Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Llengua catalana i segregació escolar

    Bernat Ferrersetembre 25, 20247 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Promotors de la campanya contra la segregació escolar davant la seu del Parlament Europeu de Brussel·les | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’alumnat de famílies castellanoparlants o parlants de les altres llengües presents a Catalunya que no té cap company de classe catalanoparlant… Té incentius per adoptar el català com a llengua d’ús habitual? És una pregunta que tot sovint em faig, i que com a país també podríem començar-nos a fer, ara que hi ha tant de debat sobre el futur de la llengua.

    Perquè sí, en aquest país tenim escoles on molt majoritàriament s’escolaritzen infants de famílies d’origen migrant i d’estatus socioeconòmic humil. Més enllà de la mestra, cap dels seus companys no parla català. Podríem dir, sense por d’equivocar-nos, que a Catalunya tenim un “sistema de línies ocult” com al País Basc, no referint-nos a la llengua en què s’ensenya, però sí en la llengua en què parlen habitualment els alumnes. Vegem-ho:

    • Línia A (escoles en què eminentment prima el castellà): Comptem amb multitud d’escoles segregades en què es concentra alumnat nouvingut (per tant, o bé castellanoparlant o bé parlant d’altres llengües) amb alts índexs de precarietat econòmica, en què el professorat surfeja lingüísticament i socialment com bonament pot… A aquest gruix d’escoles se n’hi ha de sumar un altre en què es concentren les famílies de les classes altes de Barcelona i rodalia, que majoritàriament tenen dinàmiques lingüístiques també dominades pel castellà.
    • Línia D (educació en llengua pròpia): Arreu de Catalunya també hi ha escoles en què majoritàriament s’hi concentra alumnat catalanoparlant, en què reben classes en català i la socialització entre iguals tendeix a ser majoritàriament en català.
    • Línia B (educació bilingüe): Entremig hi ha escoles en què la composició sociolingüística de l’alumnat fluctua en funció de múltiples motius, i en què professorat i alumnat hi actua millor o pitjor envers el català en funció de la pressió d’unes famílies o d’altres, d’un entorn o altre.

    D’on surt aquesta foto? De la següent constatació: hem de tenir clar que el percentatge de joves catalanoparlants voreja el 33% de la població total. Es tracta d’un percentatge minvant, ja que el 2006 aquesta proporció vorejava el 40%. A més, analitzant la llengua que parlen entre ells els joves de 4t d’ESO, el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu detecta: “Des del 2006 ha anat disminuint el percentatge d’alumnat que “sempre o gairebé sempre” parla català (del 33% a l’actual 21,2%)”. El mateix òrgan també exposa la següent correlació: “A més complexitat del centre, menys ús de la llengua catalana”.

    Sociolingüísticament, està estudiat que els catalanoparlants tendeixen a convergir cap al castellà a l’hora d’interactuar amb castellanoparlants

    Es dóna la paradoxa, a més, que el català és una llengua minoritària (+-4 milions de parlants nadius totals arreu del món) enfront a les tres principals llengües de l’emigració que arriba a Catalunya: una llengua castellana amb 560 milions de parlants nadius; l’àrab, amb 300 milions, i fins i tot l’amazic, amb 40 milions. Aquesta llengua minoritària, en canvi, és la llengua vehicular del sistema educatiu, mentre que les llengües majoritàries castellana, àrab i amazic es troben en situació de no-vehicularitat.

    També es podria afirmar, a grans trets, que les famílies catalanoparlants són de classe mitjana i disposen de capital cultural (llengua dèbil, posició socioeconòmica estable/forta), mentre que les famílies nouvingudes són de classe social humil i amb poc capital cultural (llengua forta, posició sòcioeconòmica dèbil). Entre aquests dos grups sociolingüístics també s’hi ha d’identificar les famílies castellanoparlants autòctones, entre les quals n’hi ha que disposen de capital cultural i estatuts econòmic (llengua forta, posició socioeconòmica estable/forta) i d’altres que no (llengua forta, posició socioeconòmica dèbil). Veurem si, amb el temps, al col·lectiu d’immigrants també se n’hi ha d’afegir un altre, el dels ‘expats’, que serien parlants de llengües fortes i d’estatus socioeconòmic fort.

    Per acabar de tenir una percepció global de la situació, també cal tenir en compte que sociolingüísticament està estudiat que els catalanoparlants tendeixen a convergir cap al castellà a l’hora d’interactuar amb castellanoparlants. Així mateix, es percep que els araboparlants o amazicparlants presents a Catalunya també tendeixen a convergir cap al castellà (potser no a Banyoles o Tàrrega, però sí a les zones més poblades del país). I, tot plegat, en un context en què l’oci digital en castellà-llatinoamericà esdevé cada cop més hegemònic, en el nou món globalitzat i digitalitzat en què vivim.

    Tot plegat, doncs, suposa un conjunt de riscos evident per a la llengua catalana que moltes famílies catalanoparlants tenen al cap: en aules en què el català es troba en situació de diglòssia, els infants catalanoparlants poden tendir a convergir permanentment cap al castellà a l’hora de socialitzar-se amb els seus iguals. No envers el cos docent, però sí en el seu dia a dia relacional. I aquest fet pot generar angoixes a famílies catalanoparlants. Davant del risc, i a l’hora de triar escola, l’ús de la llengua és un dels ítems que aquestes famílies contemplen entre els seus elements de tria. I, així, famílies de classe mitjana fugen de centres que tenen a tocar de casa, afavorint dinàmiques de segregació escolar.

    Arribats a aquest punt, hi ha qui pateix pel següent escenari: què passaria si, amb les condicions demogràfiques actuals, tots els infants catalanoparlants es repartissin de manera aleatòria a totes les escoles d’arreu del territori? Tenint en compte que els catalanoparlants no arriben al 40% del total, el comportament més predictible seria que l’índex d’ús del català caigués substancialment? Des d’aquesta perspectiva ‘defeniva’, les “escoles-reserva lingüística” serien justificables. Ergo, la segregació escolar per raó de classe també ho seria.

    Si canviem les condicions d’escolarització no és segur que l’ús social de la llengua millori, però tampoc no ho és que empitjori

    Arreu del món, les famílies amb estudis universitaris i alt capital cultural tendeixen a triar escola en funció dels seus propis interessos i de tot un seguit de prejudicis vinculats amb múltiples factors (psicològics, d’amistats, d’interès, aspiracionals…). Entre tots aquests interessos… A Catalunya hi ha la llengua? Si la resposta és afirmativa, les famílies catalanoparlants (llengua dèbil, posició socioeconòmica estable/forta) triaran escoles en què la seva llengua minoritària sigui també minoritària entre l’alumnat? O bé triaran escoles en què la seva llengua minoritària estigui més en igualtat de condicions amb la resta?

    Si entre les dues opcions el comportament majoritari tendeix cap al segon escenari… Podem identificar aquest comportament com un factor que impedeix una acció efectiva en contra de la segregació escolar per raó socioeconòmica? O bé s’ha d’identificar com un comportament de protecció lingüística per part d’una minoria? O bé ambdues situacions alhora?

    Fins ara, l’estratègia de comptar amb més de 400 escoles segregades arreu del país no sembla que hagi afavorit gaire l’expansió de la llengua catalana. Si canviem les condicions d’escolarització no és segur que l’ús social de la llengua millori, però tampoc no ho és que empitjori.

    Per tant, doncs, es pot bastir una estratègia exitosa en contra de la segregació escolar que alhora protegeixi l’alumnat catalanoparlant? Que ‘protegeixi’ o bé que ‘doni resposta’ a les pors de les famílies catalanoparlants?

    Si l’expansió social de la llengua catalana és important per a les famílies catalanoparlants, potser seria el moment de començar a plantejar la situació amb receptes diferents. Justament els reptes apuntats poden també esdevenir una oportunitat per a l’acció: matricular a P-3 els seus infants en centres segregats pot ajudar tant la llengua com la societat, ja que parlaran la mateixa llengua que la professora, i exerciran de motor per al conjunt de la classe. Tant motor lingüístic com social: l’efecte company, que se’n diu. En tant que dominen la llengua vehicular de la classe abans que els seus companys, aquesta té més probabilitats que nous parlants l’utilitzin. Ja no serà només la llengua de la profe, serà també la llengua del Nil, l’Ona i en Jan.

    Pels casos que tenim constància des del Col·lectiu d’Escoles contra la Segregació és fals afirmar que l’alumnat catalanoparlant escolaritzat des de P-3 en centres majoritàriament no-catalanoparlants acaba utilitzant el castellà com a llengua habitual. Ans al contrari, exerceixen de model lingüístic sòlid envers la resta d’amics.

    Triar escola és, també, una manera de fer política. Potser, doncs, és l’hora que les famílies catalanoparlants adoptin un paper més actiu en tot aquest drama.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Català llengua catalana opinió segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Rosa Cañadell: «La LEC no ha aportat cap millora al sistema educatiu»
    Next Article
    Actualitat
    Créixer online: com els influencers modelen el consum adolescent
    Bernat Ferrer

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    No hi ha comentaris

    1. David Duran on setembre 28, 2024 8:30 pm

      Interessant article. Fa anys que estem treballant en el que anomenes “efecte company”, dissenyant programes educatius basats de tutoria entre iguals – com Llegim en parella, per a la millora de la competència comunicativa en català, del qual vam presentar dades de recerca de 10 anys, amb més de 8000 alumnes.

      Estic d’acord amb el que dius: la segregació no ajudaria a promoure l’ús de la llengua, però igualment cal entendre que la proposta que planteges -acció conjunta alumnes catalanoparlants i mestres- requereix la participació activa dels docents en aquest sentit. I, malauradament, no sempre passa. Caldria renovar esforços en aquesta línia.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}