Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Notícies, estudis i alarmes

    Maria Jesús Comellasnovembre 2, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant l’estiu se sentien comentaris sobre el fet que disminuïa la “infopandèmia” en la qual havíem viscut durant els tres mesos de confinament i, per tant, va disminuir l’interès d’estar pendents dels mitjans de comunicació. Tan bon punt va començar el curs, el bombardeig ha tornat i com que, per aconseguir que una notícia cridi l’atenció ha d’apujar el to, es posen titulars contundents, categòrics.

    Hi ha tantes noticies que cal trobar una escletxa per fer-se notar. Sobre el virus ja n’hi ha cada dia moltes, i generen un cert cansament  i un interès relatiu;  per tant, cal trobar altres focus: la canalla, l’adolescència i el jovent sempre hi tenen un lloc prioritari i tot seguit les famílies i el sistema educatiu, perquè el futbol i altres temes ara no tenen quasi visibilitat.

    Aquest segurament és un dels motius que ha portat a un canvi d’estratègia: posar titulars d’informacions que, segons es diu, provenen d’estudis seriosos fets sobre les “possibles” repercussions psicològiques de la pandèmia amb els confinaments, limitacions i pèrdua  d’oportunitats, tant en els espais de trobada com a casa, on es retallen recursos, no es dóna resposta a totes les demandes i a la vegada augmenten les exigències.

    Augment de la violència dels fills contra els pares, depressions, ansietat, angoixa, malestar i un llarg etcètera de símptomes preocupants per la societat i les famílies. El que no està clar és ni l’amplitud de l’estudi, ni com totes aquestes informacions poden afavorir una interpretació ponderada dels resultats obtinguts. Les dades, conclusions i alarmes van, molt sovint, de la mà.

    Evidentment, la canalla és sensible als canvis que està vivint i sobretot els comparteix en el marc d’un ambient familiar i social ple d’alarmes, pèrdues i preocupacions que no afavoreix la serenitat, la tranquil·litat ni fer concessions, sigui per qüestions econòmiques, sanitàries o de l’espai possible.  Per tant, arriba la pèrdua d’uns hàbits (o mals hàbits), poder tenir-ho tot ràpidament, tenir concessions quan pressionen i disposar d’una sobreprotecció força habitual que no ha afavorit la maduresa. La rabieta està cantada.

    Quina pot ser  la resposta lògica i el comportament d’infants i adolescents en un moment vital ple d’energia?  Com es poden  comprendre i acceptar unes limitacions poc habituals que comporten  perdre la llibertat que, potser, prematurament s’havia adquirit? No és cap secret: aquesta situació porta a enfadar-se i, com que no hi ha pràctica d’assumir frustracions, la resposta immediata pot ser cridar, parlar malament, tancar-se a l’habitació amb un cop de porta i un llarg etcètera. Però és a casa que cal fer-ho, oi? També cal pensar i distingir que les reaccions i rebequeries, segons l’edat, tenen una magnitud molt diferenciada.

    No vol dir que això sigui acceptable ni que es valori positivament, però tampoc cal, d’entrada, posar-hi unes etiquetes clíniques com sovint es fa quan es parla d’adolescents. “Disruptius”, “desafiants”, “conductuals”. Potser seria millor tenir una mirada serena tot aconsellant-los que es dutxin i que respirin a fons perquè la situació té llarga durada.

    Ja va bé que, des de tots els punts de vista professionals, es facin anàlisis d’aquestes situacions quotidianes, però cal anar a poc a poc perquè no es poden interpretar moltes d’aquestes situacions amb dogmatisme i quasi com a patològiques sense veure que, d’alguna manera, tenen lògica i fins i tot podria alarmar que no es donin.

    No podem, tampoc, confondre les situacions puntuals i els símptomes temporals, fruit de la situació, amb les conductes patològiques que tenen major permanència i causes molt concretes i diagnosticables. Cal tenir present que, a base d’eslògans, rumors i informacions sense l’anàlisi apropiada, acabem construint profecies, creences i atribucions que fan reals les situacions suposades, augmentant els problemes i preocupacions.

    Les anàlisis no han de tenir sols dades, sinó trobar causes que afavoreixin la interpretació del que passa, millorar el coneixement per actuar amb la serenitat i comprensió, afavorir que també puguin entendre perquè tenen aquesta impaciència, perquè els costa assumir les frustracions, que pensin en altres col·lectius que malauradament ho han patit de fa molt més temps.

    Cal que no es generin alarmes,  no sigui que acabem tots als centres de salut mental o a la presó (per problemes de conducta o saltar-se les normes de confinament), ja que no hi haurà possibilitat de tenir les mesures apropiades per recuperar els vincles que segur majoritàriament hi són.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    No tot s’atura! Nou propostes culturals d’aquesta tardor per infantil i primària
    Next Article
    Actualitat
    Un hivern amb les finestres obertes 10 centímetres
    Maria Jesús Comellas

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}