Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    No juguem a la ruleta russa amb l’educació

    Carlos Camíoctubre 16, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     Arran del darrer atac a l’escola concertada -encara que es repeteix any rere any al voltant de les mateixes dates- des de la Confederació de Centres Autònoms d’Ensenyament de Catalunya vam posar els punts sobre les is a diverses afirmacions que es feien sobre el nostre model educatiu i les quals estaven molt allunyades de la realitat.

    Per no ser repetitius, en aquest article ens centrarem en aclarir dues de les qüestions que s’utilitzen de manera freqüent per desprestigiar el model d’escola concertada: el finançament i la segregació escolar.

    Sobre el primer punt, cal tenir en compte que el Pacte Contra la Segregació Escolar a Catalunya, signat per part de tota la comunitat educativa, així com la mateixa Llei d’Educació de Catalunya (LEC), posen de manifest el dèficit de finançament crònic i històric que pateix l’escola concertada. En concret, segons l’informe del Síndic de Greuges ‘Estimació del cost de la plaça escolar a Catalunya’, de 2020, el concert econòmic només cobreix el 65% del cost real de la plaça escolar.

    Si es posés solució a aquest greuge comparatiu envers l’escola pública i es fes efectiva la gratuïtat de l’ensenyament obligatori a l’escola concertada, demanada a l’Administració en reiterades ocasions, garantiríem el dret a la lliure elecció de centre educatiu per part de les famílies. Si hi hagués un increment en el  finançament per part del Govern tampoc caldrien les aportacions voluntàries de les famílies, freqüentment posades en dubte, però que són imprescindibles, a dia d’avui, per garantir la continuïtat i estabilitat dels centres concertats.

    L’escola concertada, fidel al compromís de país per combatre la segregació escolar, acull la diversitat de l’alumnat igual que ho fa l’escola pública, però amb menys recursos

    A aquest infrafinançament històric cal sumar-hi un segon infrafinançament: el cost d’atenció de la diversitat. Perquè, i això enllaça amb la segona qüestió que volem tractar, l’escola concertada, fidel al compromís de país per combatre la segregació escolar, acull la diversitat de l’alumnat igual que ho fa l’escola pública, però amb menys recursos. De fet, avui dia, tots els centres d’una zona educativa tenen les mateixes places de reserva d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu per raons socioeconòmiques o socioculturals. Per tant, l’única segregació que existeix és la urbanística, és a dir, en funció de la proporció d’alumnat vulnerable que hi hagi en el barri o població on es trobi una escola.

    Aquestes qüestions tan senzilles d’entendre es tergiversen sovint de tal manera que es converteixen en bales destinades a destruir un model educatiu que existeix des de fa més de 40 anys i que escolaritza a una tercera part del total d’alumnes catalans en l’etapa d’ensenyament obligatori.

    Difonent informacions falses sobre l’escola concertada només generem confusió

    La confiança de les famílies, l’afavorir la conciliació laboral i familiar, i la qualitat de l’ensenyament són només alguns dels trets distintius de l’escola concertada, al marge de la titularitat diversa dels centres -també punt de crítica dels detractors del nostre model educatiu-. Els resultats de les proves PISA són una evidència d’aquesta qualitat de l’ensenyament, amb uns resultats de la concertada clarament superiors a la mitjana, de fins a dos cursos.

    Tanmateix, l’escola catalana, en global, no va sortir gens ben parada d’aquesta avaluació, la qual ens va situar, gairebé, a la cua d’Europa. No hem d’oblidar que tots els centres -públics, privats i concertats- formem part del Servei d’Educació de Catalunya (SEC) i que és missió de tots revertir aquests mals resultats.

    L’educació és un pilar fonamental de la societat i no es pot jugar a la ruleta russa amb ella. Desacreditant i difonent informacions falses sobre l’escola concertada només generem confusió entre les famílies i debilitem un sistema que ara hauria d’estar més unit que mai.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    concertada Escola concertada finançament opinió Segregació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La UB formarà metges en clima i salut
    Next Article
    Actualitat
    Les famílies de l’aFFaC demanen igualtat en la sisena hora a la pública i la concertada
    Carlos Camí

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Josep on octubre 17, 2024 7:51 am

      Sincerament, poc creïble. I l’afirmació “l’escola concertada, fidel al compromís de país per combatre la segregació escolar, acull la diversitat de l’alumnat igual que ho fa l’escola pública, però amb menys recursos” és, des de la meva experiència docent, ofensiva.

      Reply
    Reply To Josep Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}