Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Quatre recomanacions per enfortir la formació ‘online’ post-pandèmia

    Opinió
    Quatre recomanacions per enfortir la formació ‘online’ post-pandèmia

    Redacciósetembre 29, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Recollint el que hem après un any i mig després de l’esclat de la pandèmia, els confinaments i el boom de l’ensenyament a distància, podem dir que s’ha perdut la por a la formació online i que molts temes tabú com la solidesa i qualitat de les formacions a distància, la vàlua de les certificacions en aquesta modalitat o l’atenció personalitzada s’han fet evidents i les persones han pogut descobrir-los. Tot i que no han estat igual de profitosos per a totes aquelles persones que s’han atrevit a emprendre aquest camí.

    Ara bé, l’exigència ha pujat i els paladars dels i les participants s’han tornat més exquisits. D’aquí que, per tal de garantir el futur de la formació en línia post-pandèmia, és més important que mai garantir una bona qualitat de l’ensenyament a distància. Amb la perspectiva de tots aquests mesos, ha arribat el moment de plantejar-nos com han de ser les formacions online post-pandèmia. N’apuntem alguns aspectes clau:

    La figura del coordinador/a

    Si bé avui en dia la formació en línia es pot cursar des de qualsevol dispositiu, la por a la soledat o a no tenir el suport davant un dubte o problema és l’element que fa desconfiar més de la formació a distància. Que et puguis connectar a les formacions des d’on vulguis i quan vulguis no vol dir que el o la estudiant no pugui compartir les seves experiències i vivències i no tingui una interlocució directa amb un/a tutor/a o dinamitzador/a. Aquesta figura, la de l’acompanyant, és clau en realitats virtuals, on podem sentir-nos sols o soles i ens cal una resposta a curt termini. La funció d’un o una coordinador/a, amb un accés fàcil i dinàmic (correu electrònic, telèfon, xat directe…), és clau en formacions de curta i llarga durada però la motivació també ha de venir des de la figura del tutor o tutora, que ha de tenir com a missió engrescar i compartir els seus coneixements amb els i les participants centrant el seu focus en l’experiència i l’aplicabilitat dels continguts vistos en el curs.

    Seguiment personalitzat

    El dia a dia de qualsevol persona és canviant, inesperat i viu. Dediquem les hores a família, amistats, feina i oci, però també a formar-nos i a aprendre. Moltes vegades els nostres horaris no es corresponen amb els del nostre tutor/a o coordinador/a, però la resposta (a voltes més tard i d’altres més immediata) ha de ser la prioritat. L’atenció personalitzada i el seguiment de la nostra evolució farà que tinguem la seguretat d’haver complert amb els objectius formatius i les valoracions úniques sobre el nostre treball en el curs i l’aportació de comentaris singulars seran claus per a l’èxit.

    Els objectius del curs i el mètode pedagògic són bàsics.

    Que puguem organitzar-nos en franges de treball de vint minuts diaris no vol dir que no haguem d’esforçar-nos. Tampoc en les formacions presencials de cinc hores estem al 100% i no per això entenem que amb aquest format aprenem més (fins i tot, de vegades assistim a classe sense els deures fets). Els objectius i continguts formatius que es comparteixen en qualsevol formació, sigui a distància o presencial, són claus per a la definició d’un programa formatiu de qualitat i això, independentment de la modalitat, influeix en l’aprenentatge. No per estar més hores assegut a una aula interioritzem millor el coneixement com tampoc gaudirem d’una transferència més eficient pel fet de seure davant d’una pantalla més estona. El mètode o model pedagògic és el què farà que aprenguem més o menys en cada un dels casos depenent de l’especialitat de la matèria i de la forma en la qual s’ha pensat la dinàmica i l’avaluació del curs. A més, en molts casos podem escollir si volem formar-nos en modalitat presencial o online, cosa que fa que el nivell d’exigència i dificultat vagin de la mà en tots dos casos.

    Uns bons materials i un equip docent qualificat

    Com comentàvem abans, el nivell d’exigència dels participants en formacions virtuals és més alt que mai després d’aquests mesos i per això la qualitat que ha de tenir qualsevol producte online ha de ser també més alta. El públic que mai havia fet formacions en línia però que sí que dedicava força temps a formar-se i reciclar-se ha entrat amb força en aquesta modalitat i sap quines experiències formatives són del seu interès i quines no. Un bon suport i una resolució de dubtes mitjanament ràpids i eficients són aspectes bàsics per a l’èxit de la formació, com també ho són els materials i l’avaluació que els formadors pengen a les aules virtuals i, sobretot, disposar d’un equip docent vàlid, qualificat i expert en la intervenció més que en el sentit estrictament acadèmic.

    Al final, el suport i l’acompanyament de l’equip formador i de coordinació seran bàsics per personalitzar la formació i apropar-la a l’usuari o usuària, però la motivació personal tindrà la clau de volta per assegurar l’èxit de l’experiència.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ensenyament a distància opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’escola bressol de 2 anys serà gratuïta a partir del curs vinent
    Next Article
    Opinió
    El prestidigitador de l’FP
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Ni la Història és només una assignatura ni el Mal és només Auschwitz

    juliol 1, 2025

    Opinió
    Com cuidem els mestres?

    juliol 1, 2025

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}