Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘Que l’escola t’acompanyi’, o com intentar capgirar l’absentisme escolar cronificat de Badalona Sud

    Víctor Saurasetembre 12, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Comerciants adherits a la campanya ‘Que l’escola t’acompanyi’ | Foto: Centre Sant Jaume (Fundació Carles Blanch)

    Els programes de prevenció de l’absentisme i promoció de l’escolarització formen part de l’ADN del Consorci Educatiu Badalona Sud, creat el 2006 per la Generalitat i l’Ajuntament de Badalona precisament per coordinador i promoure polítiques educatives en un territori de màxima complexitat social. Parlem dels barris de Congrés, Sant Roc, El Remei, La Mora, Artigues i Gorg, amb una elevada presència de població gitana i immigrant. Segons les estimacions fetes pel Consorci, publicades al Pla integral de transformació 2017-2022, l’absentisme afecta el 40% dels alumnes de Primària i el 60% de Secundària. És a dir, quatre de cada deu alumnes de Primària i sis de cada deu de Secundària deixen d’anar a escola pel cap baix un cop per setmana.

    “És la problemàtica més cronificada que tenim en aquest territori”, comenta Pilar Vallès, la gerent del Consorci Badalona Sud, que ho atribueix al fet que “són barris amb una exclusió social extrema, en els quals viuen famílies que no comparteixen valors socialment molt acceptats, com per exemple que portar els fills a l’escola és important”. El pla integral dóna altres indicadors sobre aquests barris: l’economia submergida és la forma habitual de vida; el 12% de la població gitana que hi viu és analfabeta; un de cada quatre menors atesos per l’EAIA de Badalona (Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència) viuen aquí; el CAP de Sant Roc és un dels deu del país amb indicadors socioeconòmics més desfavorables, etc.

    En aquest context, el Centre Sant Jaume (Fundació Carles Blanch), que treballa amb el Consorci en els plans de prevenció de l’absentisme i que té també una UEC (Unitat d’Escolarització Compartida), juntament amb tres de les escoles del barri (les públiques Baldomer Solà i Josep Boada, i el concertat Col·legi Lestonnac de Badalona), ha arrencat el curs amb la campanya Que l’escola t’acompanyi, amb la qual volen fer un gir propositiu al problema de l’absentisme. “La idea és aconseguir que l’ambient social del territori sigui que l’escola és fantàstica”, afegeix Vallès. A banda d’aquests centres, Badalona Sud compta també amb un institut públic, d’alta complexitat, l’Eugeni d’Ors, i amb dues escoles concertades més, “on la problemàtica no és ni de bon tros tan preocupant”.

    Primer dia de classe a l’escola Josep Boada | Foto: Centre Sant Jaume

    “Un missatge esperançador”

    “Volem enviar un missatge esperançador –explica Sílvia Sala, cap de gestió del Centre Sant Jaume i responsable de la campanya–, la gràcia és que tot el barri es faci seva la campanya i digui que l’escola és bona perquè t’ajuda al teu projecte de vida, i per això la icona és un avió de paper, que és el paper que tens a les teves mans i amb ell pots fer el que vols, però has de saber que per ajudar-te a enlairar-lo no estaràs sol”. “El missatge que l’escola és bona normalment qui el dóna és la mateixa escola; ara volem que el doni tota la comunitat, i per això estem treballant per implicar tothom, perquè és tota la comunitat qui educa”, afegeix Sala.

    La campanya, doncs, consisteix a fer que en primer lloc els comerciants de la zona, la gent del Mercat de Sant Roc, els membres de les diferents associacions de veïns o els professionals que per exemple atenen al CAP, etc, tothom s’hi adhereixi, com a entitat o particular, a través de la web quelescolatacompanyi, i a partir d’aquí s’aniran duent a terme accions de sensibilització durant tot el curs 2018/19 (activitats a l’aula amb participació de famílies, al carrer amb participació de la comunitat, una exposició itinerant, etc). Les empreses i serveis adherits han de fer difusió de la campanya (repartint tríptics, penjant cartells o a través de les seves xarxes socials), i a canvi reben un segell com a “centre compromès amb l’escolarització”.

    Us deixem el vídeo de l’Andreu, de 12 anys, amb el qual s’ha volgut personificar la campanya.

    https://www.youtube.com/watch?v=mHtwJeFP64E&feature=youtu.be

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    absentisme escolar alta complexitat Badalona segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La llengua catalana es queda sense filòlegs
    Next Article
    Actualitat
    Lideratge directiu als centres docents. Sortir de l’embolic de la confusió
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}