Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola bressol, present i futur (III)

    Eva Jansàgener 30, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és el tercer i últim d’una sèrie de tres articles

    La funció principal de l’escola bressol és oferir un espai educatiu on l’infant pugui desenvolupar-se en un altre context al familiar i permetre el dret a la igualtat d’oportunitats a molts infants, però també, és un espai on les famílies han de tenir el seu lloc. Les escoles bressol ofereixen l’oportunitat a moltes famílies d’establir altres relacions, de compartir experiències de vida, d’ampliar relacions socials, i fins i tot, de companyia a les persones nouvingudes, davant la solitud que comporta la distància física amb les seves famílies. L’escola bressol ha de ser un projecte compartit, amb espais i temps per a que les famílies puguin formar-ne part.

    Aquesta idea d’una escola bressol oberta, participativa, basada en el respecte a l’infant com a persona, amb un reconeixement de les seves capacitats d’exploració, d’investigació, d’aprenentatge, es fonamenta en una argumentació pedagògica potent. En un coneixement i reconeixement de les etapes del desenvolupament de l’infant i dels autors que les han estudiat: Wallon, Piaget, Vigotsky…, i en una constant reflexió d’allò que fem, com ho fem i per què ho fem. També d’altres experiències europees, com les d’Itàlia amb les escoles de Reggio Emilia i Pistoia, o els serveis per a la petita infància de Dinamarca, Finlàndia o Suècia estan contribuint a enriquir els projectes de moltes escoles.

    En els darrers anys les aportacions de l’Institut Pikler-Lóczy de Budapest de la mà de la pediatra Emmi Pikler, i d’Anna Tardos han contribuït a perfilar encara més com ha de ser l’atenció als infants petits basada en la construcció d’un vincle de qualitat adult-infant, i en conèixer les potencialitats de l’infant.

    L’educació, i per tant, les escoles bressol també, tenen en els seus projectes diversitat d’aportacions teòriques i pràctiques, unes amb més anys d’història, i d’altres de més actualitat, o fins i tot, reinventades. Però cal fugir dels mètodes i les modes que de vegades obliden la coherència, el sentit comú, el context en què vivim i que ens enfaixen.

    Qualitat

    És evident però, i retorno al principi, que les condicions mínimes que s’han instaurat a les escoles bressol, dificulten l’assoliment de la qualitat educativa que ha d’acompanyar el dret a l’ l’educació.

    L’any 1996 la Xarxa d’Atenció a la Infància de la Comissió Europea va redactar uns Objectius de Qualitat per als serveis d’atenció a la infància de 0 a 6 anys. Criteris que es definien des del deure polític i econòmic fins a la concreció dels professionals per grup d’infants. A tall d’exemple, fer esment que en el document es recull:

    • 1 adult per 4 infants menors de 12 mesos
    • 1 adult per 6 infants entre 12 i 23 mesos
    • 1 adult per 8 infants entre 24 i 35 mesos
    • 1 adult per 15 infants entre 36 i 71 mesos

    A dia d’avui, a les escoles bressol públiques de Catalunya, el número d’infants dobla, avalat pel Decret 282/2006 , el que la Xarxa d’atenció a la Infància recomanava.

    • 1 adult per 8 infants menors de 12 mesos
    • 1 adult per 13 infants entre 12 i 23 mesos
    • 1 adult per 20 infants entre 23 i 36 mesos

    Entre altres aspectes el document de la Xarxa també recollia l’obligació dels governs responsables de garantir la formació continuada dels professionals. A Catalunya, des de fa anys, el Departament ha retallat en la formació d’escola bressol als Centres de Recursos Pedagògics. La situació davant els criteris de qualitat que han de garantir els governs responsables és per tant, de vulnerabilitat, quedant en mans de la gran professionalitat dels mestres que l’infant pugui continuar sent educat com es mereix.

    El veritable repte però, de la petita infància és assolir unes polítiques d’infància que reconeguin l’infant com a ciutadà de ple dret, i unes polítiques socials que ens apropin més a una veritable conciliació respectuosa amb la concepció d’infància que volem, i que no suposi que un infant hagi de passar-se 8 hores o més en una escola.

    Ens trobem per tant, davant un moment complex i de difícil debat, però també davant el deure de defensar allò públic, allò que és de tothom i per tothom, i que ha de garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats. Els serveis d’atenció a la petita infància, entre els quals s’hi troben les escoles bressol, han de ser l’aposta de les Administracions en les seves polítiques en una veritable societat del segle XXI.

     

    Eva Jansà. Mestra d’escola bressol i membre del Col·lectiu de Bressolindignades. Forma part del Consell de redacció de la revista In-fàn-ci-a, educar de 0 a 6 anys, de l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    APS Medicaments: quin, quan, com
    Next Article
    Actualitat
    La proporció de joves universitaris baixa per primer cop en dècades mentre assumeixen més costos
    Eva Jansà

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}