No només seran les famílies d’entorns pobres les que hauran d’aportar l’informe pediàtric quan vagin a matricular els seus fills a P-3. La mesura també s’implantarà des d’aquest setembre a les escoles rurals, de manera que afectarà fins a 10.000 infants. Aquesta ampliació és una resposta de la conselleria, dirigida per Irene Rigau, a les crítiques, encapçalades per la federació d’AMPA Fapac, que acusaven la mesura d'”estigmatitzadora”. “L’objectiu de la conselleria és demostrar que la mesura s’anirà implantant de manera progressiva a tots els centres docents de Catalunya”, informava el departament d’Ensenyament.
Rigau ha defensat aquest informe pediàtric com una mesura per combatre les desigualtats en l’educació, atès que, com va afirmar, la detecció prematura de les dificultats en l’aprenentatge és el que permet actuar des de l’arrel. El document, que els pediatres entregarien a les famílies ja adaptat per a la lectura del centre, serviria per informar de factors biològics de risc, dèficits visuals o auditius i desenvolupament psicomotor.
Però la seva implantació en primera instància a les “escoles d’alta complexitat” -així anomena la Generalitat els centres d’entorns desfavorits- va generar rebuig entre les famílies. La Fapac ha estat la més bel·ligerant en denunciar-ho. Ahir mateix Àlex Castillo, president de la federació, celebrava una roda de premsa lamentant que l’informe podia “afavorir la segregació”, i avançant que estudiaven la possibilitat de recórrer la mesura als tribunals.
Altres federacions de famílies també han sol·licitat a Ensenyament, en el seu cas a través de la Taula de Federació d’AMPA, que la proposta s’amplïi a tots els centres. Inclús la Societat Catalana de Pediatria, que està participant en l’elaboració del protocol juntament amb Ensenyament i el departament de Salut, expressa a El Periódico que la mesura hauria de ser “universal”. Es en aquest context que s’ha d’entendre l’ampliació anunciada per la conselleria, que no només afectarà les escoles rurals sinó també els centres del programa Salut Integral de la Fundació SHE, que tutela el cardiòleg Valentí Fuster.
Sigui com sigui, la Fapac segueix carregant durament contra la proposta d’Ensenyament i la qualifica de “fum”, en no concretar quins son els recursos de què disposaran les escoles un cop detectades les necessitats. Per la Fapac aquest informe és una novetat preparada a correcuita per desviar l’atenció del tancament de línies de P-3, “principalment a l’escola pública”, en paraules de Castillo. Prova d’això, segons la federació, és que la Societat Catalana de Pediatria, amb qui Ensenyament s’hauria de coordinar per implementar la mesura, en va tenir notícies en una reunió fa tot just dues setmanes.