Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Què passa amb els menors ucraïnesos que estan arribant a Espanya?

    Pablo Gutiérrez de Álamomarç 21, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una família ucraïnesa arribant a Przemysl, Polònia, per fugir de la guerra | Foto: Unicef
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pilar Alegria, ministra d’Educació i FP va anunciar a la Comissió d’Educació del Congrés de divendres passat que el pròxim dia 30 es reunirà amb els consellers d’Educació de les comunitats autònomes per tractar de manera monotemàtica com s’actuarà davant l’arribada de menors d’origen ucraïnès, desplaçats per la situació de guerra.

    Una reunió, va explicar, en la qual es decidirà entre altres coses, diferents formes d’escolarització. Tant la immediata i individual, com ja està passant a Catalunya i a altres comunitats, com amb la creació d’unitats conformades per diversos estudiants. La ministra va assegurar que ja existeix una experiència prèvia quan es va produir l’entrada de desenes de menors a Ceuta, els quals van ser escolaritzats des del primer moment.

    Perquè aquesta escolarització pugui fer-se amb èxit, Alegria va comentar que es tractarà amb les autonomies sobre la creació de contingents docents extraordinaris; fins i tot la possibilitat de contractació de docents ucraïnesos degudament acreditats, per fer front a l’arribada, presumiblement, d’un important nombre de nenes i nens.

    De moment, poc més se sap de la qüestió, encara que ja hi ha centres educatius que estan rebent, amb comptagotes, l’arribada de menors vinguts des d’Ucraïna en els últims dies.

    Toni González Picornell és director d’institut, actual president de Fedadi i treballa a Alcoi, Alacant. Fins ara, assegura, no han rebut cap instrucció oficial referent a l’arribada d’aquestes noies i nois, encara que informalment se’ls ha comentat que hauran d’escolaritzar als qui arribin. Alacant és una de les ciutats en les quals, en principi, està previst muntar un centre temporal d’acolliment des del qual sortiran en direcció a altres punts del país.

    Catalunya i Comunitat Valenciana són les dues autonomies amb més població russa i també, al costat de Madrid, les que més persones d’origen ucraïnès tenen empadronades. Un parell de desenes de milers d’aquestes persones són menors de 15 anys segons dades de l’INE. Aproximadament la meitat d’ells són ucraïnesos (gairebé 9.000) i la resta (gairebé 11.000), russos.

    Malgrat l’enorme tensió que genera la situació de guerra i invasió d’Ucraïna en l’esfera internacional, sembla que no s’han detectat problemes de convivència en els centres educatius entre aquestes dues poblacions escolars. Ana Cobos, presidenta de Copoe, l’entitat que engloba a orientadores i orientadors de centres, assegura que no han rebut informació que hi hagi hagut problema de convivència relacionats directament amb la guerra.

    Carmen Morillas, vicepresidenta de Ceapa i resident a Madrid, afirma que tampoc han tingut constància d’aquesta qüestió i afirma que «en els centres es treballa (o hauria de fer-se) la convivència» i en els últims anys s’ha fet una aposta important per la cultura de pau.

    Primeres passes

    Horaci Antonio Moralejo és director de l’IES Les Llacunes, a la ciutat de Torrevella, al sud d’Alacant. Allà hi resideixen al voltant de 4.000 persones d’origen ucraïnès i és un dels municipis que s’està preparant, gairebé a la carrera, per rebre un bon nombre de noies i nois procedents d’aquell país. Moralejo assegura que en cap moment han percebut que hi hagi problemes de convivència entre el seu alumnat. Almenys, no fins ara. El que sí s’ha notat, encara que ho explica amb molta discreció, és que algun alumne d’origen rus ha comentat que la família ho està passant malament a causa dels embargaments econòmics a Rússia.

    En qualsevol cas, a Torrevella, segons explica aquest director, s’estan preparant les matriculacions. Es faran a tota pressa i segurament sense que tots els requisits habituals es compleixin. Quelcom semblant al que passa a Catalunya, on estan preparant protocols semblants. I es farà, almenys en el cas de Torrevella, perquè l’alumnat pugui tenir accés al material escolar i ajudes com la de menjador o transport.

    També explica Moralejo quelcom que va anunciar la ministra. En el cas de Torrevella s’escolaritzarà a totes i tots els que vinguin, però es farà en grups específics. L’objectiu és, en primer lloc, el seu acolliment, que puguin rebre algun tipus d’ajuda emocional en aquest camí. El següent serà que puguin aprendre una mica d’espanyol, almenys durant els dos mesos que queden de curs. «Si la guerra continua després, comenta aquest director, ja es veurà» com afrontar l’escolarització en el sistema educatiu espanyol.

    A fi que l’arribada sigui el més fàcil possible, a Torrevella l’ajuntament (com a molts altres municipis) estan buscant docents que sàpiguen parlar ucraïnès i anglès amb l’objectiu de facilitar la comunicació tant com sigui possible. Moralejo destaca l’esforç que està realitzant l’Ajuntament de la localitat, els de registre i empadronament de la qual s’estan veient desbordats aquests dies.

    Estan, assegura, fent esforços enormes en tota la població. Fins al punt que una llibreria pròxima al centre educatiu serà l’encarregada de subvencionar la meitat del cost del material escolar que rebran, almenys en un primer moment, les noies i nois ucraïnesos. Un cost total d’uns 70 euros, explica, la meitat dels quals assumirà aquesta llibreria que no vol tenir més mèrit que el de tirar un mà.

    Segons fonts del departament de Vicent Marzà, la Conselleria d’Educació valenciana ha posat en marxa dos models d’escolarització en funció de la manera en què les famílies i els menors estan arribant. D’una banda, com està passant a Torrevella, persones que arriben pel seu compte i risc perquè tenen conegudes o familiars en el municipi i, per l’altre, persones que utilitzen vies institucionals.

    En el primer dels casos l’atenció és en aquestes unitats específiques en les quals el primer és el suport emocional i l’aprenentatge del castellà. En les altres, es busca l’escolarització equilibrada en els centres educatius de determinades zones.

    Primer, escolaritzar

    A Catalunya, en canvi, no s’està apostant pels grups específics en la major part de casos d’infants que ja estan sent escolaritzats, habitualment a través de les oficines municipals d’escolarització. Tret de casos molt excepcionals, com el de Guissona, amb una elevadíssima colònia ucraïnesa. Responsables del departament d’Educació expliquen que s’està preparant la matriculació expressa dels qui vagin arribant. És la comunitat que té una major població ucraïnesa. Fins ara s’han rebut 415 menors d’Ucraïna, i aquesta xifra augmenta dia a dia.

    De moment, es treballa en un protocol, diuen des d’Educació, perquè els centres puguin realitzar la matriculació encara que falti alguna documentació. Al mateix temps, se’ls garanteix la beca menjador. Mentrestant, els més petits «seran acollits amb suport personalitzat» i els més grans, «a través d’aules d’acollida». A banda, s’estudiarà la necessitat i possibilitat de contractació de professionals que donin suport emocional i d’orientadores i orientadors, treballadors socials i TIS (tècnics d’integració social).

    Per exemple, a Terrassa “la prioritat és l’escolarització”, segons explica a aquest diari Rafa Homet, assessor d’educació de l’Ajuntament. La resta de la paperassa, com l’empadronament o els tràmits relacionats amb l’estatus de refugiats, ja s’aniran fent. A la cocapital vallesana també es plantegen contractar els serveis d’un assessor ucraïnès, però no tant perquè faci de docent, sinó perquè sigui el seu interlocutor amb la comunitat, com de fet ja fan amb altres comunitats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Crisi d'Ucraïna Educació per la pau
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Per què li diuen ‘transformació’ quan en realitat és ‘reconversió’?
    Next Article
    Opinió
    L’escola, la llengua i el gènere neutre
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    L’educació en valors com a eina fonamental per a un futur millor

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}