Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quin Nord? Quin Sud?

    Xavier Besalújuny 26, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Xavier Besalú és professor de Pedagogia de la Universitat de Girona

    Els imaginaris col·lectius són construccions ben assentades, d’origen llunyà i d’autoria múltiple, recreades permanentment per la publicitat, la literatura, el cinema, els mitjans de comunicació, els acudits… i per la mateixa cultura acadèmica. El problema és que aquests imaginaris no són ni innocus ni passatgers, sinó que impregnen les nostres percepcions, condicionen les nostres actituds, conformen els nostres comportaments i tenen una consistència a prova d’evidències i crítiques. Aquests imaginaris mostren un cop més la insuficiència del treball i el temps escolar, i alhora la necessitat indefugible que, des de les escoles i els instituts, es faci una feina sistemàtica, curosa, pluridisciplinària i permanent per mostrar les seves debilitats científiques, els seus fonaments paternalistes o discriminatoris i la seva cínica utilitat per justificar les situacions, esdeveniments o accions més injustificables.

    Quan parlem de la Terra, quan la representem, Nord i Sud no són altra cosa que convencions, que seria convenient fer explícites: en realitat, ni Europa és a dalt, a sobre, ni Àfrica és a baix, a sota. Però més enllà de la seva ubicació, el Nord l’imaginem lluminós, culte, civilitzat, ric, tirant a fred, racional, democràtic… just el contrari del que s’associa amb el Sud. Al capdavall, les nocions de Nord i Sud acaben pràcticament fent abstracció de la geografia per convertir-se en concepcions que inclouen un munt de supòsits: Mèxic i Guatemala són Nord? Austràlia i Argentina són Sud? On posaríem la Xina i l’Índia? Aquesta representació del Sud oscil·laria entre la misèria i la desestructuració més terribles, i l’exotisme i l’opulència més increïbles, de manera que el Sud ens evoca, per damunt de tot, pobresa, guerres, fam, matances, brutícia, dictadura, desplaçaments forçosos, epidèmies… però també naturalesa exuberant, platges paradisíaques, subsòl riquíssim, harmonia còsmica, llibertat sense traves, solidaritat comunitària. És a dir, que el Sud és susceptible de plany o d’enveja, d’ajuda o de gaudi, de commiseració o d’explotació… Per no parlar del Tercer Món (un sinònim de Sud) dins d’una classificació jerarquitzada i supremacista, desacreditada i ambigua, que se segueix fent servir tot i la desaparició del Segon Món.

    Als centres educatius ens pertoca sobretot el debat cultural, el treball intel·lectual, la lluita pels conceptes. Però per fer-ho amb eficàcia, els docents l’han d’haver fet prèviament aquest debat, sinó, imperceptiblement, s’acaben convertint en els transmissors i mantenidors més diligents d’aquest imaginari. Vegem-ne alguns exemples:

    L’ètnia és un concepte del camp de l’antropologia molt proper al de poble o nació. En la parla habitual, però, l’hem reservat al Sud: si els catalans som una nació o un poble, els fula o els gitanos són una ètnia; si la sardana és música tradicional i l’escudella un menjar també tradicional, el raï és música ètnica i el tabulé un plat també ètnic; si del 1936 al 1939 nosaltres vam viure una guerra civil, a l’Àfrica gairebé totes les guerres són ètniques (o tribals!).

    El colonialisme gairebé sempre el llegim en negatiu. De les missions religioses per convertir els infidels, en canvi, se’n fan lectures de totes menes. La cooperació al desenvolupament, finalment, se sol presentar sempre en positiu. Però tots tres fenòmens comparteixen alguns elements: el primer és una relació desigual entre Nord i Sud, entre el que sap i té, i el que ni sap ni té; el segon, una voluntat del Nord d’ajudar, de transmetre un coneixement o una tecnologia que afavoreixi el desenvolupament del Sud; el tercer, un desplaçament per part dels colons, missioners o cooperants cap al Sud, desconeixent-ho gairebé tot de la vida i la cultura dels “receptors” o, pitjor encara, menystenint-la en considerar-la inútil, endarrerida, irracional o simplement incapaç. A vegades, de manera benintencionada, es diu que del que es tracta no és pas de “donar-los peix”, sinó “d’ensenyar-los a pescar”. Francament, hi ha gaire diferència entre aquesta concepció de la cooperació i el simple colonialisme?

    La llista seria llarga, però espero que la idea quedi clara: els imaginaris col·lectius són poderosos i gens innocents. Necessitem mestres i professors ben formats i ben informats, promptes per al debat cultural, per tal de no esdevenir simples agents de reproducció i recreació de marcs interpretatius de la realitat més que discutibles directament funcionals per al manteniment del statu quo i la justificació de les desigualtats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    100 anys d’escoles d’estiu i un precedent d’autogestió empordanesa
    Next Article
    Actualitat
    La ILP per una nova llei d’educació presenta la seva comissió promotora
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}