Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Ucraïna, dilemes i oportunitats de tractar-ho amb els infants

    Marina Cairetamarç 28, 20228 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto d’un acte celebrat a l’Escoleta de Bellaterra de rebuig a la guerra, suport a totes les persones que l’estan patint, “ja siguin russes o ucraïneses”, i per a recollir diners per enviar ajuda.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa unes setmanes l’exèrcit rus va iniciar una invasió militar de l’estat veí, Ucraïna. Ha esclatat la guerra en aquest país, una guerra sanguinària, com totes les guerres. Com els altres conflictes armats actualment oberts, la guerra a Ucraïna està generant una forta crisi humanitària i trasbalsant l’estabilitat a Europa, fet que ens colpeix i ens afecta a grans i petits: tristesa, por, indignació, impotència, i moltes més preguntes que respostes.

    En aquest context, l’equip de mestres de l’Escoleta, el CEIP Bellaterra, ens va convidar a acompanyar una reunió de l’equip docent, a petició de la direcció, per compartir com el conflicte armat d’Ucraïna està afectant a les seves aules: no només perquè molts infants plantegen preguntes, sinó també perquè tenen alumnat ucraïnès i rus a qui volen atendre de la millor manera.  En l’espai de conversa els i les mestres comparteixen les seves inquietuds, sensacions i estratègies, alhora que pensem juntes bones maneres de seguir abordant la situació.

    Compartim algunes de les vivències i dilemes de l’Escoleta i les estratègies que van sorgir a mode de recomanacions per altres centres de primària, en previsió, també, que aviat arribin nens i nenes refugiats d’Ucraïna a les escoles, i puguin suposar nous reptes per als centres:

    Cal parlar de la guerra amb els infants?

    A partir de quina edat és recomanable abordar-ho? S’ha de plantejar el tema o esperar a que sigui l’alumnat qui el posi sobre la taula? “No sabíem si treure el tema o si esperar a que surti. Al final va sortir”, diu una mestra. “Els alumnes saben que el V. i l’E. (alumnes ucraïnesos) estan molt amoïnats, però no els hi fan moltes preguntes, perquè saben que els fa posar tristos”. L’edat per abordar aquest tema depèn de la maduresa de l’alumnat, de l’exposició que n’hagin tingut a casa i als mitjans de comunicació, i també de la línia pedagògica del centre. Però des del moment que es percebi que l’alumnat té preguntes i neguits, és millor dedicar-hi un espai a l’aula, ho demani explícitament o no. Cal tenir en compte, però, que tampoc és bo parlar-ne de forma continuada. Són temes traumatitzants que poden portar els infants a l’angoixa i a la impotència de no poder fer-hi res. És recomanable, doncs, obrir un espai horitzontal –un de sol– per compartir sentiments, tal i com ha fet l’Escola Mestre Ramon Estadella i Torradeflot de Guissona, i fer explícit que si algú té més inquietuds, que les pot parlar amb el/la mestre particularment. A l’Escoleta han fet servir deferents recursos artístics, com el poema “El meu poble” a P5, l’obra de teatre “Sopa de Pedres” a cicle inicial, o el conte “El dia que va arribar la guerra” a 4t.

    Com convertir el fet excepcional de la guerra en una oportunitat d’aprenentatge i compromís amb la pau?

    Malauradament, la guerra a Ucraïna és una més entre tantes altres guerres, sumada a altres temes de preocupació com la pandèmia, el canvi climàtics, etc. que suposen “afegits” extres i imprevistos a la tasca diària. Des de la cultura de pau defensem que la violència mai és una via per abordar els conflictes: genera patiment i injustícia i afecta persones innocents. Alhora, creiem que qualsevol situació, per difícil que sigui, pot ser font d’aprenentatges, positius o negatius i des de l’àmbit educatiu cal saber orientar-ho perquè siguin positius. En aquest cas tan dramàtic del conflicte armat a Ucraïna, l’oportunitat pot ser reafirmar-nos en el compromís amb la pau. La difícil situació que la guerra ens planteja per educar en habilitats de pau, en el dia a dia. Pensem en aprendre a trencar la imatge de l’Altre com un enemic (sortir de la dicotomia bons i dolents); treballar les percepcions (deixar clar que tothom té una part de raó i ningú la té tota); saber contrastar informacions (escollir les fonts, triangular la informació i fer-ne una anàlisi crítica); saber gestionar la por, la ràbia o la impotència (aprofitar l’experiència de com ens afecta aquesta guerra per posar en pràctica estratègies d’educació emocional); treballar la comunicació no violenta i instaurar-la com a norma d’aula, crear una cultura de la cura mútua i la cooperació, etc. I sobretot, no acceptar cap tipus de violència dins dels grups classe, cosa que requereix de l’esforç del professorat en tenir els coneixements i destreses per, d’una banda, identificar violències subtils, sovint naturalitzades, i reorientar-les cap a comportaments i actituds pacífics. De l’altra, dissenyar proactivament una organització de centre, estructura d’aula i un treball de grup orientat a posar-hi consciència i oferir alternatives per evitar-les. Finalment, estem convençudes que educar infants en capacitats de pau i treballar perquè a l’escola experimentin una cultura de pau real, té un gran potencial per construir futures persones adultes intolerants amb la violència i constructores de pau.

    Com abordar les pors davant d’una guerra (nuclear)?

    El tutor de 3r explica que a la seva classe els nens i nenes expressen que tenen por a un altre Txernòbil, i/o a una guerra nuclear. Aquest tutor van dedicar molt de temps a donar arguments sobre perquè no s’havia de tenir por, però tot i amb això, en acabar la classe, alguna alumna es va apropar dient que seguien tenint por. Una guerra nuclear mai és impossible, però és poc provable. Malgrat aquesta amenaça, la proximitat de Rússia amb Ucraïna  fa que Rússia mateixa estigui molt interessada en que això no passi. Més enllà dels arguments cognitius, però, l’emoció de la por es pot treballar parlant-ne i identificant quina part és racional o irracional, quina és controlable i quina està fora de les nostres mans. També és útil treballar què ens fa sentir segurs/res per reafirmar-nos en que la seguretat no ve de les armes, donar suport a l’abolició de les armes nuclears i educar per la desmilitarització de les ments a favor d’un model de seguretat humana (basada en les necessitats de les persones) enfront d’un de seguretat militar (basada en les necessitats dels estats i poderosos).

    Quin paper tenir davant dels mitjans de comunicació?

    Alguns alumnes, diuen les mestres, han tingut accés a una informació molt detallada del que està succeint a Ucraïna. Molts infants estan sobreexposats a les notícies. Per aquest motiu, és recomanable aconsellar a les famílies que limitin el temps en què els seus fills i filles s’exposen a notícies traumatitzants per prevenir més angoixes. Aquesta demanda pot anar acompanyada d’una reflexió sobre el biaix dels mitjans de comunicació en la transmissió de notícies de l’impacte violent de la guerra o notícies d’iniciatives de pau, els principis del periodisme de pau, la poca visibilització dels moviments de lluita noviolenta contra la guerra a Ucraïna, Rússia i Bielorrússia i com aquesta els ajuda, les fake news sobre la guerra i sobre el consum que en fem.

    Fer un acte simbòlic contra la guerra ajuda? Com solidaritzar-se amb el poble ucraïnès sense demonitzar a la població russa?

    A l’Escoleta, han organitzat un acte simbòlic contra la guerra, vetllant per no demonitzar a ningú: des de fa dies, l’alumna russa ha hagut d’explicitar que està en contra de la guerra, i l’alumne rus ha començat a dir que, de fet, no és ben bé rus, sinó que va ser son pare el que va néixer a Rússia. Tot i que l’impacte de la guerra és infinitament més gran sobre la població ucraïnesa que sobre la russa, afecta a moltes persones en mesures diferents, i és cabdal no criminalitzar a ningú. L’AFI de l’Escoleta ha decidit muntar una xocolatada per a recollir diners i enviar-los a entitats que actuen a Ucraïna, tal i com recomana la federació catalana d’ONGs (Lafede.cat), una bona manera de fer un acte simbòlic amb una funció real. Posicionar-se en contra la guerra i fer-ho de forma col·lectiva sempre és bo, alhora cal ser molt curosos en la forma de fer-ho perquè sigui coherent amb la cultura de pau, sense caure en dicotomies de bons i dolents, i dignificant la població russa que està en contra de les polítiques militaristes de Putín. Una altra experiència d’acte simbòlic amb una repercussió real, és la de fer “bombes de llavors” contra la guerra, per a afavorir els polinitzadors durant la primavera en un moment on l’amenaça global més gran és el canvi climàtic.

    Què més poden fer les escoles per incidir en les arrels de la guerra?

    Pel que fa a la coherència, els centres també poden calcular la seva petjada en armes, per tal d’assegurar-se de que no operen a través de Banca armada (aquells bancs com el BBVA, el Santander, La Caixa, etc, que inverteixen en armes) sino en banca ètica, i reduir els consums d’energies fòssils, lligats tant amb la guerra d’Ucraïna com amb la destrucció del planeta.

    Donem les gràcies a l’Escola Bellaterra per permetre’ns compartir amb el seu equip un espai de conversa tan enriquidora, i sobretot, per permetre’ns transformar-ho en una experiència que aporti reflexió i recursos a tota la comunitat educativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Crisi d'Ucraïna Educació per la pau
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Tres dies de negociacions infructuoses entre Educació i els sindicats
    Next Article
    Entrevista
    Joan Guàrdia: «Els estudiants d’avui no són pitjors ni arriben més mal preparats, però sí que són diferents»
    Marina Caireta

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    L’educació en valors com a eina fonamental per a un futur millor

    febrer 14, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}