Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’expulsió dels altres, tancats a la comunitat

    Eduard Carrera Fossasjuliol 18, 20247 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge de l'obra 'Vides partides' de l’artista Teo Vázquez | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Avui, el nostre món està farcit d’exemples i de situacions en les quals es persegueix una eliminació sistemàtica de la diferència i la diversitat. Buyng-Chul Han, en el seu llibre La expulsión de lo distinto parla de com en una societat marcada per la cultura del rendiment i de l’homogeneïtzació, qualsevol cosa que sigui diferent, estranya o que no encaixi amb els estàndards dominants és expulsada o marginada. Això inclou no només les persones que no s’ajusten a les normes socials, sinó també les idees, les formes de vida i les expressions culturals diferents. En tot allò que ens envolta existeix una tendència cap a la uniformitat, a la similitud i a la conformitat a expenses de la individualitat i la diferència. La manera en com la societat gestiona la diferència ens fa més pobres i més vulnerables a la manipulació i al control.

    La diversitat queda tancada a la comunitat. L’únic que busquem és l’expulsió de les altres. Els i les diferents, els i les singulars han d’esforçar-se per ser com tots i totes. Quan anem a comprar, a l’escola, quan passegem pel carrer, practiquem un esport, anem al cine, viatgem, treballem, etc., estem impregnades per aquesta expulsió de les altres. Ens apartem del que és diferent, no ens esforcem per entendre-la, per reconèixer-la. L’únic que ens importa és que la diferent torni al que considerem “la normalitat”, torni a ser nosaltres. Però qui és aquest nosaltres? Hi ha un nosaltres en el qual qui llegeixi aquestes línies es trobi?

    Recentment, s’ha fet pública l’enquesta sociopolítica del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) en la qual el 48% de les catalanes van respondre afirmativament quan se’ls hi va preguntar si consideraven que a Catalunya hi ha massa immigrants. A més, el 60% de les enquestades considera que les persones nouvingudes reben més del que aporten. Aquestes dades no ens haurien de sorprendre, doncs en un informe monogràfic fet pel mateix CEO el 2012 els resultats no eren massa diferents: en aquell moment el 40% de les persones enquestades valorava com a negativa la immigració, i la percepció de les enquestades que es tenia de l’arribada de la immigració era que Catalunya no era un lloc millor per viure. Per què malgrat els anys, bona part de les catalanes tenen una imatge negativa de la immigració?

    La manera en com la societat gestiona la diferència ens fa més pobres i més vulnerables a la manipulació i al control

    Tanmateix, aquestes dades sempre amaguen l’altra cara de la moneda. En la mateixa enquesta de fa setmanes, el 87% de les persones defensaven que les immigrants han de poder cobrar el subsidi si es queden a l’atur, el 77% estaven d’acord que han de poder votar a les eleccions municipals, i el 75% es mostren partidàries que puguin accedir a la nacionalitat. Marina Garcés, en el seu llibre Males companyies, argumenta que les veritables transformacions socials i personals sorgeixen del contacte i la convivència amb aquestes altres que desafien i qüestionen, d’alguna manera, les nostres comoditats i seguretats. De fet, l’autora argumenta que les “males companyies”, aquestes altres, i les relacions que establim amb elles ens permeten enriquir-nos i obrir-nos a noves formes de pensar i actuar. En altres paraules, és el que permet a les comunitats tancades amb elles mateixes, obrir-se. Afegiria, a la diversitat. Però aquest obrir-se ha de passar necessàriament pel compromís. Potser és per això que quan es pregunta sobre aspectes relacionats amb la justícia social (que implica quina societat volem, cap a on ens agradaria anar) i no amb la convivència (que implica un reconeixement, una proximitat, una relació) és quan hi ha cert horitzó.

    El problema, doncs, el tenim en la trobada, en les relacions que establim amb les diversitats. I el que és preocupant és que quan tanquem la possibilitat de l’encontre amb l’altre és quan costa més obrir-se, enriquir-se. Potser tot això queda en el terreny de les paraules i ens és difícil pensar com podem configurar societats que es troben i no que s’amaguen de les altres, de les diversitats. Que les defugen. Per aterrar-ho a la quotidianitat, posaré un exemple que per mi reflecteix el que he anat explicant en aquestes línies. Fa anys, durant el confinament, a l’escola Camins de Banyoles no podien fer la castanyada. Una activitat que es realitzava cada any i que convidava avis i àvies a torrar castanyes amb els infants. Durant unes hores les diferents generacions compartien aquesta festa popular amb tota l’escola. Però qui us imagineu que hi havia? La resposta és clara, no hi eren totes. Però amb les limitacions d’haver-nos de quedar a casa va sorgir la imaginació. L’escola va decidir demanar als infants una fotografia de les seves àvies i els seus avis. El resultat va ser una exposició que envoltava l’escola amb retrats en blanc i negre, en color, de totes les àvies i avis i a més amb una breu explicació de per què eren importants per als infants. Encara se’m posen els pèls de punta quan recordo la conversa amb la meva filla relatant-me les històries de les persones protagonistes de l’exposició. De cop i volta a la vida de la meva filla va entrar amb molta força la diversitat. I el que és més important, va aprendre a estimar-la. En aquell moment vaig tenir la sensació que l’escola s’havia obert de cop, havia deixat de ser un recinte tancat on les protagonistes són sempre les mateixes. Malgrat la pandèmia i les distàncies, mai havia vist tanta proximitat.

     

    Mai una criatura que no necessita res prendrà seriosament les nostres necessitats. En la vida privada, la dependència uneix els individus. Un nen que no tingués adults de qui dependre per orientar-se acabaria sent una persona greument danyada, incapaç d’aprendre, profundament insegura. Com a adults, si evitéssim les persones més malaltes, més velles o més dèbils que nosaltres i que necessiten ajuda, tindríem, en el millor dels casos, un cercle de coneguts, però no amics.

    Richard Sennett (2006): El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad, Anagrama.

     

    En general, malgrat que els mitjans i la societat s’entossudeixen a perseguir l’homogeneïtat, el dia a dia es rebel·la i apareixen experiències que posen l’accent en la necessitat d’obrir-nos per poder respirar. Estar tancats només fomenta la intolerància i l’exigència per ser com “les altres”, quan el que ens distingeix a cadascuna de nosaltres és la nostra singularitat, la nostra raresa. En l’àmbit de l’educació hem tendit en excés, pel meu gust, a perseguir la igualtat, a buscar que tothom faci i arribi al mateix lloc, però si tanquem els ulls i pensem en aquells moments que ens han permès ser qui som, totes coincidim: quan ens vam deixar impregnar per la riquesa d’aquelles males companyies. Avui, com a escola, com a universitat, però també com a societat, hem de deixar de banda la por que ens genera no ser com “les altres”. Cal obrir-nos a la comunitat per sortir d’aquest tancament que se’ns està fent etern i que tanta segregació, desigualtats i frustracions provoca. Personalment, m’agradaria tornar a sentir l’emoció de veure una escola de totes, de viure en una societat en què la diferència és valorada i no ser una persona més en un món en què a la diferent se l’expulsa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Javier Onrubia: «Aprendre a col·laborar, a entomar el fracàs, a afrontar la incertesa… tot això són continguts fonamentals i bàsics»
    Next Article
    Actualitat
    Educateca (12): Llibres sobre educació recomanats per a aquest estiu
    Eduard Carrera Fossas

    Professor associat del Departament de Pedagogia de la Universitat de Girona

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}