Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I a la Universitat, què? Formació de mestres en temps de coronavirus

    Pepa Valls i Agustí Liñanmaig 10, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de la Universitat de Lleida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La docència virtual no ha vingut per quedar-se. No, almenys, a les Facultats d’Educació. Aquesta afirmació, que en definitiva no és res més que l’expressió d’un desig, pretén ser una provocació per tal de generar debat i no assumir de forma acrítica i incondicional que, a partir d’ara potser, i només potser, la docència articulada en i des de la virtualitat anirà guanyant terreny. Ens centrem en qüestions de docència perquè som pedagogs i entenem que l’hem de reivindicar, entre altres coses, perquè la docència a la Universitat està absolutament menystinguda. Però pensem que la interrogació constant sobre el perquè de tot plegat representa, ara i sempre, una exigència ineludible. La motivació d’aquest article, per tant, és posar al damunt de la taula una sèrie de reflexions (ubicades en el context universitat perquè és aquí on treballem però que poden ser transferides a altres etapes educatives) amb la finalitat d’anar configurant, des de la diversitat de mirades i des del qüestionament sistemàtic, xarxes de complicitats que ens permetin anar construint una Universitat (llegiu qualsevol etapa dels sistema educatiu) més crítica.

    Contràriament a allò que pugui semblar, les relacions entre docència i virtualitat ens interessen, i molt. Bàsicament perquè ens ofereixen l’oportunitat de qüestionar els models pedagògics de les nostres institucions educatives. En una societat de sabers compartits, i tant si ens agrada com si no estem aquí, no només canvien les formes de circulació del saber, sinó que es modifiquen els àmbits on tradicionalment aquest ha residit. Canvia, també, la distribució del coneixement, que s’organitza en xarxa a partir d’intel·ligències col·lectives o de multituds intel·ligents que estableixen processos interactius en entorns d’aprenentatge caracteritzats per la participació, la col·laboració o la connexió.

    Això implica, entre moltíssimes altres coses, transformacions profundes en els processos d’aprenentatge de les persones. I, en aquest sentit, les investigacions posen de manifest l’obsolescència d’una alfabetització tradicional on es considera els alumnes receptors passius i reproductors de les incontestables representacions de la realitat que se’ls ofereixen. Això ens dona l’oportunitat de reivindicar processos de multialfabetització que puguin transgredir la idea de pensament únic, que tinguin en compte un paper més actiu de l’alumne en la creació de significats. I, com a conseqüència, que puguin contribuir a la formació de persones actives, compromeses, creatives i obertes a la diversitat, al canvi i a la transformació social.

    A més a més, aquestes societats desdibuixen els límits entre l’educació formal, la no formal i la informal configurant una xarxa d’aprenentatges impossible de segmentar. Assumir que l’educació succeeix, en gran mesura, fora de les institucions educatives (al carrer, en espais públics, comunitats d’interessos compartits, internet, etc.) ens ofereix la possibilitat de qüestionar quin és el paper que ha de tenir la institució educativa en el marc d’una societat cada cop més complexa, més multilògica i més interconnectada.

    Ara bé, pensar la docència no és només pensar en l’entramat de possibilitats que ens ofereix l’especificitat de la conjuntura social del temps que ens ha tocat viure. Pensar sobre la docència implica plantejar-se, en primer lloc i de forma prioritària, quin tipus d’alumne volem formar i quin tipus de societat aspirem a construir. I a partir d’aquí, imbricar els continguts i les estratègies necessàries per poder gestionar els processos d’ensenyament-aprenentatge en funció d’aquesta intencionalitat.

    Educar és, tal i com va exposar Marina Garcés en una conferència que va fer al MACBA fa un parell d’anys, aprendre a viure junts a partir de problemes comuns amb la condició que cadascú els pugui arribar a pensar per si mateix. L’educació, en aquest marc, no hauria de ser una lliçó, hauria de ser un encontre. I, a més a més, hauria de donar a l’altre la possibilitat de ser, d’existir i de fer-ho per si mateix.

    Nosaltres que ens dediquem a formar mestres i que ens sentim compromesos amb una pedagogia crítica per a la transformació, entenem que l’educació sempre hauria de representar un compromís amb la construcció d’un món més just. Com a conseqüència, entenem que a les Facultats d’Educació tenim la responsabilitat d’educar els nostres alumnes, els futurs mestres, per a que puguin assumir el seu propi paper com a agents crítics i, d’aquesta manera, puguin prendre consciència de la seva relació amb el projecte de construcció d’una democràcia que encara està oberta per obres.

    Per tant, si el que pretenem és formar professionals reflexius i crítics capaços d’analitzar, comprendre i intervenir sobre realitats educatives complexes, diverses i contemporànies, entenem que representa una exigència ineludible proporcionar espais on la llibertat per qüestionar(-se), afirmar(-se) i construir(-se) es configuri com un eix vertebrador per assolir els objectius d’una contemporaneïtat en constant moviment. Aquests espais haurien de qüestionar, també, els processos de construcció i producció del coneixement que tenen les institucions educatives, i fer-los transitar cap a escenaris on es posi de manifest la necessitat de construir coneixement de forma conjunta amb la comunitat per tal de millorar socialment, vivint la col·lectivitat com un espai on s’aprèn, s’investiga i es construeixen aliances. És necessari, per tant, construir espais d’aprenentatge orientats i viscuts des del comú i per al comú, on la cruïlla de sabers obri possibilitats per a una experiència d’aprenentatge compartida.

    Aquests espais es poden configurar en i des de la virtualitat? Alguns segurament sí, però no tots. Perquè la presència és absolutament necessària per falcar processos individuals i col·lectius. I la corporalitat és imprescindible per relacionar-nos els uns amb els altres, per aprendre a viure junts a través de consensos i dissensos, per posar-nos a la pell de l’altre, per entendre que entre totes, tot. És per tot això que ens agradaria pensar que la docència virtual NO ha vingut per quedar-se. NO, almenys, a les Facultats d’Educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les escoles d’estiu seran virtuals i compartiran part del programa
    Next Article
    Opinió
    Un debat sobre el currículum, quins sabers són socialment necessaris?
    Pepa Valls i Agustí Liñan

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}