Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pujol, ètica i educació

    Pere Solà Gussinyersetembre 12, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pere Solà Gussinyer és catedràtic d’Història de l’Educació a la UAB.

    Què dir de les revelacions pujolianes d’aquest estiu? També l’escena educativa catalana les ha rebut amb fort trasbals. La Fundació de directrius ètiques i educatives de l’ex-president de Catalunya s’ha fos com sucre en Rooibos, segons comunicat oficial de la pròpia entitat del 8 de setembre de 2014. Ara bé, en què queda el “projecte d’acció i reflexió a l’entorn de l’educació a Catalunya que vol articular un pensament pedagògic propi que permeti afrontar els reptes que avui en dia viu el món de l’educació” (Edu21, Centre d’Estudis Jordi Pujol)?

    El projecte deia assumir “uns determinats valors”, concretament la responsabilitat, l’autonomia, el compromís i la superació… Certament ha fet feina, aquesta Fundació en els seus gairebé deu anys d’existència. Rebobinem: a Tarragona, un 3 de novembre de 2006, Jordi Pujol, president de la fundació Centre d’Estudis homònim, presentava el projecte educatiu Edu21, bo i proclamant que “l’ensenyament ha de recuperar la cultura de l’esforç, el respecte, l’autoexigència, així com un nivell més alt d’autoritat dels professionals i dels directors dels centres”. L’acompanyava Jordi Riera, pedagog i consultor principal del projecte, ara mateix director de la Fundació Blanquerna Assistencial i de Serveis i president del Col·legi de Pedagogs de Catalunya. En aquesta presentació l’exmandatari va assenyalar que, tot i el bon nivell del sistema educatiu, cal “arraconar la filosofia permissiva i de màniga ampla que ha imperat durant molts anys en el sistema educatiu”.

    Més enllà del màrqueting i de la xerrameca, sempre presents en el món de l’educació (fa dos-cents anys al Diario de Barcelona hi havia anuncis prometent ensenyar a llegir i escriure en tres setmanes), mai no sobra considerar la distància que hi ha entre allò dit i allò fet, en política de l’educació. Ni veure si un projecte és realment inclusiu, és a dir si té en compte tots els debats i preocupacions més sensibles dels ciutadans, o, pel contrari, silencia qüestions bàsiques. A veure: fixem-nos-hi. Estic d’acord -com no podria ser altrament- amb la importància de la responsabilitat, de l’autonomia, del compromís i de la superació, de la cultura de l’esforç, del respecte als altres, de l’autoexigència, i del reconeixement de l’autoritat de les persones i les institucions que se n’han fet mereixedors. Però quan el defraudador a gran escala confés parla de la filosofia permissiva i “de màniga ampla” del sistema educatiu en general, no pot llançar la pedra i amagar la mà: qui i per què s’ha posat traves a la responsabilitat, l’autonomia, el compromís, la cultura de l’esforç, el respecte als altres, l’autoexigència, i el reconeixement de l’autoritat de les persones i les institucions?

    Tots aquests ítems són rellevants, pedagògicament, però n’hi ha d’altres de tant importants: defensa de l’educació de tots, la pública, igualtat d’oportunitats a una educació de qualitat, participació de tots els agents educatius en el disseny i implementació de polítiques educatives, assignació inequívoca i justa de recursos suficients a la millora de la qualitat educativa, dret a una educació integral, defensa de la dignitat del treball, educació del sentit crític enfront de noves formes d’autoritarisme, humanisme de l’educació versus mercantilització i un llarg etcètera!

    En qualsevol cas, és una llàstima que, almenys de moment, desaparegui una plataforma d’opinió sobre els temes educatius. No en sobren precisament, i menys en moments de refundació, constituents, com els que viurem en els anys que venen.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Aprovat el conveni d’adopcions amb Rússia, que exclou les parelles gais
    Next Article
    Actualitat
    Dues de les cinc escoles hauran d’aplicar la sentència del 25% de castellà
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}