Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les famílies més vulnerables, les que menys gaudeixen de les oportunitats de l’AMPA

    João Françaabril 3, 20142 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Tornada a les classes a l'escola Ramon Llull de Barcelona / Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tornada a les classes a l'escola Ramon Llull de Barcelona / Edu Bayer
    Tornada a les classes a l’escola Ramon Llull de Barcelona / Edu Bayer

    Les famílies catalanes participen activament a l’escola, i així ho demostra el fet que només el 15,6% no són sòcies de l’AMPA del seu centre, segons un estudi presentat per la Fundació Jaume Bofill i Famílies amb Veu. No obstant, la xifra és redueix a mesura que empitjora la situació econòmica. En el cas de les famílies que cobren menys de 600 euros mensuals, el percentatge de les que no estan associades a l’AMPA és més del doble: un 37,5%. Del total de famílies que no formen part de les AMPA a les escoles públiques, un 36,3% al·leguen motius econòmics.

    L’estudi recorda que “no és cap novetat que els nivells socioeconòmic i cultural de les famílies tenen una incidència els resultats acadèmics de les criatures, però el que fins ara no s’havia dimensionat és com aquestes variables condicionen a l’alça o a la baixa el nivell de participació a l’escola”. A part del factor econòmic, els altres factors que exclouen les famílies de la participació són el nivell d’estudis –els pares i mares amb estudis superiors participen més–, la monoparentalitat i l’origen.

    En el cas concret de l’afiliació a les AMPAs, els autors troben especialment greu aquesta bretxa socioeconòmica. “Les AMPA reequilibren les desigualtat d’origen fent accessibles certs serveis, abaratint costos, etc. i precisament aquelles famílies que més ho necessitarien es queden al marge per no poder fer front al preu de la quota”, remarquen.

    L’estudi, que ha enquestat a 1.500 pares o mares, divideix els progenitors en quatre tipus: els informats, que estan al corrent de les qüestions relacionades amb l’educació dels seus fills, els presents, que fan “acte de presència” a les activitats que tenen lloc a l’escola, els col·laboradors, que participaven activament de l’AMPA o d’alguna comissió de treball, i finalment els representants, que ostenten un càrrec a la junta de l’AMPA o al Consell Escolar.

    Les conclusions remarquen que els que participen –col·laboradors i representants– són un 29%, significativament més que els més passius –els informats–, que es limiten al 20,5%.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AMPA equitat família Família i escola famílies participació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El compromís ètic del professor com a punt de partida
    Next Article
    Entrevista
    Lorena Ros: “El silenci de les víctimes dóna impunitat als abusadors”
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}