Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Tres minuts de veritat: el subjecte en l’educació

    Almudena Ortega - eldiario.essetembre 12, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Vaig arribar un dia a classe amb el poema que Yevgueni Yevtushenko va dedicar a José Antonio Echevarría, el nom clandestí del qual era Manzana. Els versos del poeta són un text d’homenatge a Manzanita, un estudiant cubà que en plena dictadura de Batista al costat d’altres companys va ocupar l’emissora de ràdio i durant tres minuts va llançar al poble una proclama llibertària. Després va entrar la policia i el va matar d’un tret. I decidirem anomenar a l’activitat que ara us compte “Tres minuts de veritat”, que és el títol també del poema. L’activitat era, per cert, la més valorada per tot l’alumnat i, no obstant això, la més difícil.

    Cada dia de cada setmana durant tot el curs començava la classe amb un o una estudiant dempeus, enfront del cercle d’iguals, i durant tres minuts (és una manera de dir un temps relatiu) es posava a parlar. No del tema 17 o dels exercicis realitzats el dia anterior, no, simplement es posava a parlar. El cor li bategava amb força, la saliva li faltava en la boca, les mans li suaven, però es posava a parlar, per pròpia voluntat. D’alguna cosa, esdeveniment, experiència o reflexió que li resultés significativa, seua, pròpia i que li agradés comunicar o compartir. Recorde una vesprada que un xaval ens va dir que volia explicar-nos com el seu iaio li havia ensenyat a parlar amb els arbres i les plantes de l’hort. L’avi li explicava que no sempre cal anar al camp a treballar i, en alguna ocasió, li prenia de la maneta i el portava fins a l’hort per a dialogar amb les plantes i escoltar el que necessitaven. No podeu imaginar la cara d’emoció amb la qual el xaval relatava, però també els emocionats rostres dels seus companys i companyes.

    He portat aquí aquesta anècdota com a pretext per a obrir la reflexió sobre la teoria pedagògica però també política que hi ha darrere. Perquè el que val la pena pensar, ara que iniciem un nou curs, és si hi ha educació amb subjecte, si en les nostres pràctiques d’ensenyament reconeixem al subjecte, si quan obrim la porta de l’aula som conscients que allí endins hi ha subjectes amb voluntats, desitjos, experiències, sentiments, passions, cultures, llengües, sabers diferents. Subjectes també amb cossos, cossos diferents. I que és des del reconeixement del que confereix la seva identitat biogràfica, i des del respecte a aquesta identitat, com hem de continuar construint la possibilitat del desenvolupament integral de l’ésser humà, de la seua possibilitat creixent d’apoderament i emancipació.

    En el relat hi ha també una teoria del subjecte docent, del subjecte professor. Algú que pren a les seves mans la revisió del lloc de treball i el posa al servei de l’educació emancipadora. Un subjecte docent amb capacitat de decisió pròpia per a organitzar els temps i els continguts del currículum. Algú que no se sotmet a la pressió burocràtica d’una programació on se suposa que hem de saber al minut allò que farem dins de tres mesos. Un subjecte docent que se sent interpel·lat per la mirada de l’alumne i no per la gestió administrativa. Un subjecte docent que també es posa dret, es mostra, parla amb veu pròpia.

    Per si el lector o lectora pensen que en “Tres minuts de veritat” no hi ha contingut curricular, que la classe comença en acabar aquesta activitat, els diré que el contingut pot ser una entelèquia, un missatge efímer i circumstancial, irrellevant, si no connecta, si no es vincula, si no s’arrela en el subjecte, en la seua biografia, experiència i coneixements previs. Freire va argumentar que una acció cultural alliberadora anava precedida de la presa de la paraula, que institueix l’acte de coneixement. I que una praxi alliberadora necessitava prendre la paraula per a l’apropiació del contingut.

    Som a l’aula per a saber-nos en aquest camí en construcció permanent, en un procés de creació de la nostra capacitat de ser subjectes; subjectes reconeguts, subjectes que ens sabem subjectats, però subjectes

    Preguntar-nos pels qui som aquí, qui som, és un pas fonamental en el tractament del contingut, de qualsevol contingut. En el meu cas, sent professor de Didàctica en la Titulació d’Educació Social, el reconeixement del subjecte és un punt de partida bàsic per a qualsevol persona que s’aventure en els sabers de l’educació. El currículum, la proposta cultural, es converteix aquí en una eina que ajuda a formular preguntes, aprofundir en problemes i analitzar amb mirades complexes i crítiques la realitat quotidiana, aquesta en la qual ens anem conformant com a subjectes. La voluntat política de construir-nos com a subjectes, aquest acte de creació i resistència, produeix sabers, genera significats, des dels quals ens dotem d’aquesta identitat de subjecte (que se sap subjectat). No pense en sabers-informació amb els quals simbolitzem un cert estat de coses en un determinat àmbit social, polític, cultural, artístic o científic. És un altre saber que neix, precisament, de la fallida d’aquest saber-informació d’un determinat àmbit. Estic parlant d’un saber produït per subjectes compromesos amb la lectura interpretativa i crítica dels símptomes d’una situació i de les possibilitats de subversió d’aquesta.

    En els inicis del curs passat el Diari de l’Educació va publicar el Manifest per una educació transformadora i emancipadora. 25 principis i propostes. L’última de les propostes, sota el títol Pedagogia de la presencia, reivindicava temps i espais en els quals es pugui construir una relació humanitzada, en els quals sigui possible la conversa espontània, la manifestació de tots els llenguatges, l’aprenentatge situat i profund. És a dir, la creació d’una situació en la qual es produeixin esdeveniments viscuts, experiències que ens colpegen i ens treuen de la rutina burocratitzant.

    Freire deia que som caminant. I crec que en el senzill caminar de cada dia està l’inici de la capacitat de ser subjecte; subjecte subjectat, però subjecte. Som a l’aula per a saber-nos en aquest camí en construcció permanent, en un procés de creació de la nostra capacitat de ser subjectes, subjectes reconeguts, subjectes que -insistisc- ens sabem subjectats, però subjectes. Subjectes “sencers”, que caminen per la vida i per tant per l’aula enfrontant-se a l’escissió ment-cos i entren a l’aula amb el cor. És, per cert, un principi fonamental de la pedagogia crítica feminista. L’escriptora, feminista i activista social coneguda com “bell hooks” ho diu d’aquesta manera: en la mesura que les i els professors aportem passió, que ha d’estar en essència arrelada en un amor per les idees que som capaces d’inspirar, l’aula es converteix en un lloc dinàmic on es produeixen de manera concreta transformacions de les relacions socials i on desapareix la falsa dicotomia entre el món extern i el món intern de la Universitat (el llibre es titula Ensenyar a transgredir). Servisca aquesta anotació ara que iniciem el nou curs per a reivindicar des de la pràctica educativa la presència i el reconeixement del subjecte (discent i docent). Sense subjecte no hi ha pedagogia que pague la pena.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Barcelona aprofita la davallada de matrícula per baixar ràtios, sobretot a P3
    Next Article
    Actualitat
    Escoles d’educació especial a rebentar: mil alumnes més des del decret d’inclusió
    Almudena Ortega - eldiario.es

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}