Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les proves d’aptitud personals als graus d’educació infantil i primària

    Josep Maria Cornadójuliol 11, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants universitaris a l'aula
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Estudiants universitaris a l’aula

    Tots els estudiants que accedeixen als graus en Educació infantil i en Educació primària de les universitats, públiques i privades, del sistema universitari català han de superar una prova d’aptitud personal (PAP). Aquesta prova, forma part d’una sèrie de mesures, que les institucions catalanes amb responsabilitat i competències en el camp de l’educació, estan prenent per tal d’avançar en l’excel·lència del sistema educatiu.

    Es treballa per assolir una educació de més qualitat i per això és urgent prendre algunes mesures significatives: revisar els plans d’estudis de les facultats de mestres, millorar qualitativament les pràctiques que els estudiants realitzen a les escoles, optimitzar el sistema d’accés dels nous graduats als centres educatius, potenciar la promoció interna dels mestres en els centres, augmentar l’autonomia de les escoles, repensar les assignatures, els horaris i materials escolars, dedicar recursos a la investigació i a la innovació, fer pedagogia sobre quin ha de ser el paper de les famílies del segle XXI, etc.

    També es pretén assolir una millor formació inicial dels mestres perquè aquest fet es considera essencial per garantir aquesta educació de qualitat. Molts dels països que són el nostre referent perquè tenen un sistema educatiu de prestigi utilitzen proves d’aptitud i filtres per seleccionar l’accés dels estudiants als graus d’educació.

    L’objectiu fonamental d’aquesta prova és valorar els coneixements, les habilitats i les competències que es consideren imprescindibles per poder desenvolupar amb èxit les activitats formatives del pla d’estudis. Es tracta d’uns exàmens que actualment avaluen la comprensió i l’expressió escrita, l’aplicació del coneixement científic, la capacitat de síntesi, la capacitat per interpretar la realitat i predir resultats, l’aplicació dels coneixements bàsics de la lògica en situacions reals, etc. per tant podem definir la PAP com uns exàmens que sobretot avaluen la base cultural (no acadèmica) de l’aspirant a mestre.

    És possible que el model de PAP que es va posar en marxa el curs passat en alguns anys vagi evolucionant, i a tot l’equip que treballa en el disseny i elaboració de les proves ens encantaria poder incorporar àmbits que són molt importants per a un estudiant de mestre. El gran objectiu és poder incorporar l’avaluació de competències no cognitives com l’empatia, la capacitat de lideratge, l’assertivitat, la capacitat de reflexió, les habilitats socials, la maduresa, etc. que no es poden avaluar només en una prova escrita, sinó que cal fer-ho en una situació pràctica o una simulació.

    Però hem de ser conscients que són quasi 3500 els estudiants que volen iniciar estudis de mestre i necessitem que la Prova d’Aptitud Personal sigui viable, sostenible i es pugui realitzar assegurant el criteri d’equitat i en el mínim temps possible de realització i correcció.

    Així com les PAU tenen com a objectiu valorar la maduresa acadèmica dels estudiants i avaluar-ne els coneixements adquirits per ordenar-los i així establir un ordre per accedir al sistema universitari, la PAP no pretén ordenar sinó assegurar que els futurs estudiants tenen la base cultural mínima, per iniciar la formació que els portarà a una professió tan important socialment com ser mestre.

    A les facultats d’educació hem de formar mestres per l’escola del segle XXI i cal ser valents i per això, han de canviar algunes coses que sabem que no acaben de funcionar com ens agradaria. Hem de formar mestres que treballaran en una escola que està en procés continuo de canvi, que s’ha d’adaptar a les noves necessitats de la societat.

    La PAP és una mesura més que anirà acompanyat d’altres accions i innovacions que ja estan previstes però s’han d’incorporar a poc a poc, amb pas ferm i segur.

    Hi ha moltes institucions i persones que estan treballant alhora per la millora de l’educació: Universitats, Departament d’Ensenyament, fundacions, federacions, programes, projectes, moviments, escoles, mestres, professors, educadors, etc. això no es pot aturar. En poc temps, arribaran els resultats. Tenim excel•lents professionals que treballen per aquest objectiu en totes les etapes del sistema educatiu, des de les llars d’infants, les escoles, instituts… fins a la universitat, tant des de l’àmbit públic com des del privat.

    L’enyorat Xavier Melgarejo deia que “els mestres són el motlle i, per tant, han de ser bons, en l’aspecte curricular, en domini de l’anglès, llengua, matemàtiques… però també amb sensibilitat artística i un comportament ètic immaculat i actituds pro-socials“. Aquestes paraules expressen perfectament l’objectiu que persegueix aquesta Prova d’Aptitud Personal.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Volem ser’, carta oberta de les ampas d’escoles cristianes
    Next Article
    Actualitat
    Ensenyament manté les proves externes per ser “de gran valor per la millora dels centres i del sistema educatiu”
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.