Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Millorar els resultats educatius i l’equitat, eixos d’Educació per a la nova legislatura

    Actualitat
    Millorar els resultats educatius i l’equitat, eixos d’Educació per a la nova legislatura

    Ana Basantasetembre 20, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Compareixença d'Esther Niubó a la Comissió d'Educació del Parlament | Parlament
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “No hi ha millora educativa sense equitat, ni equitat sense millora educativa”, ha dit la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, en una compareixença a la Comissió d’Educació del Parlament per informar sobre les línies mestres del Departament.

    Per a aconseguir aquest objectiu, la Conselleria compta amb diferents estratègies, com l’acord de col·laboració amb l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), que organitza i gestiona les proves PISA, per identificar les mesures de millora de resultats, com ja va anunciar el president de la Generalitat, Salvador Illa.

    En la seva primera compareixença parlamentària com a consellera aquest 19 de setembre, Niubó ha dit que “hem de comptar amb les millors experiències a casa nostra i a nivell internacional, el coneixement de polítiques i mesures concretes de millora educativa, i el millor acompanyament per desplegar-les, i sobretot, un temps on haurem i necessitem construir grans consensos amb la comunitat educativa i tots els agents implicats per la millora de la qualitat, l’equitat i els resultats en el nostre sistema educatiu”.

    Matemàtiques i llengües

    La prioritat, ha explicat la consellera, serà “la millora educativa, el reforçament d’aprenentatges orientats a garantir l’èxit educatiu de l’alumnat”. Per a això, compta amb diferents mesures, com ara els documents de concreció dels aprenentatges bàsics del currículum que s’elaboraran el segon trimestre o el pla de comprensió lectora.

    Els programes Florence per a la millora de les matemàtiques i Shine per reforçar la llengua anglesa se sumen a aquesta estratègia per incrementar l’èxit educatiu. El primer està previst que comenci el gener del 2025 i continuï el pròxim setembre en un total de 200 centres educatius, mentre que en el segon es preveu que s’iniciï al curs 2025/26 a una cinquantena de centres.

    La lluita contra l’assetjament

    La lluita contra l’assetjament escolar és una altra de les prioritats, per la qual cosa el Departament està ultimant una campanya, vinculada a l’augment del benestar, de la inclusió i de l’equitat. Segons les dades d’Educació, el curs passat va haver-hi un augment del 75% dels casos d’assetjament respecte al 2022-23, si bé fonts de la Conselleria expliquen que no és possible assegurar si han augmentat els casos o si el que han crescut són les denúncies.

    En aquesta lluita contra l’assetjament, es planeja revisar i simplificar els protocols, i una de les claus serà la formació permanent del professorat.

    Formació Professional

    Niubó ha manifestat en la Comissió d’Educació del Parlament que “el gran repte de país” passa també per “l’aposta per una FP moderna, integrada i capdavantera”. El Departament es compromet a millorar procés d’adjudicació de places de Formació Professional per tal d’escurçar-lo i que aquest finalitzi el mes de juliol, amb la finalitat de donar tranquil·litat a les famílies i als estudiants, oferir certesa als centres i dotar de major estabilitat al sistema.

    Caldrà revisar el suport tecnològic del procés i treballar amb serveis territorials i ajuntaments, per tal d’evitar que milers d’estudiants estiguin pendents de plaça un cop començades les classes.

    Assignació de docents i desburocratització

    L’assignació de docents és un altre dels eixos de la legislatura i es treballa perquè el tancament del procés de places es faci al juliol. L’objectiu és que la plantilla definitiva es conegui com més aviat millor, tal com reclamen també els sindicats.

    La consellera ja va avançar dies enrere que s’està treballant en un pla de desburocratització per facilitar que els equips directius i docents puguin centrar-se en el lideratge educatiu. En la Comissió d’Educació, ha ressaltat la “sobrecàrrega de feina” del professorat i de la inspecció educativa i s’ha compromès a posar en marxa aquest curs “10 mesures on s’ofereix suport i acompanyament a les direccions, que haurien de poder centrar la seva feina sobretot en el lideratge pedagògic i en com millorar el projecte educatiu del seu centre”.

    “Necessitem despertar vocacions”

    Ha fet esment al professorat i a la importància de recuperar la vocació docent per al sistema educatiu: “Necessitem mestres i professorat, necessitem despertar vocacions, atreure gent compromesa i implicada a la professió, i retenir els que tenim, perquè són un dels puntals més importants pel sosteniment del sistema educatiu i del model de benestar”, ha subratllat.

    Per assolir tots aquests reptes, la consellera ha remarcat que treballarà des de l’escolta activa, amb l’objectiu de facilitar als centres fer la seva feina, “intentant construir consensos i prenent decisions sustentades sobre bases àmplies. Des de la proximitat, col·laborant i teixint complicitats amb els municipis i altres entitats supramunicipals, independentment del color polític que tinguin. Amb sentit institucional. Obrint portes i no tancant finestres al territori i al conjunt de la comunitat educativa”.

    Debat parlamentari

    Durant el debat, la diputada de Junts Anna Erra ha reclamat fer efectiu el desplegament de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC). Ha considerat que “no és un bon símptoma” del sistema actual que el curs hagi començat amb 1.600 baixes de docents, i ha insistit en la necessitat de dialogar amb la comunitat educativa i aportar confiança.

    Comissió d’Educació del Parlament

    Per part d’ERC, Irene Aragonès ha reivindicat mesures com mantenir l’avançament del calendari escolar abans de l’11 de setembre o que el català sigui llengua vehicular, a més de celebrar el manteniment d’algunes decisions de l’anterior govern republicà.

    Jéssica Albiach, de Comuns, ha remarcat que per tenir professionals educatius motivats cal que siguin partícips en la presa de decisions que els afecten, i ha fet esment a la necessitat de trobar un equilibri entre l’ensenyament competencial i conrear la memòria. “L’actual denostació de la memorització fa un flac favor a l’educació”, ha sostingut.

    Laia Estrada (CUP) ha fet una crida a la defensa del català i de la immersió lingüística i ha instat a “no alimentar els concerts” d’escoles religioses que segreguen per sexes perquè considera que els recursos públics han d’anar destinats al conjunt de la població i a garantir la igualtat d’oportunitats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació Esther Niubó Parlament de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Inclusió, menys segregació i més places al 0-3 i l’FP, entre les demandes de CCOO
    Next Article
    Opinió
    Educació i maltractament animal
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    La Teoria de l’Embut Educatiu

    juny 11, 2025

    Opinió
    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    juny 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}