Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Les famílies més vulnerables, les que menys gaudeixen de les oportunitats de l’AMPA

    Actualitat
    Les famílies més vulnerables, les que menys gaudeixen de les oportunitats de l’AMPA

    João Françaabril 3, 20142 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Tornada a les classes a l'escola Ramon Llull de Barcelona / Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tornada a les classes a l'escola Ramon Llull de Barcelona / Edu Bayer
    Tornada a les classes a l’escola Ramon Llull de Barcelona / Edu Bayer

    Les famílies catalanes participen activament a l’escola, i així ho demostra el fet que només el 15,6% no són sòcies de l’AMPA del seu centre, segons un estudi presentat per la Fundació Jaume Bofill i Famílies amb Veu. No obstant, la xifra és redueix a mesura que empitjora la situació econòmica. En el cas de les famílies que cobren menys de 600 euros mensuals, el percentatge de les que no estan associades a l’AMPA és més del doble: un 37,5%. Del total de famílies que no formen part de les AMPA a les escoles públiques, un 36,3% al·leguen motius econòmics.

    L’estudi recorda que “no és cap novetat que els nivells socioeconòmic i cultural de les famílies tenen una incidència els resultats acadèmics de les criatures, però el que fins ara no s’havia dimensionat és com aquestes variables condicionen a l’alça o a la baixa el nivell de participació a l’escola”. A part del factor econòmic, els altres factors que exclouen les famílies de la participació són el nivell d’estudis –els pares i mares amb estudis superiors participen més–, la monoparentalitat i l’origen.

    En el cas concret de l’afiliació a les AMPAs, els autors troben especialment greu aquesta bretxa socioeconòmica. “Les AMPA reequilibren les desigualtat d’origen fent accessibles certs serveis, abaratint costos, etc. i precisament aquelles famílies que més ho necessitarien es queden al marge per no poder fer front al preu de la quota”, remarquen.

    L’estudi, que ha enquestat a 1.500 pares o mares, divideix els progenitors en quatre tipus: els informats, que estan al corrent de les qüestions relacionades amb l’educació dels seus fills, els presents, que fan “acte de presència” a les activitats que tenen lloc a l’escola, els col·laboradors, que participaven activament de l’AMPA o d’alguna comissió de treball, i finalment els representants, que ostenten un càrrec a la junta de l’AMPA o al Consell Escolar.

    Les conclusions remarquen que els que participen –col·laboradors i representants– són un 29%, significativament més que els més passius –els informats–, que es limiten al 20,5%.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AMPA equitat família Família i escola famílies Participació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El compromís ètic del professor com a punt de partida
    Next Article
    Entrevista
    Lorena Ros: “El silenci de les víctimes dóna impunitat als abusadors”
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Entrevista
    Cath Larkins: “Escoltar els infants no és suficient, és el començament del procés”

    desembre 12, 2025

    Opinió
    La Mediterrània que educa i comparteix

    desembre 2, 2025

    Opinió
    El 20N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    novembre 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.