Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La ràtio màxima a Primer d’ESO en instituts d’alta complexitat serà de 27 alumnes

    Actualitat
    La ràtio màxima a Primer d’ESO en instituts d’alta complexitat serà de 27 alumnes

    Pau Rodríguezfebrer 9, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A partir del curs vinent, els centres de Secundària considerats d’alta complexitat –els d’alumnat amb més dificultats socioeconòmiques– començaran a tenir un màxim de 27 alumnes per aula a partir de Primer. En la resta d’instituts, el topall és de 30. Aquesta mesura va en la línia de la rebaixa de ràtios que ja es va aplicar a P-3 en les escoles d’aquesta mateixa tipologia, on el màxim d’alumnes per aula és de 22 (quan a la resta és de 25).

    El departament d’Ensenyament ha anunciat aquesta mesura en la presentació de l’acord al qual ha arribat amb l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya per als criteris generals de programació escolar per al curs 2017-2018. A més de les novetats en les ràtios, amb aquest pacte Ensenyament es compromet a que les decisions sobre processos com ara les preinscripcions –que seran del 23 de març al 4 d’abril– es prenguin d’acord amb l’Administració local.

    En aquest sentit, Ensenyament també ha posat per escrit que “a P-3 s’apostarà per la continuïtat de tots els projectes educatius”, però a la vegada assumeix que hi haurà grups que se suprimiran. “Allà on es perdin línies es valorarà la possibilitat de fusionar escoles d’una zona per tal de poder alliberar espais”, ja sigui per destinar-los a altres grups que estan en barracons com a altres usos (com donar resposta a la població creixent a Secundària).

    Més barracots a Secundària

    Davant el creixement demogràfic que ja està impactant en l’etapa Secundària –i que ho farà encara més en els propers cinc anys–, Ensenyament preveu diferents mesures, entre les quals no hi hauria la construcció de nous edificis com a norma general. De fet, només es contempla en casos de municipis amb instituts “sobredimensionats” o en pobles on s’hi hagi de crear el primer centre d’ESO per necessitat demogràfica.

    L’acord amb les entitats municipals valora que el creixement “està acotat en el temps”, i per tant, per repondre-hi recorreran a “espais del propi centre”, “petites ampliacions” i “mòduls provisionals”, en aquest últim cas –els anomenats barracons– per un màxim de quatre anys, segons el compromís adquirit. També es contempla, “excepcionalment”, alliberar espais de Primària, cosa que ja es fa en molts casos.

    També han reafirmat en l’acord la voluntat del departament d’avançar en la creació d’instituts-escola en aquelles zones més pobres, amb la intenció de reduir l’absentisme.

    Els compromisos al voltant de les ràtios, tanmateix, queden lluny de les reivindicacions d’entitats com la Federació d’AMPA Fapac, que ha abanderat una campanya per reclamar la reducció del nombre d’alumnes per aula. La iniciativa se circumscriu a P-3 i reclama ràtios de 20 alumes, però també urgeix al Govern a reconduir la “massificació greu” que pateixen les aules de Secundària.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AFFAC alta complexitat Antoni Llobet Desigualtats programació escolar Ràtios tancaments de P-3
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Com s’oculta la problemàtica de les ràtios a les escoles?
    Next Article
    Actualitat
    Des de la presidència dels EUA a les nostres aules, per què hi ha racisme?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    juny 11, 2025

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}