Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pujol, ètica i educació

    Pere Solà Gussinyersetembre 12, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pere Solà Gussinyer és catedràtic d’Història de l’Educació a la UAB.

    Què dir de les revelacions pujolianes d’aquest estiu? També l’escena educativa catalana les ha rebut amb fort trasbals. La Fundació de directrius ètiques i educatives de l’ex-president de Catalunya s’ha fos com sucre en Rooibos, segons comunicat oficial de la pròpia entitat del 8 de setembre de 2014. Ara bé, en què queda el “projecte d’acció i reflexió a l’entorn de l’educació a Catalunya que vol articular un pensament pedagògic propi que permeti afrontar els reptes que avui en dia viu el món de l’educació” (Edu21, Centre d’Estudis Jordi Pujol)?

    El projecte deia assumir “uns determinats valors”, concretament la responsabilitat, l’autonomia, el compromís i la superació… Certament ha fet feina, aquesta Fundació en els seus gairebé deu anys d’existència. Rebobinem: a Tarragona, un 3 de novembre de 2006, Jordi Pujol, president de la fundació Centre d’Estudis homònim, presentava el projecte educatiu Edu21, bo i proclamant que “l’ensenyament ha de recuperar la cultura de l’esforç, el respecte, l’autoexigència, així com un nivell més alt d’autoritat dels professionals i dels directors dels centres”. L’acompanyava Jordi Riera, pedagog i consultor principal del projecte, ara mateix director de la Fundació Blanquerna Assistencial i de Serveis i president del Col·legi de Pedagogs de Catalunya. En aquesta presentació l’exmandatari va assenyalar que, tot i el bon nivell del sistema educatiu, cal “arraconar la filosofia permissiva i de màniga ampla que ha imperat durant molts anys en el sistema educatiu”.

    Més enllà del màrqueting i de la xerrameca, sempre presents en el món de l’educació (fa dos-cents anys al Diario de Barcelona hi havia anuncis prometent ensenyar a llegir i escriure en tres setmanes), mai no sobra considerar la distància que hi ha entre allò dit i allò fet, en política de l’educació. Ni veure si un projecte és realment inclusiu, és a dir si té en compte tots els debats i preocupacions més sensibles dels ciutadans, o, pel contrari, silencia qüestions bàsiques. A veure: fixem-nos-hi. Estic d’acord -com no podria ser altrament- amb la importància de la responsabilitat, de l’autonomia, del compromís i de la superació, de la cultura de l’esforç, del respecte als altres, de l’autoexigència, i del reconeixement de l’autoritat de les persones i les institucions que se n’han fet mereixedors. Però quan el defraudador a gran escala confés parla de la filosofia permissiva i “de màniga ampla” del sistema educatiu en general, no pot llançar la pedra i amagar la mà: qui i per què s’ha posat traves a la responsabilitat, l’autonomia, el compromís, la cultura de l’esforç, el respecte als altres, l’autoexigència, i el reconeixement de l’autoritat de les persones i les institucions?

    Tots aquests ítems són rellevants, pedagògicament, però n’hi ha d’altres de tant importants: defensa de l’educació de tots, la pública, igualtat d’oportunitats a una educació de qualitat, participació de tots els agents educatius en el disseny i implementació de polítiques educatives, assignació inequívoca i justa de recursos suficients a la millora de la qualitat educativa, dret a una educació integral, defensa de la dignitat del treball, educació del sentit crític enfront de noves formes d’autoritarisme, humanisme de l’educació versus mercantilització i un llarg etcètera!

    En qualsevol cas, és una llàstima que, almenys de moment, desaparegui una plataforma d’opinió sobre els temes educatius. No en sobren precisament, i menys en moments de refundació, constituents, com els que viurem en els anys que venen.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Aprovat el conveni d’adopcions amb Rússia, que exclou les parelles gais
    Next Article
    Actualitat
    Dues de les cinc escoles hauran d’aplicar la sentència del 25% de castellà
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.