Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un hivern amb les finestres obertes 10 centímetres

    Redacciónovembre 3, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha comparegut davant la Comissió d’Educació del Parlament per explicar com ha estat l’inici del curs 2020-2021 i com preveu que seran els propers mesos, i ha anat responent a les preguntes que li han formulat els diferents grups polítics. Una d’elles, sobre la ventilació a les aules. Bargalló ha assegurat que “Educació i Salut han efectuat unes mesures de ventilació” i que “hi haurà unes orientacions clares al respecte, depenent del territori”.

    El titular d’Educació també ha remarcat que “l’ús de la mascareta redueix la propagació del virus aerosol i que, més enllà d’això, la ventilació ajuda que aquest virus es redueixi encara molt més”. Ha dit que, si es pot, “és aconsellable mantenir les finestres obertes els 10 cm, de manera permanent per aconseguir un flux d’aire continu, i que és un criteri de Harvard, directrius del RITE o el que ens deia el CSIC la setmana passada”. Alguns diputats, com el cupaire Carles Riera, ha criticat el “dèficit estructural en matèria de ventilació i control de temperatura a les aules”.

    Presencialitat i mesures de seguretat

    Els grups polítics han coincidit a felicitar la comunitat educativa com a garant del funcionament del sistema educatiu en una situació de complexitat enorme i malgrat les dificultats. Alhora, han compartit el criteri de garantir la “maxima presencialitat a les aules”, però han discrepat de les garanties de seguretat que s’ofereix als centres educatius. Per això, han demandat més contractació de professorat per a disminuir les ràtios perquè la conselleria “s’ha limitat a reduir les sobreratios”, un problema “especialment greu en secundària”.

    Sobre això, Bargalló ha exposat que el Departament ha proveït els centres d’EPIs i de tot aquell material que requereixen per adaptar-se a les mesures de seguretat indicades per les autoritats sanitàries i n’ha explicat el detall, com que “cada docent ha rebut 8 mascaretes reutilitzables, que està certificat que poden rentar-se 20 vegades, o que cada centre ha rebut un pack de 8 unitats de mascaretes higièniques per a cada professional del centre més un 10% per a cobrir les substitucions”.

    Els dubtes sobre el model híbrid

    Pel que fa al model híbrid d’ensenyament que aquesta setmana han de començar a implementar els centres amb estudis de batxillerat i FP, Bargalló ha dit que “avui han arribat 1.183 mifis de connexió de 37 centres del Pla Pilot i demà s’inicia l’enviament massiu de fins a 15.000 connectivitats a alumnes de batxillerat i FP”. Ha afegit que “a partir de demà començaran a arribar els primers 23.000 ordinadors per a docents” dels 70.000 que es van anunciar i que “els de l’alumnat els anirem repartint a mitjans de novembre i tots hauran arribat abans de Nadal”.

    Sobre aquest tema, la diputada del PSC, Esther Niubó ha replicat al conseller que el “problema de la bretxa digital s’havia d’haver solucionat a la fi del curs passat”, alhora que ha demanat “traspassar als ajuntaments part dels fons que l’Estat ha traslladat per al sistema educatiu”, per ajudar a “agilitar aspectes com les entrades i sortides d’escoles, millorar la neteja o la connectivitat”.

    El conseller ha recordat que “les instruccions del 30 de juny ja s’establien els models híbrids d’aprenentatge” i que “en tots els casos de no presencialitat vam dir que no podia ser inferior al 50%”. Ha anunciat que avui s’ha publicat al portal de centres els criteris i orientacions per implementar el model híbrid: “Vam decidir que les instruccions d’hibridesa en el postobligatori no les faríem per 15 dies, sinó fins a finals de desembre. Les mesures educatives han de ser sostingudes en el temps”. “Malgrat tot, continuem apostant per garantir la presencialitat com a eix del nostre sistema educatiu, i garantir-la sempre en els estudis obligatoris”, ha refermat.

    Ja arriben les mascaretes transparents

    En la seva compareixença també ha hagut de donar explicacions sobre la qüestió de les mascaretes transparents per l’alumnat sord, una problemàtica que aquest diari ja va tractar fa uns dies. Bargalló ha explicat que, en el marc de l’educació inclusiva, s’ha revisat l’atenció a les persones sordes per definir el material de protecció: “Tant bon punt hi ha hagut la primera homologació de mascaretes, hem iniciat un expedient de compra, que començarem a tenir en els propers dies”. La primera remesa serà de 8.000 mascaretes transparents, ha precisat.

    Bargalló, durant la compareixença | Foto: Departament d’Educació

    Pel que fa a les dades d’inici de curs, Josep Bargalló  ha remarcat que “aquest curs hi ha 12.098 alumnes menys que el curs anterior en el règim general”, que són 3.954 alumnes menys a P3, 12.163 alumnes menys a primària, 1.454 alumnes més a ESO, 591 alumnes més a batxillerat i 2.420 alumnes més a FP. Ha assenyalat que, “tot i que el nombre de places a P3 ha estat molt inferior a l’oferta, hem mantingut el nombre de grups en general”. També ha destacat que “en aquests moments, hi ha 81 noves construccions escolars en procés. En un moment de crisi econòmica, estem en una fase expansiva de noves construccions”.

    Finalment el conseller d’Educació ha volgut remarcar que “allò que al mes d’agost generava grans dubtes en l’opinió pública, sobre si obriren les escoles, ha esdevingut una realitat. L’escola és segura, però aquesta seguretat és només l’eina per permetre’ns fer una millor educació”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa Josep Bargalló Parlament de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Notícies, estudis i alarmes
    Next Article
    Actualitat
    La llibreta de quadrícula de 5 mil·límetres
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    Tenim capacitat de crítica?

    novembre 29, 2024

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.