Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les facultats d’Educació rebutgen el futur grau de Primària a distància

    Víctor Saurafebrer 23, 20207 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Facultat d'Educació de la UB
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) va debatre dimecres passat la proposta de la UOC d’impartir el grau de Primària a partir del 2021/22 (contràriament al que s’ha publicat, ni serà el curs vinent ni es farà el grau d’Infantil, segons afirma Carles Sigalés, vicerector de docència de la UOC). Ho va debatre, però no ho va aprovar, ja que, també contràriament al que s’ha publicat, la votació va ser retirada de l’ordre del dia davant l’evidència que s’anava a perdre, ja que els rectors de les nou universitats (públiques i privades) amb estudis de magisteri ja havien anunciat el seu vot negatiu, per la qual cosa la representant del Govern català, la directora general d’Universitats, Victòria Girona, va recordar que el CIC és només un òrgan consultiu i que la proposta de la UOC tiraria endavant tant sí com no.

    Girona sabia perfectament quina era l’opinió dels degans i deganes de les facultats d’Educació de les universitats catalanes (UB, UAB, URV, UdG, UdL, Blanquerna-URLL, UVic-UManresa, UIC i Abat Oliva CEU), ja que el 29 de novembre van firmar un manifest conjunt en el qual afirmaven que la formació a distància és molt vàlida però no és universal, i que en una professió com la de mestre “esdevé imprescindible el desenvolupament de competències vinculades a la interrelació personal, l’equilibri emocional, la socialització professional o la vinculació teoria-pràctica, que amb els estudis en línia no es poden garantir més enllà de les pràctiques”. Quan van firmar aquest manifest els degans feia poc que havien estat informats de la proposta. A la reunió del CIC els rectors van defensar la mateixa postura dels seus degans.

    “No estem en contra dels ensenyaments en línia, però sí que creiem que no poden garantir les competències que necessita una professió com la de mestre”, explica Joaquín Gairín, degà de la facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. “Aquí donem molta importància als continguts, però també a la manera d’explicar-los, és a dir, a la didàctica, i també donem importància a la socialització professional, a la competència relacional, al debat… els nostres alumnes van a les escoles a fer les pràctiques i després tornen i s’analitzen les situacions concretes que s’han viscut”, diu. “Fa l’efecte –afegeix el degà– que estem degradant aquesta professió a la d’un curs per hores per ser lampista”.

    Luis Marqués, degà de la facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV, opina si fa no fa el mateix. “La formació de mestres depèn molt del contacte i la comunicació personal, ens sembla molt complicat que determinades competències que tenen a veure amb la interacció o les emocions es puguin treballar virtualment”, afirma Marqués, que és professor d’educació física. “Com es fa la didàctica de l’educació física a distància?”, es pregunta.

    “Això no és cap invent de la UOC”

    Gairín i Marqués, així com altres professors amb els quals ha parlat aquest diari, afirmen que en cap altre lloc d’Europa la formació de mestres es fa en modalitat a distància. Segons Carles Sigalés, això no seria ben bé així, perquè en alguns països el magisteri és un postgrau, i tant a Holanda (Open University of Netherlands) com a Alemanya (FERN) sí que hi ha aquesta modalitat, així com a altres llocs del món com els EUA, Canadà o Austràlia. Però l’autèntic problema és que l’oferta a Espanya és àmplia: la UNIR (Universidad Internacional de la Rioja), Udima (Universidad a Distancia de Madrid), UIV (Universitat Internacional de València) i la Universidad de Las Palmas ofereixen aquest grau en format on line. D’aquestes quatre, només la universitat canària és pública.

    “Això ja està inventat, no és cap invent de la UOC”, comenta Sigalés, el qual recorda que una de les primeres titulacions amb les quals va néixer la Universitat Oberta de Catalunya fa 25 anys va ser la Llicenciatura en Psicopedagogia, i que també fa anys que fan el màster de formació de professorat de secundària conjuntament amb la UPF. “La nostra experiència en formació de mestres ve de lluny, i de tots els graus que la UOC no fa, el que té més demanda és el grau de Primària”.

    Segons les dades exposades en el Consell Interuniversitari de Catalunya, cada any al voltant de 600 estudiants catalans es matriculen en alguna de les universitats a distància espanyoles per obtenir el títol de mestre. Aquest és un dels arguments que exposen els qui defensen el grau de la UOC, ja que, diuen, absorbiria una part d’aquesta demanda i tindria poc impacte en la formació presencial, ja que el perfil de l’alumne és diferent. “Els nostres alumnes normalment tenen 22 anys o més, treballen i no tenen altra manera d’estudiar; i d’aquests 600 alumnes que se’n van cada any a una oferta estatal en línia, només el 2% té 18 anys”, diu Carles Sigalés.

    Amb qui competirà la nova oferta?

    Els detractors de la formació virtual no acaben de veure clares aquestes dades, i certament temen que el principal impacte el rebran les facultats presencials. En la memòria presentada per la UOC al novembre es parlava d’una oferta de 250 places per curs per estudiants catalans i 250 per estudiants de fora de Catalunya. “250 places és més del que podem oferir la URV, la UdG i la UdL juntes”, explica Luis Marqués, que es lamenta del “greu problema de plantilla” que tenen universitats com la URV. La idea de les 250 places no està tancada, contesta Sigalés, el qual recorda que al final serà l’AQU (Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari) qui decidirà si la seva proposta és adequada, “i si no és correcta no ens la deixaran fer”.

    “Ens temíem que era una decisió presa i l’enuig és major perquè hem participat en reunions en què hem perdut el temps”, comentava fa uns dies la degana de la facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona, Montserrat Vila, al Diari de Girona. Vila recordava que, en el marc del programa MIF, s’ha adquirit un compromís de contenció de places “per equilibrar l’oferta i la demanda”. El mateix argumentava un comunicat fet públic la setmana passada pel deganat la Facultat d’Educació de la UB, amb aquest inequívoc títol: “Aprendre a fer de mestre no es pot fer amb modalitat a distància”.

    “No es pot argumentar que altres universitats privades ho fan sense tenir en compte la qualitat pedagògica, qüestionada per la mercantilització de l’ensenyament universitari de la docència i per l’afany de lucre”, diu la declaració de la UB, en la qual s’insisteix sobretot en els arguments qualitatius: “L’exercici de la professió docent requereix el desenvolupament de competències relacionals i habilitats socials, emocionals i comunicatives que difícilment es poden assolir a distància. La docència presencial permet, així mateix, garantir la necessària relació entre experiència, pràctica i saber pedagògic per oferir una formació més personalitzada i, al mateix temps, sensible a les necessitats educatives reals del context català”.

    Sigalés assegura que el desig de la UOC és seguir les recomanacions del programa MIF, i que els seus estudiants, com el de la resta d’universitats catalanes, hauran de superar les Proves d’Aptitud Personal (PAP) per matricular-se. Segons el vicerector de la UOC, “òbviament les pràctiques es faran en les mateixes condicions que la resta d’universitats, però és que a més hem demostrat que en un entorn virtual el nivell de socialització i interacció és altíssim, això no és un entorn aïllat en el qual cadascú estudia pel seu compte”. Amb tot, l’enuig és alt, i la resta de fonts consultades veuen incompatible la formació a distància tant amb les recomanacions del programa MIF (fins el punt que algunes universitats podrien estar plantejant-se abandonar-lo), com amb el recent anunci de la ministra Isabel Celáa d’instaurar un procés d’inducció d’un any per obtenir el títol de mestre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Formació inicial
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La nova llei orgànica d’educació desenvoluparà la carrera docent
    Next Article
    Opinió
    El factor docent
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}