Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Sense futur per al nostre alumnat (el canvi climàtic, l’escalfament global)

    Joan M. Gironamaig 23, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Concentració de 'Fridays for future' a la plaça Sant Jaume de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Concentració de ‘Fridays for future’ a la plaça Sant Jaume de Barcelona | Foto: Victòria Oliveres

    Fa uns mesos va saltar la notícia: Alumnat jove que defensa la natura. Uns quants estudiants de secundària i universitat de diversos països d’Europa fan una crida per lluitar en contra del canvi climàtic o escalfament del nostre planeta. Diuen que ho fan perquè formen part de la natura i ens defensen a totes les persones. Per què no ho tenim en compte? Potser és el problema més greu actual a nivell mundial. Com viuran les generacions futures? Si no tenen futur, quin interès a preparar-se per quelcom que no arribarà?

    Solidaritat intergeneracional ben entesa en direcció inversa: si el jovent pot transmetre coneixement tecnològic a la generació adulta també poden impulsar-nos a canviar als que tenim uns quants anys. Malauradament, i com a símptoma ben clarificador, hem constatat que a les campanyes electorals que hem viscut al nostre país s’ha parlat molt poc de l’escalfament global: és un tema llunyà que els polítics no hi volen entrar, no fos cas que en sortissin escaldats.

    Ho vam poder constatar arran de l’incendi de Notre Dame a París. Ja està a punt la seva reconstrucció, amb suficients diners recollits en pocs dies. Però es cremen milions d’hectàrees a l’Amazònia i la notícia té molt poc ressò. I evidentment no es planteja la replantació dels arbres cremats. No és fàcil canviar la manera de viure per fer front a l’escalfament; hi ha massa interessos implicats.

    Ens podem replantejar el que a voltes pensem dels adolescents, un dels prejudicis de moltes persones adultes. Què els interessa? Estudiar? És interessant que es plantegin aspectes de lluita i transformació. No tenen por, s’organitzen tot fent d’adolescents.

    A les escoles i instituts ens toca de ple parlar i reflexionar sobre tot allò que ens envolta, sobre tot allò que afecta la vida i al creixement de l’alumnat. Hem de ser conseqüents: cal impulsar el pensament crític del nostre alumnat i, alhora, el nostre també. Hem d’evitar que es compleixi l’afirmació de Paul Nizan

    “l’estat laic vol que el mestre faci a la societat burgesa el paper del capellà a l’època feudal: donar suport al sistema d’explotació[1].

    Els nois i les noies veuen seriosament amenaçat el seu futur vital. No saben si podran viure d’aquí uns quants anys. Val la pensa esforçar-se, estudiar, treballar, preveure què vull fer si el món s’acaba? Hem vist manifestacions i vagues d’estudiants que van culminar el 15 de març proppassat amb actes a diversos països de tot el món. I constatem que continuen les accions de lluita a casa nostra.

    És possible que el canvi climàtic, un nom més suau que el d’escalfament global que seria més adient atès el que està passant, sigui el problema més greu que enfronta la humanitat avui dia. Ara bé, si en parlem amb l’alumnat, si hi reflexionem, veurem que hi ha més coses al voltant. Com tot, l’escalfament està relacionat amb altres temes força greus: la carrera nuclear, que ha tornat a créixer per impulsar els guanys de l’economia capitalista que pateix un cert estancament; les guerres, que s’estan duent a terme pels mateixos motius… estan influint molt directament en l’escalfament del planeta.

    L’augment de temperatures afectarà més als països del Sud, als països més pobres que als rics del Nord. Podem repensar els comportaments racistes que no són exclusius de la població del carrer, per dir-ho així; les administracions de manera directa o indirecta ho practiquen. La crisi que estem patint i que continua augmentant les desigualtats implica que unes persones patiran més les conseqüències que d’altres: les que poden fer front a les necessitats energètiques i les que no.

    Si no es redueix la despesa d’energia encara que sigui de fonts renovables el futur del planeta estarà en qüestió. Més elements a tenir en compte!

    Val la pena remarcar la importància d’activitats d’aprenentatge servei per conscienciar i actuar sobre la deriva mundial que impulsa el sistema econòmic imperant. És bo conèixer què està passant a altres llocs. Hi ha lluites per la millora a països de l’anomenat tercer món, no els oblidem, no som el melic del món, com ens fa pensar a vegades la nostra visió eurocèntrica, un dels perills de les nostres reflexions poc pensades.

    També hem d’evitar el fals sentiment de culpa. Nosaltres podem disminuir les agressions al medi ambients, però són les gran indústries, els grans monopolis els que realment estan espatllant el futur dels nostres fills i néts. És com un terrorisme intergeneracional: estan condemnant les generacions futures.

    El paper de l’escola no seria suficient, encara que hi dediquéssim molt temps, però és imprescindible fer-ho, és imprescindible parlar-ne, treballar-hi. Quants aspectes, d’allò que en diuen valors es poden fer palesos: antiracisme, pacifisme, consumisme responsable, lluita contra les desigualtats socials i econòmiques… L’escalfament global, el futur del planeta, posa en qüestió les relacions d’igualtat entre totes les persones. Les ètnies, les classes socials, els gèneres queden afectats de manera diferent. Sense anar més lluny, hem de pensar seriosament perquè educadors i educadores dediquem més temps als nens que a les nenes. De manera potser inconscient col·laborem a la desigualtat per motius de gènere.

    Les classes socials més desafavorides, les persones sense feina i sense possibilitats de trobar-ne, les dones sotmeses, les minories culturals, els grups familiars sense llar fixa, desnonats i acollits… tot això és dins el sac del futur de la Terra, l’únic planeta que tenim per viure-hi. La Terra resistirà la pujada de les temperatures i part de la natura també, l’espècie humana potser no. Això quedarà com a penyora per als anys que vénen?

    Tot el que ha quedat escrit té relació directa amb el titular: el futur de la humanitat està en perill, el futur de l’ensenyament també. El crit d’alerta de joves i adolescents ens ha de fer replantejar un munt d’aspectes; hem de dur a terme entre tots i totes una sotragada que afecti la manera com vivim, la manera com enfrontem els reptes vitals individuals i col·lectius que tenim davant. L’escola, com hem dit, no podrà fer-ho tota sola, però n’és una part important. No canviarem el món però ajudarem a canviar a persones que sí podran canviar el món.


    [1] Paul Nizan, citat per J. Fontana (2005) La historia de los hombres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un procés artístic explora la relació entre l’escola, els alumnes i l’entorn
    Next Article
    Actualitat
    L’opinió del ministre francès d’Educació sobre l’ensenyament en “llengües regionals” indigna la Bressola
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}