Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’educació sexual no sols és recomanable, hauria de ser obligatòria

    Àngel Llopisnovembre 16, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    'Frida on White Bench'. Nova York, 1939. Nickolas Muray.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A peu de gat, l’educació sexual integral a les aules sembla que ha de continuar sent objectiu de debat i proclama, tal com deien Lameiras, Carrera i Rodríguez (2016):

    “El panorama de l’Educació Sexual a Espanya està representat per una inconcreció legislativa, per un col·lectiu docent mancat de formació, per uns centres educatius desinteressats i escassos de recursos, i per un model que ha estat en gran manera vinculat principalment a la prevenció de riscos sexuals.”

    S’han escoltat barbaritats gairebé criminalitzant aquest aprenentatge, com a metàfora del triangle de la violència de Galtung, la violència cultural i estructural, és a dir, els prejudicis morals i interessos ideològics són realment el motiu del rebuig global que desemboca a la comunitat educativa. Sobre la taula venim a trencar palletes amb la sexualitat purament reproductiva, i ens remetrem a allò afectivo-sexual per parlar sobre diferents blocs que podria incloure la proposta; ara, poden començar a jutjar.

    En el marc dels punts a favor que tindria aquesta suposada assignatura, comencem amb l’element motivacional en l’alumnat en època d’exploració corporal i mental, aspecte decisiu per gestionar la participació i productivitat a les aules. Tindríem, per tant, la importància del factor psicosocial en el desenvolupament i aprenentatge de la salut i creixement personal, ja que, durant l’etapa d’escolarització obligatòria, tota personalitat és traçada. En efecte, s’incidiria a entendre les diferents perspectives de l’entorn, així com hàbits bàsics d’higiene emocional que depenen majoritàriament de la imitació d’actituds. A més, per tractar-se d’una assignatura on l’oralitat, l’expressió corporal o la història nacional i internacional serien necessàries, resultaria una opció profitosa per a promoure de manera interdisciplinar. No aprendre del passat és també part del problema, cal tenir coneixement de causa.

    Des d’un punt de vista més teòric, i sense aprofundir-ne massa, parlem de les emocions, descrites com a part del canvi corporal i principal suport de la percepció d’allò que ens provoca sentir. Certament, una emoció depén tant de l’experiència viscuda com de les característiques personals, i convé subratllar que, de les experiències rellevants que provoquen coneixement, l’escola és directament responsable d’oferir recursos per resoldre qualsevol conflicte present o futur.

    Durant l’adolescència apareixen els primers dubtes, situacions singulars on el nostre comportament sol mancar d’habilitats per gestionar i interpretar conductes. És, per tant, en aquesta jovenesa quan apareix una sexualitat provisional que s’assimila quasi de manera autodidacta, i això en molts casos és un factor de risc que acaba delegant-se a les xarxes socials, sent aquestes potents transmissores “d’incomptables i en molts casos contradictoris missatges en relació amb la sexualitat”, pels quals també necessitem treball de prevenció (Lameiras, Carrera i Rodríguez; 2016). D’aquesta manera podem començar a entendre el possible paper de l’assignatura com a real alfabetitzadora multimèdia.

    Estem al cas directament de la urgència d’una escola coeducadora completa, és a dir, aquella que treballe en el desenvolupament d’unes relacions afectives basades en la igualtat i el respecte. I és que, malgrat que existisquen elements als nivells de concreció curricular que promouen esta transversalitat, l’última paraula sempre serà la del context particular on es desenvolupe la didàctica.

    L’educació sexual com a assignatura hauria de ser un model de pedagogia que pretenga acostar el coneixement d’un mateix i l’acceptació, sense l’adversitat de tenir por o caure en els mites de caverna intel·lectual. Incloent-hi, sense cap dubte, visibilitat i transparència amb el col·lectiu LGTBI, en tal d’evitar obediències i estigmes estúpids i irracionals, i entendre’ns des d’una vertadera ètica. Conéixer les diferents maneres de veure’s, sentir i viure, sense rigors dogmàtics, i manifestant la necessitat, normalitat i productivitat de tractar amb professionals en la psicologia més a sovint. Ara bé, està la generació actual de docents preparada per impartir aquest tipus de temari? Possiblement ens pertorba un tap generacional erotofòbic i sexista.

    Per descomptat, exigir la seua incorporació acadèmica s’hauria d’acompanyar amb altre previ debat de si s’hauria de prioritzar l’opció que professionals en la sexologia, l’educació social o en la psicologia general foren els/les que impartiren aquesta assignatura o la coadministraren. Aleshores, altre aspecte derivat estaria en la reinterpretació de la salut pública com a atenuant. Una bona salut pública no únicament respon o assisteix a les particularitats clíniques i a les gestions als hospitals, sinó que s’hauria d’encarregar de previndre i atendre totes les branques del benestar social i individual, sense deixar de banda la presència de la psicologia en la seguretat social; quants problemes s’evitarien?

    Des de l’educació sexual s’hauria de pretendre intervenir i previndre les possibles conductes patriarcals, fòbiques i tòxiques que comencen a sorgir en l’adolescència, o fins i tot abans. Alhora, tractar d’intentar oferir eines perquè durant els col·lapses sentimentals que es viuen en qualsevol de les nostres etapes hi haja un acolliment amb major comprensió i naturalitat. Abordar aquesta assignatura des d’una perspectiva inclusiva, psicològica, historicocultural i formativa. És alarmant veure com en estudis publicats pocs anys enrere des de la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere, respecte a l’evolució en l’adolescència dels conceptes d’igualtat i la prevenció de violència de gènere, menys de la meitat de l’alumnat recordava haver tractat en el seu centre aquesta matèria.

    De manera paral·lela, i ja per finalitzar, parlaríem també des de l’eròtica, i de reforçar respectuosament la manera d’expressar i sentir la sexualitat pròpia dintre de les construccions socials. Des d’una educació sexual idíl·lica i quasi utòpica tenint en compte el panorama polític actual, s’aprendria en diversitat, s’aprendria des de la intel·ligència emocional i la capacitat d’atendre els senyals interns, l’autocontrol i la resiliència, la consciència social, en conjunt, estaríem parlant de conceptes que continuarien basant-se en aconseguir cooperació, autonomia i orientació per a la vida. En resum, l’escola està obligada a ajudar a canviar les relacions de poder sexistes i patriarcals que perpetuen les vacil·lacions emocionals, i és tard i vol ploure.


    • Conde, T. Á., & Castro, Y. R. (2017). Evaluación de los conocimientos y actitudes hacia la sexualidad de futuros/as docentes de educación primaria. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, (6), 101-105.
    • Díaz-Aguado, M. J., Arias, R. M., & Babarro, J. M. (2014). La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la violencia de género. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e igualdad.
    • Lameiras, M., Carrera, M. V., & Rodríguez, Y. (2016). Caso abierto: la educación sexual en España, una asignatura pendiente. V. Gavidia (Comp.), Los ocho ámbitos de la Educación para la Salud en la escuela, 197-210

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació sexual opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Manifest per una educació emancipadora i transformadora: 25 principis i propostes
    Next Article
    Actualitat
    Un de cada cinc alumnes vulnerables va ‘desconnectar’ durant el confinament
    Àngel Llopis

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}