Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un algoritme ensenya a les màquines a aprendre com humans

    Agència SINCdesembre 11, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un-algoritmo-ensena-a-las-maquinas-a-aprender-como-humanos_image_380
    El treball compara l’aprenentatge humà i d’ordinador en una àmplia gamma de conceptes visuals simples i caràcters escrits a mà seleccionats d’alfabets de tot el món. / Danqing Wang

    Un equip de científics dels EUA i Canadà ha desenvolupat un algoritme que captura la nostra capacitat d’aprenentatge i permet als ordinadors reconèixer i extreure conceptes visuals senzills tal com ho fan les persones. Els resultats de l’estudi es publiquen aquesta setmana a la revista Science.

    Segons destaca Brenden Lake, autor principal i investigador de Moore-Sloan Data Science a la Universitat de Nova York, el treball “escurça el procés computacional d’aprenentatge de nous conceptes i amplia l’aplicació de les màquines a tasques més creatives”.

    Quan els éssers humans afronten un nou concepte -per exemple, desxifrar com funciona un electrodomèstic, aprendre un nou pas de ball o una lletra d’un alfabet diferent- necessiten només uns pocs exemples per entendre el seu funcionament i reconèixer nous casos. En canvi, els ordinadors actuals necessiten centenars o milers d’instruccions per operar amb una precisió similar.

    Programa bayesià d’aprenentatge

    Per aproximar-se a la manera humana d’aprendre, els investigadors han desenvolupat un programa bayesià d’aprenentatge (BLP, per les sigles en anglès), en el qual els conceptes es representen com programes informàtics senzills.

    Per exemple, la lletra ‘A’ està representada per un codi que genera exemples d’aquesta lletra quan s’executa. No obstant això, no es requereix un programador durant el procés d’aprenentatge, ja que l’algoritme es programa a si mateix construint codi per produir la lletra que veu.

    També, a diferència dels programes estàndard d’ordinador que produeixen el mateix resultat cada vegada que s’executen, aquests programes probabilístics produeixen diferents sortides en cada execució. Això els permet copsar com varien les manifestacions d’un mateix concepte, per exemple, les diferents maneres en què dues persones dibuixen la lletra ‘A’.

    Mentre que els algoritmes de reconeixement de patrons estàndard representen conceptes com configuracions de píxels o col·leccions de característiques, l’enfocament BPL aprèn ‘models generatius’ de processos reals, el que permet utilitzar les dades de manera més eficient.

    Reconèixer nous exemples

    El model també ‘aprèn a aprendre’. Per exemple, utilitza el coneixement de l’alfabet llatí per a aprendre les lletres de l’alfabet grec. Els autors van aplicar el seu model a més de 1.600 tipus de caràcters escrits a mà en 50 dels sistemes d’escriptura del món, i fins i tot van incloure lletres d’alfabets inventats com els de la sèrie de televisió Futurama.

    A més de provar la capacitat de l’algoritme per reconèixer nous exemples d’un concepte, els investigadors van demanar tant als voluntaris com als ordinadors que reproduïssin una sèrie de caràcters escrits a mà després d’haver mostrat un sol exemple de cada un, o en alguns casos, per crear nous símbols.

    Després, els científics van comparar els resultats dels participants i les màquines mitjançant test visuals de Turing. Als avaluadors humans se’ls van subministrar parells d’exemples tant dels participants com de màquines, juntament amb el símbol original, i se’ls va demanar identificar quin dels símbols havia estat produït per l’ordinador.

    Els resultats van mostrar que menys del 25% dels avaluadors van tenir un acompliment significativament millor que l’atzar per determinar si un determinat conjunt de símbols havia estat produït per un humà o una màquina.

    La intel·ligència d’un nen

    “Abans d’entrar a la llar d’infants, els nens ja saben reconèixer nous conceptes a partir d’un sol exemple, i poden imaginar nous exemples que mai han vist”, assenyala Joshua Tenenbaum, professor de Brains, Minds and Machines del MIT i coautor de l’estudi .

    Segons Tenenbaum, “encara estem lluny de construir màquines tan intel·ligents com un nen, però aquesta és la primera vegada que hem aconseguit que un ordinador sigui capaç d’aprendre i utilitzar un gran nombre de conceptes del món real, inclosos conceptes visuals simples com caràcters escrits a mà”.

    Aquest és un article publicat a Agència SINC

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Algoritmes innovació Robòtica TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El PP és l’únic partit que no vol millorar ni un dia el permís de paternitat
    Next Article
    Actualitat
    L’obesitat infantil, més present entre les classes desfavorides
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén

    maig 5, 2025

    Anàlisi
    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    abril 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}