’ha creat un ambient en el qual es demana justícia. Hi ha un cert sentiment que alguna cosa falta per fer. Això no pot quedar en l’oblit. Deia Samarago que som la memòria que tenim, la responsabilitat que assumim i que sense memòria no existim.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El documental ‘Un sitio donde quedarse’ segueix dos joves extutelats sense llar
    Next Article
    Actualitat
    La ILP per una educació pública es presenta en societat
    Mireia Biel

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}