Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’STEM, a seques, no ens conduirà a bon port

    Pere Vilasecajuny 8, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Escola Pia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Escola Pia

    No fa gaires setmanes em van convidar a participar en una reflexió compartida sobre Orientació Professional a l’ESO. Érem un grup divers de persones provinent de diferents responsabilitats dins el camp educatiu. Al llarg de la trobada es va destacar —i s’hi va fer èmfasi— la importància de prioritzar, dins l’escola i l’institut, les matèries relacionades amb el que coneixem vinculat amb l’STEM, acrònim de Science, Technology, Engineering and Mathematics. Ho dic en anglès ja que és com s’acostuma a  anomenar.

    Entre il·lús i perepunyetes, vaig comentar que em semblava que deixar de banda les àrees humanistes, també en l’orientació professional, era un reduccionisme que no ens conduïa per bon camí… “Per trobar feina, feina ben remunerada avui a Europa, el que compta és l’educació STEM”, totes les altres propostes són per enganyar els joves.” Aquesta va ser la resposta, gairebé automàtica.

    Davant l’assentiment o com a mínim el silenci general, no vaig voler entrar a polemitzar.  Però com que tinc necessitat de treure’m aquesta espina clavada que no em deixa respirar, deixeu-me compartir breument la meva reflexió.

    Si a l’escola ens desentenem de les dimensions que al llarg de la història han fet créixer la democràcia, l’humanisme i la llibertat, no ens estranyi… que vagin creixent en el si de la nostra vella Europa, moviments cada vegada més clarament feixistes, de pensament únic, que ens silencien dins la massa i l’individualisme…

    Si no conreem des de l’escola el pensament crític, l’art, la filosofia, l’amistat i l’espiritualitat… quina societat construïm?  Amb quina Europa es trobaran els nostres néts?

    Si els valors són únicament o bàsicament utilitaristes, sense deixar pas a la  poesia, la lectura, la bellesa, la solidaritat, la simplicitat o  la recerca de sentit, que fàcilment ens deixarem enredar!

    Que fàcilment anirem sent part despersonalitzada d’una cadena productiva, al servei de no sabem ben bé quin poder…

    S’entén, que estic d’acord amb el progrés relacionat amb les àrees científiques i tecnològiques, que tant han ajudat a millorar aspectes importants de la salut, del món del treball, del coneixement de la  pròpia humanitat, de l’aprenentatge, etc… El que dic és que, si no impliquem en l’educació, també universitària, aquells sabers no utilitaristes, correm els risc de construir una societat acrítica i pragmàtica, tan fàcilment manipulable.

    Si no ajudem els joves a entendre que no sols té valor el que es pot calcular, mesura, comprovar… Obrim les portes a repetir experiències nefastes  i no gaire allunyades de la nostra història.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    humanitats opinió STEM
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Aprenent x Educar: estudiants de magisteri s’organitzen per completar la formació i apoderar els mestres
    Next Article
    Actualitat
    Quins són els graus amb la nota de tall més baixa i més alta de cara al curs 2018-2019?
    Pere Vilaseca

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}