Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Del #MeToo al poder del no: què ens diu Kenya sobre educar en la igualtat de gènere

    Opinió
    Del #MeToo al poder del no: què ens diu Kenya sobre educar en la igualtat de gènere

    Liliana Arroyofebrer 8, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    MeToo
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    MeToo

    Per sort, en 2017 les violències i desigualtats de gènere s’han instal·lat al debat social permanent. Casos com la “manada” dels Sant Fermines o el moviment #MeToo (jo també) nascut des de l’univers hollywoodiense serveixen per visibilizar i denunciar. Sent una qüestió silenciada, menyspreada i infravalorada des de sempre, això és per celebrar-ho. No obstant això, aquestes accions de reconeixement i confessió arriben tard, perquè explicar-ho és el millor quan ja ha succeït, però l’ideal és poder evitar-ho.

    La prevenció radica a l’educació des del respecte i la igualtat, així que qualsevol peça de l’engranatge educatiu està convidada a sumar-se. El moment de començar és sempre i, de fet, al més aviat possible, millor. Els abusos ocorren quan una part de la història se sent més forta, més poderosa o amb drets superiors a l’altra. La part que ho rep es percep com a feble i incapaç de rebel·lar-se. Ambdues parts creuen que això té sentit: la primera perquè se sent impune, ho veu normal. La segona perquè creu que la situació és culpa seva. Després tenim a l’entorn, les mirades –còmplices o cegues– que són les que podrien identificar quan es perd el respecte. Aquí parlem de la resta d’alumnes i també del personal docent. Save the Children ja va alertar de l’important que és que els docents rebin formació per prevenir abusos.

    Existeixen molts exemples i projectes per educar en el respecte i la igualtat, però avui us convido a mirar cap a Kenya, on s’ha desenvolupat una metodologia anomenada No Means No Worldwide (No significa No a tot el món). No oblidem el context: a Kenya, els abusos sexuals s’expliquen per violacions.

    El programa, desenvolupat per un matrimoni nord-americà establert en Nairobi, consisteix en un conjunt d’intervencions educatives orientades a l’apoderament, l’autodefensa i la generació de relacions sanes. Són mòduls de 12h que tres anys després (van començar en 2015) han aconseguit disminuir la taxa de violacions a la meitat, les mateixes noies han evitat el 50% de les violacions després de rebre la formació i en 3 de cada 4 casos han estat els mateixos nois els que han intervingut per prevenir l’assalt. Us podeu imaginar les implicacions personals i socials. Només direm que l’embaràs no desitjat després de l’abús és una de les principals raons perquè les noies abandonin l’escola.

    Què podem aprendre d’aquest exemple inspirador i recolzat per resultats? El model del “No significa No” té tres lliçons universals:

    • Que els mòduls de sensibilització han de ser per a nens i nenes: no té cap sentit abordar només a una part, quan l’assetjament no és cosa de dones únicament. Utilitzen molts recursos d’habilitats verbals i jocs de rol per generar empatia.
    • Es treballa l’autodefensa: però la solució no és ensenyar claus d’arts marcials. L’autodefensa comença per l’assertivitat i el reclam dels límits del mateix espai físic. Abans d’arribar al contacte físic hi ha una invasió d’aquest terreny propi que ens envolta i reivindicar-ho és també un dret.
    • Es donen eines per trencar el silenci: això implica denunciar, però també es tracta de prevenir o intervenir. En el cas de Kenya és molt revelador el fet que són els mateixos nois i joves els que més assalts eviten.

    Hi ha una quarta lliçó potser menys evident però igualment necessària: oferir als nois referents de masculinitats positives. És a dir, alhora que es trenquen els prejudicis, s’apodera a les noies perquè el “no” sigui rotund, elles passen a tenir veu i desencaixen la submissió. Ells, construïts sobre la superioritat i el poder sobre unes altres, necessiten altres fonaments sobre els quals forjar la seva identitat. I com més masculinitats diferents existeixin, més haurà calat el respecte.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abusos sexuals educació sexuals feninisme metoo opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Call me by your name
    Next Article
    Actualitat
    No tot són perills per als menors a Internet: la xarxa també serveix per combatre desigualtats
    Liliana Arroyo

    Related Posts

    Opinió
    El nombre de municipis que planifiquen l’acció educativa necessita millorar

    desembre 5, 2025

    Opinió
    50 anys sense Franco i sense Hannah Arendt

    desembre 4, 2025

    Opinió
    Educar des de l’espiritualitat, comprometre’s amb el món

    desembre 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.