Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’escola a Jordània que salva el futur dels refugiats sirians

    Actualitat
    L’escola a Jordània que salva el futur dels refugiats sirians

    Redaccióabril 26, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L’escola a Jordània que salva el futur dels refugiats sirians
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escola a Jordània que salva el futur dels refugiats sirians | MARTA VALLS

    Deu nens i nenes repeteixen en veu alta el nom de les lletres de l’alfabet àrab mentre la mestra senyala cada una de les grafies corresponents escrites a la pissarra. Al mig del desert jordà, a tocar de la base aèria de Muwaffaq Salti que serveix com a punt de llançament contra Estat Islàmic, els alumnes de l’aula d’alfabetització de l’escola d’Azraq, tots refugiat sirians, aprenen a llegir i a escriure.

    El centre educatiu, nascut el 2013 per iniciativa de la canadenca Martine Stilwell, vol oferir un futur als infants sirians que han fugit de casa seva i que a causa de l’èxode podrien convertir-se en la generació perduda d’adults poc instruïts. Cada matí, uns 110 nens d’origen sirià d’entre 6 i 14 anys de la localitat d’Azraq van a aprendre àrab, matemàtiques, anglès, música i noves tecnologies. La població compta amb un dels percentatges més elevats de refugiats a Jordània: el nombre d’habitants s’ha doblat d’ençà del conflicte a Síria.

    “Quan vam obrir l’escola cap dels estudiants sabia llegir ni escriure. Cap. Vam començar de zero perquè n’aprenguessin, també pels que ja eren més grans. Ara els únics que encara no en saben són els que han entrat nous”, exposa l’encarregat del projecte educatiu, Owais Omari assegut en una de les cadires de la biblioteca de l’escola, envoltat de llibres infantils, parets de colors i catifes col·locades al terra. “Mireu aquest espai. A mi m’hagués encantat que a la meva escola haguéssim tingut una biblioteca així, pensada per als nens i no només amb quatre llibres d’adults. Volem crear un espai acollidor i segur, on els infants sentin se sentin còmodes i amb ganes d’aprendre”, reflexiona.

    L’escola d’Azraq va aparèixer per contrarestar les preocupants xifres referents a l’educació: un terç dels infants refugiats sirians que no gaudeixen d’una escolarització a Jordània, segons l’organització Human Rights Watch. Aquest percentatge s’enfila fins a la meitat si es tenen en compte els 1,5 milions de refugiats en edat escolar a Turquia, Jordània i el Líban en un conjunt. Els anys perduts sense anar a l’escola és una de les principals dificultats per als infants refugiats. L’èxode no els ha permès seguir una escolarització regular, en alguns casos, fins i tot, no n’han rebut mai cap, el que fa que una vegada entren a les escoles convencionals no poden seguir el ritme dels seus companys. “Tenim nens amb problemes de concentració o altres desordres posttraumàtics, amb un nivell acadèmic inferior al de la resta de companys, unes aules superpoblades i uns professors sense eines pedagògiques ni recursos per atendre’ls com caldria, el resultat són uns nivells alts d’assetjament i fracàs escolar”, relata Catherine Ashcroft, directora de l’organització Helping Refugees in Jordan encarregada de la gestió de l’escola.

    Al centre hi ha menors que han fugit de casa seva i que a causa de l’èxode podrien convertir-se en la generació perduda d’adults poc instruïts | MARTA VALLS

    A l’escola d’Azraq entenen el desordre emocional que poden patir els infants que han fugit de la guerra, sobretot els més grans, que eren més conscients de què passava quan van abandonar casa seva. Per això, l’escola, amb les classes, les activitats i els professors, ha de funcionar com a teràpia en ella mateixa. “No parlem de la guerra, simplement intentem construir un espai on se’ls valori, se sentin protegits i aprenguin noves competències. També creiem que activitats que no s’imparteixen en el currículum jordà de primària, com la música, el teatre, l’art o les excursions a l’aire lliure, són una manera de gestionar les emocions i d’aprendre”, argumenta la directora del centre, Israa Shishani.

    Tot i així, no tots els nens de la població i voltants estan escolaritzats, la falta de transport per arribar als centres, la necessitat de treballar per aportar diners a la família, els matrimonis infantils, les dificultats que per aconseguir una plaça en el centre públic o la manca de consciència dels pares sobre la importància de l’educació per als fills són altres de les raons que allunyen, cada vegada més, aquests infants de l’educació.

    Mentre els alumnes de l’aula d’alfabetització es concentren escrivint les noves grafies dins de la caravana prefabricada que els fa d’aula, a l’altra banda del pati, els més grans aprenen a tocar la cançó d’Aniversari Feliç amb la flauta i els més petits recullen l’entrepà i el suc que l’escola reparteix per a tots els alumnes cada dia. “El menjar, òbviament, és essencial, si no tenen gana estan més calmats, no es barallen tan i el seu rendiment acadèmic puja”, diu convençuda Ashcroft.

    Quan s’acabi el matí, alguns agafaran l’autobús per tornar a casa seva, a les terres on viuen amb els pares. D’altres es quedaran al poble i aniran a les classes que l’escola pública ofereix als refugiats sirians cada tarda, una vegada els infants jordans han acabat les lliçons. Avui, els alumnes que han tingut classes de música s’emporten el vídeo d’ells tocant la flauta per ensenyar-lo als pares. “Els pares els sembla un miracle; mai s’haurien imaginat que els seus fills arribarien a tocar un instrument”, reflexiona Omari. El miracle de l’educació en mig del desert jordà.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escola jordània Refugiats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Com ser una professora lesbiana visible i gaudir en l’intent
    Next Article
    Opinió
    Un lugar tranquilo
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    El 20N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    novembre 27, 2025

    Opinió
    El jo en escena. Joves, pressió social i identitat

    novembre 24, 2025

    Opinió
    Coeducació a les escoles bressol: cultivar la igualtat des de la primera infància

    novembre 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.