Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘La hija de un ladrón’, ‘Los miserables’ i ‘Historia de un matrimonio’

    Jaume Celadesembre 5, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘La hija de un ladrón’

    Primer va ser el curt Sara a la fuga. Ara ens arriba el llargmetratge. De vegades el fil argumental és finíssim, tant que si el personatge que encarna la història no té una força volcànica que sorgeix de les entranyes la història fa aigües. En aquesta pel·lícula de Belén Funes ens trobem amb una protagonista excepcional. Sara és una noia que tot just ha superat els vint anys, que té una criatura, que vol continuar mantenint la relació amb el pare del seu fill però aquest no ho té clar, però això no significa que se’n desentengui. I un pare que sempre ha deixat de banda la filla. I un germà petit, que pot anar a viure amb el pare i la Sara no ho vol. Està disposada a tot per evitar-ho. De la fragilitat en fa la seva fortalesa. Treballa durament, sempre la veus activa, no para ni un minut, forma part d’aquelles persones que els toca ballar amb la més lletja, però la noia lluita i lluita molt.

    El personatge de Sara està interpretat per Greta Fernández, que va veure recompensat el seu treball esplèndid al festival de Sant Sebastià i crec que els premis no s’acabaran aquí, perquè dóna vida a aquesta noia d’una manera inoblidable. La veu, la mirada, el gest, la manera de caminar… tot sembla que estigui pensat i repensat però és tan natural que et commou. Eduard Fernández dóna vida al pare, a aquest Manuel que no sembla haver-se preocupat mai del seus fills.

    Pare i filla a la pel·lícula, pare i filla a la realitat.

    Belén Funes té la capacitat de no mostrar-nos un pla sobrer o una seqüència prescindible, ni busca activar-nos el llagrimeig. Transmet una veritat molt humana, una veritat que sabem que existeix, amb la qual convivim diàriament i que ens fa mal quan som conscients de la seva presència. Ai, la soledat! Quin retrat tan encertat de la soledat humana!



    ‘Los miserables’

    Ens arriba el primer llargmetratge de Ladj Ly. Una pel·lícula molt interessant, molt ben filmada i un relat molt proper a les vivències de director que esgarrifa si l’interpretes en clau profètica.

    Basant-se en paraules de Victor Hugo, es fa el retrat de les persones que viuen en un suburbi francès, ben a prop de París. Barris sense personalitat on les desigualtats es viuen a flor de pell. Màfies diverses i tripijocs amb la policia. I esclata el conflicte quan un policia fereix un adolescent i descobreixen que han estat filmats per un dron. Cal impedir que es facin públiques les imatges i els tres policies han de recórrer a tots els seus enllaços per mirar de trobar el propietari del dron. Entramat de delinqüència de baixa intensitat amb altres models que tenen tons més elevats. I un dilema moral per part d’un dels policies que no acaba de veure clar el que volen fer, l’abús que comporta assumir unes determinades actuacions.

    Tot lliga, en aquesta pel·lícula i repeteixo el que he dit abans: si la veiem com un futur molt proper ens ha de posar la pell de gallina i ens obliga a trobar solucions que evitin que les desigualtats socials, que no paren de créixer, es converteixin en revoltes perquè hi ha qui ja ho ha perdut tot i descobreix que no té futur i arriscar-se és una possibilitat de sortida, una vàlvula d’escapament de les tensions que viu. Ja sabem que hi ha qui coneix què és l’infern a la terra, els protagonistes d’aquests pel·lícula en són una bona mostra. El més valuós és que el director situa en un mateix pla, en el pla de les víctimes, els adolescents que pateixen la buidor d’una societat molt injusta i sense resposta a les seves necessitats i els policies que són responsables de mantenir l’ordre públic però que no poden evitar actuar amb violència quan la por s’apodera d’ells.

    Crec que aquesta serà una de les pel·lícules de la temporada. No us la perdeu.



    ‘Historia de un matrimonio’

    És molt difícil no commoure’t davant d’aquesta Historia de un matrimonio, de Noah Baumbach. Ens mostra una parella que prepara el seu divorci. No es volen fer mal, sobretot perquè tenen un fill que s’estimen amb bogeria. No es volen fer mal però se’n fan i aquest mal s’intensifica quan dos prestigiosos advocats especialitzats en aquest tema els situen davant la realitat.

    Una història agredolça. Hi ha moments que et venen ganes d’abraçar-los i plorar amb ells, perquè poca cosa pots fer més quan les decisions ja estan preses i saps que facin el que facin serà dolorós. És un combat on no hi ha guanyadors ni perdedors, però on pot haver-hi molta dignitat i on hi ha molt patiment.

    Els diàlegs són esplèndids i Scarlett Johansson –com s’assembla a Annette Bening– i Adam Driver ens regalen dues interpretacions que estic segur que l’Acadèmia de Hollywood tindrà present.

    Noah Baumbach situa aquesta pel·lícula entre les  més belles i doloroses històries d’amor i desamor del setè art. Espero poder-la veure algunes vegades més i centrar la meva mirada en contemplar com els dos intèrprets saben controlar els seus gestos més mínims –mireu com aguanta el plor Driver– per donar tota la dimensió humana dels personatges als quals donen vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les Xarxes Locals, un llegat per continuar transformant l’educació
    Next Article
    Opinió
    Decàleg per al benestar docent (entre el compromís i la imaginació)
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}