Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’esdeveniment com a possibilitat educativa

    Jaume Martínez Bonafémarç 21, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Itinerant Herdeiro do Saber
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el meu cas, recorde les reunions nocturnes aprofitant algun espai de l’escola en les quals ens ajuntàvem mestres de diferents escoles de la comarca, pares i mares, algun representant municipal, alguna persona amb responsabilitat o treball cultural i qualsevol altra persona que volgués acudir. Però no ens reconeixíem des de la condició amb què jo he anomenat, és a dir, no érem allí com a mestres, o pares, o regidors d’un ajuntament o músics de la banda. En aquella assemblea improvisada només hi havia ciutadans i ciutadanes amb la intenció i el desig de discutir, de parlar, de compartir reflexions sobre el tipus d’escola pública que volíem construir en la incipient democràcia. Amb l’entrepà sota el braç baixaven des de la serra persones que tornarien als seus domicilis per carreteres infames a altes hores de la matinada. Però als comiats, després de compartir documents, idees i propostes de treball, li acompanyava sempre el somriure de qui se sap protagonista, subjecte d’un procés de canvi.

    Fa uns anys vaig dirigir una tesi doctoral sobre el MST (Moviment de Treballadors rurals Sense Terra) i les seves pedagogies. La investigadora Arminda Àlamo, en la seva estada en els assentaments, va constatar que les escoles s’aixecaven en el mateix procés de lluita per la conquesta de la terra i en aquest procés itinerant els curricula se sostenien sobre les cultures de la terra aprofundint en les experiències dels Sem Terrinhas i de la comunitat. Es concebia aquí el coneixement no com un estàndard general sinó com la pràctica d’un saber que permet intervenir sobre el món concret, sobre el món real. I subratllava aquesta recerca que les pràctiques pedagògiques del MST, promovien una educació de l’esdeveniment, en un context nacional, en el qual, els programes d’Educació de Camp que emanaven de les diferents institucions brasileres no responien a l’educació en i des de la terra. Pel que sembla quan en l’assentament s’instituïa l’escola pública resultant, amb els seus professors contractats, el seu curricula prescrit per l’estat, els seus llibres de text, etc., es perdia tota la força real i el sentit original del projecte educatiu nascut de la lluita i les ocupacions de terra.

    A aquelles reunions nocturnes acudíem amb desig. A aquestes convocatòries formals s’acudeix sense ganes. Una cosa és que la democràcia funcione i una altra diferent és que la visquem

    Porte aquestes dues situacions a la memòria perquè en ambdues es produeix un esdeveniment que colpeja, provoca, convida a caminar. Situacions desconegudes, imprevistes, que conviden a fer, a estar, a parlar, a produir. Però quan el tsunami de l’imprevist desapareix per a institucionalitzar i assentar el que es preveu, aquestes situacions solen quedar soterrades, emmascares, silenciades, transformades en una altra cosa diferent de l’originalment desitjada. Els qui en aquelles assemblees comarcals anàvem definint el projecte d’escola pública i popular per a la democràcia no imaginàvem un final formalitzat sobre esquemes predemocràtics: estaments i corporacions. Ells i nosaltres. “És que els pares…”, diuen els mestres; “És que els mestres…”, diuen els pares; “És que els nens…”, diuen els mestres; “És que els mestres…”, diuen… A l’escola en què jo treballava trobava més solidaritat, proximitat i complicitat en alguns pares i mares que en alguns i algunes mestres. No obstant això, en el marc jurídic i normatiu inventem Consells Escolars on ens representem corporativament. A aquelles reunions nocturnes acudíem voluntàriament, amb desig. A aquestes convocatòries formals s’acudeix sense ganes, quan acudim. Una cosa és que la democràcia funcione i una altra diferent és que la visquem. Això dèiem en un projecte de recerca que publicarem sota el títol “Viure la democràcia a l’escola”.

    L’esdeveniment és una situació significativa que produeix un canvi, una ruptura, una manera alternativa de construcció del saber. En l’esdeveniment hi ha subjectes –subjectats, però subjectes–. Subjectes que pensen, que fan pensar, subjectes compromesos que s’arrisquen en una actuació arriscada. Què és una aula plena de vida sinó una situació arriscada que no es deixa distreure per les programacions tancades, prefixades, sabudes amb molta antelació? En l’esdeveniment es llegeix i s’interpreta des de la mateixa situació viscuda, no des del dictat o la prescripció. Encara celebre amb immensa alegria la trobada amb aquells companys i companyes de l’entrepà, la nocturnitat i el debat. Però no és una celebració des de la nostàlgia. És el reconeixement col·lectiu que allò va valer la pena viure-ho. L’esdeveniment s’inscriu en els nostres cossos com un testimoniatge de la nostra condició de subjectes.

    Potser ara, en temps de pandèmia, amb situacions imprevistes i mai imaginades, potser ara deixem de repetir això de sempre, es produeixi la ruptura, surt-te l’esdeveniment i puguem tornar a pensar l’educació per nosaltres mateixos.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Aprenentatge servei per combatre el racisme i la xenofòbia des del lleure
    Next Article
    Opinió
    Dones, ciència i tecnologia: quina ciència?, quina tecnologia?
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    1 comentari

    1. Ramon Torres on març 22, 2021 1:29 pm

      Recorde unes jornades sobre Consells escolars celebrades en Alcoi allà per la darrera década dels 90. Vaig afirmar que els Consells Escolars no funcionaven perqué no eren una demanda de moltes comunitats educatives. En aquell moment D.P. uns diputada d’E.U. a les Corts Valencianes em va mirar com una béstia facinerosa. Em vaig expressar mal, segurament, el que volia dir era justament que els Consells Escolars, en molts centres educatius, no existien fins que ho va decidir l’administració estaments, mínimament representatius de la comunitat educativa. Clar, en estos centres, el consell escolar era una invenció per donar més feina als mestres. I això ha arribat fins avui. Això de fer un Consell Escolar a les tantes de la nit i acabar-lo molt tart ha passat a la història. Fins i tot, sé de molts centres que no respecten ni la recomanació de fer-los en un horari que assegure una assistència màxima. Caldrà crear conflictes en els centres per a que els Consells Escolars es tornen esdeveniments?

      Reply
    Reply To Ramon Torres Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}