Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Los dos Papas’ i ‘El joven Ahmed’

    Jaume Celadesembre 20, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Los dos Papas’

    Els dos Papas fa referència a Benet XVI, abans cardenal Ratzinger, i a l’actual papa Francesc. La pel·lícula, dirigida per Fernando Meirelles, comença quan Ratzinger és escollit Papa pel col·legi cardenalici. L’altre nom molt votat és el del cardenal Bergoglio, de Buenos Aires, que seguirà a Ratzinger quan aquest abandoni el seient de Pere.

    La pel·lícula ens mostra la trobada dels dos personatges quan el cardenal argentí vol retirar-se i ha de demanar el permís al papa Benet. Tots dos  conversen observant-se mútuament, amb una barreja de confiança i mirades de reüll. Al bell mig de la història, Benet avança que vol dimitir i l’altre comença a patir perquè sap que té molts números per haver d’assumir la responsabilitat de liderar l’Església. Tots dos són molt diferents, cara i creu, nit i dia, podem afirmar. Si un encarna la tradició, l’altre vol innovar. Si un és un intel·lectual prestigiós, l’altre és més vital i compromès amb els més pobres. Si a un li agrada la pizza, a l’altre les sopes del seu país. Tots dos tenen les seves pors i les seves incerteses, fins i tot, i en alguns moments, saben què vol dir patir el conegut silenci de Déu, però en aquest cas és més greu  perquè són els líders espirituals de la religió més nombrosa del món.

    Entre comentaris, confiances i desconfiances, records, bromes, acudits –fins i tot ballen un tango davant dels seus subordinats que no saben cap a on mirar i aquest és un dels moments més lluminosos de la pel·lícula– descobrim dos homes amb els seus dubtes, les seves misèries i les seves grandeses. I com són esclaus del passat, d’un passat amb dos  temes que enfosqueixen les seves trajectòries. Si Ratzinger va amagar casos de pederàstia dins l’Església, Francesc ha de demanar perdó per la seva manca de determinació davant dels crims i de la repressió de la junta militar del seu país.

    Hi ha moments esplèndids, sobretot en les converses entre els dos mandataris, però si amb tot això no en teniu prou penseu que sereu testimonis de dues interpretacions de primera magnitud entre Anthony Hopkins i Jonathan Price. Només per això ja val la pena pagar l’entrada.


    ‘El joven Ahmed’

    Per poc que conegueu els meus gustos cinematogràfics sabeu que els germans Dardenne sempre ocupen un lloc destacat. El nen de la bicicleta, per exemple, és una pel·lícula que no em canso de mirar perquè mostra amb molta claredat que l’educació pertany a l’ètica. A més, i perdoneu-me el comentari molt personal, aquesta pel·lícula sempre anirà lligada a l’enyorat Carles Capdevila, perquè vaig tenir el plaer de copresentar-la amb ell en un cicle dedicat al setè art i l’educació.

    Ara ens arriba El joven Ahmed, que ens mostra com un imam adoctrina un adolescent que estrena els tretze anys per convertir-lo en un assassí. L’entorn d’aquest adolescent no va en la direcció que marca l’imam. La mare vol que s’integri a la comunitat belga, la germana també. Té una mestra que sempre l’ha ajudat i que intenta respectar i relacionar els valors religiosos dels seus alumnes i els valors de la societat occidental. Però tot això no significa res davant la influència de l’imam de la seva mesquita.

    El noi està a punt de cometre un delicte molt important. El detenen i miren de redreçar la seva conducta i els seus valors, sense que hagi de renunciar als de la seva religió, però evitant relacionar els principis musulmans amb la pràctica de la violència.

    La pel·lícula ens mostra la necessitat que tenim de ser perdonats, de ser, d’alguna manera, redimits, però els germans Dardenne es belluguen en una línia  molt fina, d’una extrema ambigüitat, sobretot per la seqüència final que tanca la pel·lícula i que et convida a pensar què passarà després a la vida d’aquest noi que ens admira per la seva contenció, contenció ben típica en la filmografia dels directors belgues.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’alternativa als barracons té premi
    Next Article
    Opinió
    Acabar P5 llegint i escrivint?
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}