Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La geometria i l’expressió en anglès es resisteixen com les grans assignatures pendents en acabar l’ESO

    Pau Rodríguezjuny 13, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Josep Carner de Badalona / Foto: Enric Català
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Llengües catalana i castellana, anglès, matemàtiques… Al llarg dels 8 anys que fa que se celebren les proves externes de competències bàsiques a les aules catalanes, tant a Sisè com a Quart d’ESO, els alumnes han anat assolint el nivell que s’havia fixat el departament d’Ensenyament. El nivell de l’alumant al final de Primària supera els 70 punts en les quatre matèries, i al final de Secundària passa el mateix amb totes excepte matemàtiques, que es queda en 68.1 punts. De fet, és el primer curs que en anglès, tradicionalment per sota del nivell desitjat, els estudiants de Quart d’ESO es col·loquen per sobre la barrera amb 71 punts. “Ara hem de consolidar aquests avenços”, certificava Joan Mateo, director del Consell Superior d’Avaluació de Catalunya –l’organ de qui depenen les proves–, en la presentació dels resultats davant la premsa.

    Però una mirada més detallada als resultats evidencia que hi ha àmbits curriculars concrets que estan lluny de presentar els resultats que Ensenyament es fixa, almenys en acabar l’educació obligatòria. És el cas de la geometria i de l’expressió escrita en anglès. En el que les proves anomenen Espai, forma i mesura, el 40% dels alumnes està a un nivell baix, quan el gruix d’aquests alumnes en qualsevol matèria no hauria de superar el 15%. S’ha reduït una mica respecte al curs anterior (41,3%), però és lluny del 30% d’anys anteriors. Aquesta llacuna és, precisament, el que provoca que els resultats en conjunt de matemàtiques estiguin lleugerament per sota dels 70 punts. A Sisè, en canvi, el nivell de geometria és el correcte.

    Per revertir aquesta situació, l’any passat ja es va posar en marxa un pla de formació en línia per a docents de matemàtiques, que segons Ensenyament ha tingut “molt bona acollida”. Més de 400 professors l’han realitzada aquest curs. “La geometria és el nostre cavall de batalla”, ha reconegut Mateo.

    L’altre gran assignatura pendent és l’expressió escrita en anglès. El 35,2% d’alumnes suspenen en aquest àmbit curricular –l’any passat van ser un 39,5–, una dada que suposa un forat significatiu dins una assignatura que, per altra banda, ha anat progressant en conjunt fins a superar per primera vegada el llindar dels 70 punts. De tota manera, Mateo ha avançat que Ensenyament està estudiant que, a més de les proves de competències bàsiques, els alumnes d’ESO s’hagin de sotmetre d’aquí a dos anys a unes altres avaluacions d’anglès, similars a les proves per obtenir el B1 o el B2, per saber en quin punt es troba cada jove respecte del que seria el certificat oficial.

    La novetat d’aquest curs ha estat que, per primer cop, els estudiants han hagut de fer una cinquena prova, de competències científiques i tecnològiques. La mitjana en el resultat ha estat de 67,2 punts, per sota dels 70, tot i que des d’Ensenyament consideren que en ser el primer any s’ha de donar marge de millora.

    Les desigualtats van de baixa

    Una altra de les tendències que marquen les proves de competències bàsiques és que cada cop hi ha menys alumnes que estan per sota del nivell requerit a l’ESO. Les matemàtiques s’han sumat a la llengua catalana i a la castellana com a matèries que ja compleixen amb les directrius de la Unió Europea de cara al 2020, consistents en que el percentatge de fracàs escolar ha de ser inferior al 15%. Només l’anglès es resisteix: un 17,6% dels alumnes acaben l’ESO amb un nivell baix de competències en aquesta llengua.

    L’anglès és, com cada any, la matèria més desigual. La diferència entre els resultats que s’obtenen en centres d’entorns empobrits i els de centres d’entorns benestants és de 20 punts, una xifra molt superior a les diferències de 9 o 11 punts que hi ha entre uns i altres instituts en llengua catalana i castellana, i a la vegada inferior als 25 punts de diferència que hi havia en la mateixa matèria l’any 2012.

    En aquest sentit, Mateo ha volgut posar de manifest el progrés de les 102 escoles catalogades com d’alta complexitat. Els seus resultats han millorat entre 5 i 10 punts des del 2013, quan es van iniciar les auditories pedagògiques –la identificació, supervisió i suport d’aquestes escoles–, un percentatge de millor significativament superior a la resta.

    Repetir curs no funciona

    Ensenyament ha constatat un any més que fer repetir curs als alumnes no comporta una millora del seu domini de les competències bàsiques. Els resultats dels estudiants repetidors, tot i cursar per segon cop les mateixes matèries, segueix sent 10 punts de mitjana inferior a la resta en llengua catalana i castellana, 16 punts inferior en matemàtiques i fins a 19,4 punts inferior en anglès.

    “La repetició no funciona, hem de buscar estratègies paral·leles”, ha afirmat Mateo, per al qual la repetició seria “convenient” només en els casos en què a l’alumne li costa madurar, i no en molts altres casos en què els alumnes treuen males notes per “llacunes formatives” o “problemes d’actitud”. En aquest sentit, cal recordar que la taxa d’idoneïtat de Catalunya –el percentatge d’alumnes que acaben el curs en l’edat que els toca, sense haver repetit– és de les més altes d’entre la resta de comunitats autònomes.

    Ensenyament menysté el boicot

    Antoni Llobet, secretari general de polítiques educatives d’Ensenyament, ha reiterat en la roda de premsa que les dues proves, així com les de Tercer de Primària –els resultats de la qual no es fan públics–, es van dur a terme en “absoluta normalitat”. Així s’expressava després que els periodistes li preguntessin sobre el boicot de moltes famílies a aquestes avaluacions. Segons els comptes d’Ensenyament, van ser 600 alumnes els que no van fer les proves de Tercer per aquest motiu, per només 247 de Sisè.

    Aquestes xifres contrasten amb les de la Xarxa d’Escoles Insubmises (XEI), impulsores del boicot, que calculaven que la campanya l’havien secundat 1.112 famílies de Tercer i 483 de Sisè.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Anglès avaluacions diagnòstiques avaluacions externes expressió escrita Geometria joan mateo proves de competències bàsiques repetició de curs
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Una festa
    Next Article
    Actualitat
    Denuncien que un grup de recerca de la UB funciona com una secta
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}