Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Joguines i publicitat

    Elisabet Abeyàdesembre 28, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Publicitat d'una cuineta infantil. Ara ja no hi surten només nenes. Però encara ella cuina i ell menja.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan s’acosten els Reis hi ha un esclat de publicitat de joguines. Durant molts anys hem vist com aquesta publicitat estava rigorosament separada en dos apartats: Un dedicat als nins amb joguines que inciten a l’acció, als jocs de moviment i a la investigació, sempre empaquetats amb colors intensos, especialment vermell i blau fort. L’altre apartat, amb pepes, jocs relacionats amb la llar (cuina, neteja…) i amb l’estètica, tots envoltats de colors pastel, especialment el rosa. Per sort aquestes tendències han començat a canviar i ara ja hi ha algunes marques de joguines que inclouen a la seva publicitat imatges de nins que juguen amb pepes o cuinetes i imatges de nines a les capses i propagandes de jocs de construccions i de caire més científic. Això no és encara majoritari, és només una aproximació tímida al canvi. S’ha produït gràcies a la conscienciació de molta gent i a les protestes que s’han anat generant quan se’ns desperta la indignació feminista en veure campanya darrera campanya publicitària com s’incita les futures generacions a complir amb els patrons i estereotips establerts.

    Les joguines no tenen gènere. Per això em sobta que sovint quan s’observa que un nin prefereix jugar amb pepes o cuinetes i una nina prefereix jugar a pilota que a qualsevol altra cosa, això sigui un indicador per fer una exploració psicopedagògica per veure si ens trobam davant un cas de canvi de gènere. Per sort estam en un món on hi ha equips esportius femenins de jocs de pilota, dones científiques i enginyeres, homes cuiners, homes mestres, cuidadors, infermers… i faríem bé d’apartar els clixés que aparellen indefectiblement determinades professions amb un o altre gènere i que es manifesten amb les joguines, amb la roba, amb les disfresses o amb els llibres.

    De totes les joguines que podem trobar al mercat, n’hi ha que són supèrflues, que no fan cap falta perquè no fan cap aportació a la creativitat infantil o perquè poden ser substituïdes per objectes d’ús comú a la llar o per elements molt assequibles a la natura. Tots hem vist infants jugant amb pedretes, amb capses de sabates, amb culleres… que es transformen a mans dels infants en herois, vaixells o fades encantades. També hi ha joguines que ajuden a crear mons. Entre aquestes hi ha les pepes, que es deixen vestir, desvestir, adormir, abraçar, passejar… Això passa igualment amb alguns animals de peluix que poden ser veritables amics durant anys. D’aquest tipus de joguines no fa falta tenir-ne moltes, ja que així com ens costaria tenir cura de molts de fills, també li costaria molt a un infant tenir cura de moltes pepes.

    També hi ha joguines que inciten als jocs de moviment i que es consideren de necessitat tant per a nins com per a nines, com les bicicletes o les típiques pilotes de sempre, que quan els infants  no en tenen, se les fabriquen, amb cartons, papers arrugats, llaunes o cordills.

    Pensant en tot això en aquest temps generós en anuncis, he llegit l’informe anual de l’Instituto de la Mujer sobre la publicitat sexista de les joguines i he hagut de mirar quatre vegades la data per comprovar que no m’havia equivocat, que aquest informe és recent, recent, acabadet de treure del forn. No ho entenc. Fa molts anys que estam igual, comprovant any darrere any com els estereotips de gènere es manifesten a les joguines que hi ha al mercat i a  la publicitat que se’n fa. I cada any ens queixam de la carrincloneria que es trasllada a les nines i de la violència que s’inocula principalment als nins i quan sortim al carrer el dia de Reis les veiem a elles empenyent carrets de color rosa o blau pastel (si el bebè que transporten és un nin) i a ells amb pistoles i escopetes i en el millor dels casos amb els seus jocs de moviment. Tot i la tímida millora que indica que algunes marques de joguines estan procurant evitar la publicitat sexista i el biaix de gènere, encara la majoria d’anuncis es basen en la segregació professional per gènere. Les nines a fer de perruqueres i els nins a pilotar avions.

    No és només la publicitat de les joguines la que marca com s’espera que siguin els nins i les nines, els homes i les dones. També hi ha la resta de la publicitat que tot i que es dirigeix als adults, els infants també veuen molt sovint.

    Crec que ja n’hi ha prou. Si volem una societat on els homes i les dones tenguin les mateixes oportunitats, on tant ells com elles siguin capaços de tenir cura d’un nadó, de practicar un esport, de tenir curiositat científica i de triar una professió independentment del gènere, hauríem de començar ja a fer possible aquesta igualtat des de la infantesa i no hauríem de permetre que els fabricants de joguines i els publicistes influeixin de manera determinant en l’ajustament als clixés dels adults del futur. Hem de passar a l’acció i rebutjar frontalment les joguines que promouen els estereotips, la violència i la conformitat amb els patrons de la societat capitalista i patriarcal. No ens ha de fer por regalar una pepa a un nin o un cotxe amb comandament a una nina.

    És necessari que les institucions facin la seva feina i que la facin també els fabricants de joguines, els publicistes, els venedors… i per descomptat les famílies que al cap i a la fi són les que compren els productes. No és només per augmentar l’empoderament de les dones i per alliberar-les de traves en el seu desenvolupament, sinó que és també per alliberar els homes d’unes pressions que els condueixen cap a l’acció moltes vegades violenta i no els deixen ser sensibles, tendres, afectuosos i col·laboradors. Per al bé de tots fixem-nos bé en els detalls abans de comprar una joguina.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El missatge de Nadal de les escoles: repartim salut, força i alegria
    Next Article
    Actualitat
    Les dotze campanades educatives que ens deixa l’any 2020
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}