Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una educació racional?

    Pere Solà Gussinyerjuliol 9, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A la vida de cada dia sovint constatem que es fa servir una pedagogia poc assenyada, poc racional: ritmes de treball exagerats, terminis curts per a un aprenentatge madur, sobrecàrrega d’activitats o protecció excessiva que no deixa créixer, plans d’estudi teledirigits, que no permeten autonomia personal… Una bona pregunta a fer-se és, doncs: com apliquem la raó, la racionalitat, en l’educació?

    Aquest ha estat un tema longitudinal de la pedagogia com a art i com a ciència des dels temps més remots fins al present. Els grecs de l’època clàssica ja van aixecar la llebre. Tot un Aristòtil, per exemple, donava grans explicacions… racionals per  justificar que el ciutadà culte i lliure aprengués una matèria aparentment tant inútil com la música.

    Després, els caps pensants de les religions monoteistes mediterrànies, Maimònides, Averrois o Ramon Llull, feren mans i mànigues per harmonitzar la raó i la fe… Acabà imposant-se una falsa raó autoritària en forma de sistema artificialment racional, basat en Aristòtil, i beneït per la Jerarquia religiosa: l’Escolàstica de Tomàs d’Aquino. Però, a l’Edat Moderna aquesta carcassa falsament racional, que servia per educar les elits dels col·legis dels Jesuïtes i de les universitats, va saltar per l’aire amb el desenvolupament de les metodologies hipotètico-deductives del segle XVII i XVIII.

    Més endavant els pedagogs de la Il·lustració, tipus Rousseau, Volney o Condorcet, lligaren estretament les pautes racionals al respecte de la natura i al seguiment de les dites “lleis naturals”. El problema era que, de vegades, aquests filòsofs encara confonien les “lleis naturals” amb prejudicis culturals, religiosos, patriarcals o de classe social. En altres paraules,  no s’adonaven que, amb els seus “prejudicis” culturals, religiosos, de classe o de gènere, atribuïen fraudulentament a la natura trets propis de la mentalitat col·lectiva.

    Tots sabem el jec que una enfurida feminista, Mary Wollstonecraft, va etzibar als arguments de Jean-Jacques Rousseau (1762) sobre la inferioritat intel·lectual de les dones i sobre el fet que a les dones no els cal una educació superior i que només han de ser instruïdes per servir els homes. Per contra, ella defensà que eren dignes d’un ensenyament racional superior i que podien acomplir tot de funcions socials i professionals en camps com la salut, la política o  els negocis. Va fer una passa valenta per desfer un gran prejudici, el de la inferioritat de la dona, encara més instal·lat del que sembla a la mentalitat col·lectiva.

    I ja al segle XIX el transformisme darwinista va introduir en la pedagogia racionalista la preocupació per la vida. I el positivisme, que preconitzava la utilització sistemàtica de la comprovació experimental, alhora que obrí pas a les ciències de l’educació, criticà l’aplicació cega de creences metafísiques i autoritàries, basades en una suposada Revelació. L’oposició entre “ciència” i “fe” no sempre donà lloc a debats civilitzats: qui manava imposava els seus criteris!

    Ja al segle XX els plantejaments racionals en educació van combinar-se amb l’experimentalisme educatiu de l’Escola Nova i amb l’afany de justícia social. El racionalisme educatiu de Ferrer i Guàrdia i els pedagogs que seguien la seva línia n’és una bona mostra.

    De tota manera, el segle XX va poder presenciar tots els excessos que, en nom de doctrines irracionalistes, totalitàries, i en nom d’ideologies racionalistes, elevades a la categoria de dogmes, es van arribar a cometre. El segle XX va poder constatar amb patiment  fins a quin punt pot arribar a ser de perillosa,  la raó, quan es converteix en doctrina: qui no recorda la infal·libilitat dels principis del materialisme dialèctic ensenyats a les universitats de la URSS o de l’Alemanya dita Democràtica, i als cercles intel·lectuals dels Partits Comunistes? I els gulags plens de dissidents?

    Així doncs, què? Hem d’anar, crec, cap a un nou racionalisme en educació, un racionalisme escèptic, rialler, flexible, tolerant, que entén les raons del cor. Un racionalisme que se sap hereu de la llarga i difícil lluita humana per vèncer els prejudicis, per aconseguir la felicitat, per agermanar, per construir aquell món de tots de l'”Imagine” de Lennon. Un racionalisme que, a cada moment, actualitza el lema de Kant: gosa, gosa, gosa saber. Saber amb el cap, amb les mans, amb els sentits, amb el cor… Però de tot això ja en parlarem un altre dia, si no us he esgotat la paciència!

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La ciència s’apropa a la detecció de la dislèxia abans que els nens es posin a llegir
    Next Article
    Actualitat
    Catalunya és la comunitat que més carrega sobre les universitats els ajuts als estudiants
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}