Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pitjors menjadors i menor participació de les famílies, és això el que volen?

    Marco Béjardesembre 11, 20186 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Des que al setembre va sortir el primer esborrany del decret menjador moltes Ampa de l’escola pública estan en peu de guerra. La raó principal no és només que no hi hagi un canvi substancial sobre com ha de ser el servei, ja que no serà gratuït, se seguirà externalitzant i  tampoc millorarà l’atenció dels alumnes amb necessitats especials; la raó principal és el fet que s’eliminin els convenis que actualment tenen les Ampa amb el departament d’Educació per gestionar aquests espais a les seves escoles. L’eliminació d’aquests convenis es basa en la llei de contractació de serveis a les persones que està actualment en avantprojecte de llei. Aquesta llei neix per millorar la contractació donant més valor a altres aspectes que no sigui l’import, a més de millorar la transparència en el procés de contractació, objectius amb els quals ningú pot estar en desacord. Però a diferència d’altres serveis, com els menjadors d’hospitals, en aquest cas hi ha entitats sense ànim de lucre i relacionades directament amb les persones i el lloc que els utilitzen.

    Al voltant del 30% de les Ampa de Catalunya gestionen mitjançant aquests convenis els menjadors escolars, sota dues modalitats: la gestió indirecta, a través del qual les Ampa contracten al seu torn una empresa de confiança que s’ajusti a les seves demandes per oferir el servei; i la gestió directa, quan les Ampa realitzen el servei de forma integral contractant personal de cuina i monitors, així com serveis associats (gestoria, control riscos laborals, seguretat alimentària, etc).

    Sense la possibilitat d’aquests convenis les Ampa tindran molt difícil seguir gestionant el menjador, els concursos públics seran obligatoris, si aquests concursos es plantegen en lots que continguin moltes escoles, les Ampa i moltes de les empreses amb les quals treballen no podran competir amb les grans empreses en aquests concursos, i si aquests concursos són per escoles concretes i de forma individual, no dubtin que moltes Ampa intentaran licitar com una empresa o amb les seves empreses de referència o com sigui per seguir oferint els seus estàndards de qualitat al servei. Per això, en molts casos les Ampa o gent afí seran part del jurat i/o part de la definició de criteris d’aquestes licitacions, i els directors dels centres també estaran temptats de forçar les licitacions per afavorir les Ampa o les seves empreses de referència, amb el qual cosa les bones praxis que pretenen totes les noves lleis de contractació i transparència saltaran pels aires.

    Això generarà l’expulsió i l’expropiació de les Ampa dels menjadors, els menjadors que no siguin gestionats per les Ampa tindran en general pitjor qualitat de menjar, s’eliminarà molt aliment de proximitat i ecològic i de temporada, s’usarà més peix congelat i carn més processada…, tindran menys recursos humans a la cuina, això afectarà l’elaboració i el temps disponible a cuina amb el que apareixeran més aliments precuinats, menor varietat en el menú no solament d’aliments sinó de formes de cuinar… tindran menor ràtio de monitors, amb la qual cosa afectarà l’atenció i educació als alumnes.

    Per no parlar de la pèrdua de les inversions realitzades per les AMPA que passaran a aquestes noves empreses que assumeixin la gestió i que es beneficiaran d’aquestes inversions sense cost; per exemple aquest any la nostra AFA ha comprat un nou rentavaixelles de més de 10.000 euros. Un altre cas més sagnant: una Ampa de la nostra mateixa població ha començat aquest any la gestió del menjador per millorar aquest servei, sortint del contracte marc de l’ajuntament amb una gran empresa, per fer això la primera condició era tenir cuina pròpia al centre, i això els obliga a una inversió de 50.000 euros per muntar la cuina. Què passarà si l’any que ve o el proper no poden seguir perquè han perdut el conveni? Qui pagarà aquests 50.000 euros? Quants casos més com aquests hi ha arreu de Catalunya?

    Però el mal major de tots serà el de la participació de les famílies a l’escola i el seu compromís amb ella, i això costa molt entendre a l’administració i a moltes direccions també. Escoles amb Ampa febles són escoles fràgils. A les Ampa no ens agrada gestionar, però és el preu que paguem per poder intervenir en l’àmbit de l’escola de forma activa amb l’objectiu de millorar-la. Amb aquesta gestió el vincle de les famílies amb el centre va creixent i apareix el sentiment de pertinença i de responsabilitat envers l’escola. El fet que les famílies puguem transformar l’escola al nivell que sigui amb les nostres accions i amb la nostra mirada de l’educació, permet que entenguem i aprenguem totes les dificultats que té, ens obliga a debatre no solament entre les famílies sinó també amb la direcció i amb els ajuntaments com millorar-la, ens permet fer xarxa amb altres famílies d’altres escoles per entendre i explicar-nos les nostres problemàtiques i veure les diferents solucions emprades per uns altres.

    El menjador escolar és, sens dubte, una de les grans portes d’entrada per a la participació de les famílies a l’escola, i a partir d’aquí a poc a poc va augmentant la col·laboració i implicació col·lectiva amb el nostre centre, anem afegint altres projectes com les extraescolars, l’esport escolar, la millora del pati, els serveis d’acolliment, la proposta de xerrades i esdeveniments en diferents temes educatius, etc. En definitiva, creant una vida d’escola més enllà del temps lectiu, convertint l’escola en un eix no solament educatiu sinó social, i això solament es pot fer si les famílies participen i se les deixa intervenir.

    Les Ampa som un dels majors teixits associatius i de voluntariat (si no el major) distribuït per tot el territori de forma uniforme als alumnes, un teixit que fa tasques que haurien de ser de l’administració i que genera molta vida social. Les Ampa solem ser oblidades, mai es compta amb elles per l’elaboració prèvia de les lleis o pels grans temes educatius, com tampoc se’ns reconeix tota la tasca que fem als nostres centres.

    Si l’administració no resol que les Ampa que actualment gestionen el menjador segueixin fent-ho amb unes facilitats similars a les actuals, no només hi haurà pitjors menjadors, sinó que moltes d’aquestes Ampa s’empobriran econòmicament per les seves inversions prèvies i sobretot es castigarà la seva funció de ser, participar i col·laborar amb la seva escola, i tot aquest treball que s’ha fet es perdrà i moltes famílies deixaran d’intervenir a la seva escola. Si això passa, no ho dubtin, les escoles seran pitjors i per tant, la societat en el seu conjunt. És això el que volen?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “L’objectiu de la PAP és arribar a avaluar competències no cognitives com l’empatia o la capacitat de reflexió”
    Next Article
    Actualitat
    El decret de menjadors haurà d’esperar
    Marco Béjar

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}