Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Motos, roses i gavines

    Jordi Badiellagener 17, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jordi Badiella és professor de l’escola El Cim i membre de la xarxa Espurn@

    Avui, en l’aplicació d’una llei no hi ha un criteri uniformador. Hem d’admetre que, majoritàriament, un dels seus elements tradicionals, el text, ha perdut protagonisme davant d’un altre element que s’ha constituït com a motor principal de la interpretació: l’executor. Ni avui ni mai, no hi ha hagut una única interpretació de la norma jurídica, sinó tantes com executors pugui tenir. Ara bé, també podem simplificar i agrupar els executors en conjunts afins. Per anar de pressa, podríem utilitzar la metàfora d’una sortida en moto, en la qual la moto equival a la flamant LOMCE; el pilot, al mestre; i el passatger a l’alumne.

    Posem que un de nosaltres puja en aquesta moto. És un mestre corrent: mira a dreta i esquerra, contempla el paisatge; utilitza el passeig per fer turisme personal. Quan acaba el viatge, tot fent una llambregada a l’alumne, valorarà l’itinerari que se li ha fet seguir i, fins i tot, li demanarà alguna explicació sobre algun aspecte concret de la ruta.

    Un altre tipus de mestre aturarà la moto de seguida, i aleshores observarà els seus elements: el dipòsit de combustible, el gravat dels pneumàtics, el mirall retrovisor, el tub d’escapament, el color del carenat. Farà una valoració personal de tot això, i la farà per a ell mateix: no tindrà en compte l’alumne, que s’haurà despenjat de la moto quatre quilòmetres abans, ni tan sols no li interessarà el paisatge i, és clar, tampoc mostrarà cap interès pel viatge.

    Encara, un altre tipus de mestre, aturarà la moto igualment, però aquest baixarà de la moto i se la mirarà amb deteniment: li interessa, sobretot, com funciona en tant que màquina, quins són els seus components i com es relacionen entre si. També li interessa el model, el disseny, però el que més l’atrau de tot plegat és la possibilitat de deixar la moto a la vora de la carretera i encetar una conversa amb l’alumne tot fent un tomb pels voltants.

    Ara imaginem un altre tipus de mestre. Per a ell, el viatge és el menys important, però ja que s’hi troba, baixa de la moto i agafa la caixa d’eines i es posa a desmuntar-la. Gaudeix escampant les peces per la carretera tot intentant de demostrar que la moto no és capaç de portar un alumne amb necessitats educatives especials. I quan la moto ja és una escampadissa, se n’adona: li fa falta un sidecar.

    Si el mestre és sindicalista, s’interessarà per la història de la moto. Voldrà saber en quina fàbrica s’ha construït, com, per què, quin any. A més, voldrà analitzar com es relaciona la fabricació de motos amb altres processos estatals. En fi, si pogués, que no pot perquè està alliberat, li faria notar a l’alumne que, per molt que s’escarrassi, el seu viatge no serà el millor que podria fer.

    Ara imaginem que el mestre és un funcionari docent. Condueix incòmode una moto que no és exactament un servei públic i que, per tant, no pot garantir un viatge de qualitat a tots els alumnes sense exclusió per motius d’ètnia, de gènere, de religió, territorials o de classe social.

    El mestre concertat es mira la moto amb escepticisme. És un servei educatiu, constata, que s’ha de finançar amb la butxaca dels particulars perquè el que arriba a cobrir l’administració és insuficient. També es pregunta a quina escola porten els seus fills els constructors de la moto.

    Tot això no seria res, però, comparat amb el fet que el conductor fos psicopedagog: es passaria el viatge prenent notes, observant la trajectòria de la moto en relació al comportament de l’alumne. Anotant la manera en què l’alumne mira el manillar, el canvi de marxes, com s’inclina per agafar una desviació. I, acabat el viatge, el convidaria a jeure a sobre del seient i li faria preguntes sobre la seva família per acabar comprenent que la moto no pot resoldre la seva inadaptació, i que haurà de rumiar on pot derivar-lo.

    Veiem, doncs, que el viatge educatiu no té un únic paisatge, sinó que en té tants com viatgers el realitzen. O sigui que el que ara caldria plantejar-se és l’explicació del viatge, tot i sabent que, amb tota seguretat, una altra persona no hi trobaria el mateix. Abans, però, hauríem de preguntar-nos quina utilitat té això. Sovint, és atordidor que t’expliquin un viatge que no has fet. Generalment, la persona que ens l’explica ho fa amb un to entusiasta, que ens fereix de tanta felicitat com vessa, que està tan allunyat de la nostra realitat monòtona i rutinària, que escoltar-lo ens resulta violent. Per tant, preguntar-se la utilitat d’això és més que justificat. Jo hauria de dir, ràpidament, que renuncio des d’ara a explicar cap viatge. Però permeteu-me recuperar la idea de la llei com a moto –la LOMCE–, el mestre com a pilot i l’alumne com a passatger.

    La feina del mestre consisteix a fer arribar l’alumnat a indrets on ha estat mai. Per fer-ho, usa artefactes que l’hi porten i quan arriba a aquests indrets insòlits, certifica que l’alumnat no hi havia estat abans i, acte seguit, abandona l’aparell, que no necessàriament ha de ser una moto: bé podria ser un avió de paper­­, si el mestre és mínimament creatiu. Els perills d’aquest tipus d’activitat són coneguts: velocitat, cansament, imprevistos… Però valen la pena perquè el cas és que, avui, cíclicament, ens venguin o no una moto, l’educació es desplaça sisplau per força als peus del mestre i de l’alumne, que amb prou feines poden besllumar que el viatge no és una vall de roses, mentre tripulen una gavina.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    concertada gavines legislació Lomce moto opinió psicopedagogia roses
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Poden els pares endur-se els fills de vacances durant el curs?
    Next Article
    Actualitat
    Qui ha d’assumir el cost de les carreres universitàries?
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}