Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La importància del vincle

    Redacciódesembre 1, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    «Els vincles a l’escola amb les persones significatives no són opcionals, són essencials»
    Jerome Seymour Bruner

     

    A la primera infància, els infants necessiten crear un vincle afectiu amb els adults de referència, ja que si no es crea pot ser que no s’arribi a un bon desenvolupament físic, emocional o cognitiu. Però com es crea aquest vincle?

    Hem de tenir molt clar que un nadó o un infant és un ésser humà amb capacitats i drets. Hem de veure que són capaços, que ens entenen i tenir empatia amb ells. Tenir aquesta mirada cap a la primera infància de respecte i consciència cap a ells i les seves necessitats ens ajudarà a crear un bon vincle.

    Els moments de cura i la vida quotidiana en el procés de la primera infància són aquells que ens porten a establir un vincle d’afecte i seguretat amb els infants. Acompanyar-lo i cobrir les seves necessitats ajuda a fer que l’infant se senti segurs amb l’adult que el cuida, i que li ofereix el seu sosteniment.

    És molt important com ens relacionem amb ells i explicar el que anem a fer en cada moment en els moments de cura. Un exemple és el moment de canvi de bolquer, sovint desprestigiat i poc valorat quan és un dels moments clau per crear un vincle afectiu. És un moment molt íntim entre infant i educadora. A l’hora de fer el canvi és important explicar al nadó o infant el que fem i el que anem fent i acompanyant amb paraules i complicitat de mirada durant tot el procés. “Veig que portes el bolquer ple de pipí, necessito canviar-lo”, “agafa’t aquí si ho necessites”, “traiem els pantalons, ara el bolquer”, etc.

    Els moments de cura i alimentació ens ofereixen moments d’exclusivitat amb aquell infant que hem de saber aprofitar per crear vincle.

    Els infants necessiten ser vistos i escoltats, sentir-se segurs i protegits. Han de sentir que els adults de referència s’interessen per ells. Hem de buscar un equilibri entre la construcció del vincle de seguretat i el respecte a l’autonomia de l’infant tenint sempre en compte el seu moment evolutiu.

    És important que, com a acompanyants a la primera infància, els oferim aquest vincle, hem de pensar i ser conscients que l’acolliment de l’adult farà que l’infant confiï en el món.

    Els infants han de sentir que els adults de referència s’interessen per ells, i els adults hem de buscar l’equilibri entre la construcció d’aquest vincle de seguretat i el respecte a la seva autonomia

    Per això es necessari crear un espai acollidor i adequat a les seves necessitats, oferint una escolta activa i observant el que necessita cada infant, amb la mirada, amb el contacte, oferint seguretat, parlant-los, a través dels jocs de falda, atenent les seves necessitats i cobrint-les, oferint rutines, límits i sobretot quotidianitat.

    Necessiten límits i normes socials, a través de la persona de referència amb qui tenen el vincle. Aquests límits i normes socials les necessiten per sentir-se segurs i ubicats en el temps. Un infant confiat i amb un vincle segur amb l’adult que l’acompanya és un infant que desenvolupa la capacitat d’acció i de fer.

    Un bon vincle i una unitat entre acompanyants i famílies, el fet que els infants vegin que tot el seu món esta connectat, ajudarà a oferir un bon vincle. L’adult ha de donar una bona qualitat de relació per a un bon desenvolupament. Si creem un bon vincle l’infant podrà desenvolupar la seva activitat autònoma i desplegar les seves capacitats.

    De vegades a les estances ens preocupem a preparar moltes propostes i deixem de banda el més important, que en la vida quotidiana és el tot, i primer de tot, abans de qualsevol altra proposta, els infants necessiten sentir-se segurs i tenir el vincle amb les mestres que els acompanyaran en els primers anys de la seva vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Susana Naranjo relleva Maite Aymerich com a directora general de Currículum
    Next Article
    Actualitat
    L’Hospital Clínic col·labora amb un grup d’escoles per millorar la salut mental de l’alumnat
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.